עונת 2014/15 היא לא הראשונה שהופרעה ע"י המצב הביטחוני. איך זה אמור להשפיע עלינו?

בסוף השבוע הנוכחי היינו אמורים כבר להיות אחרי שני מחזורים אך מבצע 'צוק איתן' שינה את התוכניות. מכבי תפתח את העונה ביום ראשון הבא, שלושה שבועות אחרי המועד המקורי ותקווה שזה לא ישפיע לה על התוכניות. המלחמות או המבצעים הצבאיים שקדמו ל'צוק איתן' הגיעו בזמנים שונים והשפיעו על הליגה באופנים שונים. לפני כשנתיים בזמן מבצע 'עמוד ענן' שנמשך שבוע חוותה הקבוצה אזעקת "צבע אדום" לפני משחק ביתי מול בני יהודה. למרות זאת לא נפסקו המשחקים בליגת העל והקבוצה סיימה את אותה עונה עם אליפות ראשונה לאחר עשור.

אליפות הייתה גם התוצאה של העונה הראשונה שסבלה מהפרעות עקב מצב ביטחוני רעוע, העונה הראשונה אחרי קום המדינה-1949/50. שום דבר שגרתי לא היה באותה עונה, לפחות לא לפי מה שאנחנו רגילים כיום. היא התחילה בסוף חודש מאי 1949 תוך כדי הלחימה, יצאה לפגרת קיץ של שלושה חודשים במקביל לסיום המלחמה והסתיימה בחודש יוני 1950. וכן גם תוצאות כמו 2-10 על מכבי חיפה או 0-13 על מכבי ראשון לציון לא ממש נפוצות בימינו.

בפעם הבאה שהמצב הביטחוני אמר את שלו הייתה בעונת 1956/57 שהופרעה ע"י מלחמת סיני וכאן המזל של מכבי דווקא התהפך. הכתר היה בידי הצהובים מהעונה שלפני כן והיה להם זמן להתענג עליו עד תחילת דצמבר 1956, כחודש מסיום המלחמה אז נפתחה העונה החדשה. לצערם של שחקני מכבי באותה עונה הם סיימו את העונה חמש נקודות מהפסגה ועם השאלה מה היה קורה אילולא המלחמה הפריעה להכנות.

מלחמת ששת הימים בשנת 1967 הגיעה בעיצומה של אחת מהעונות הטובות ביותר של מכבי. עונת 1966/68 הוכרזה עוד לפני תחילתה כעונה כפולה לצורך הקפאת הירידות והיא נמשכה מספטמבר 1966 עד יוני 1968. המלחמה פרצה בזמן שהקבוצות שהו בפגרה והתכוננו לחלק השני של העונה. הליגה נמתחה לאורך כשנתיים אך גביע המדינה נשאר במתכונת הרגילה ומכבי הייתה זו שזכתה להניף אותו לאחר 1-2 בגמר על היריבה העירונית. הצהובים שהגיעו לעונה הכפולה לאחר שמונה עונות נטולות אליפות לא זכו בגביע בחצי השני של העונה אך החזירו את האליפות למועדון.

אחת מהקבוצות הטובות ביותר בהיסטוריה של המועדון לא נתנה למלחמה להפריע לה בהכנות לחלק השני של העונה בו השלימה את המשימה והחזירה את כתר האליפות לאחר עשור. לאחר שישים מחזורים ועם פער של שלוש נקודות בפסגה בתום מאבק צמוד עם הפועל פ"ת, האליפות נצבעה בצהוב כחול. הסגל שכלל שמות כמו גיורא שפיגל, צביקה רוזן, חיים לוין ו'מיקו' בלו והוביל את מכבי ללא מעט הצלחות לא עצר גם בעונה שלאחר מכן עם זכייה היסטורית בגביע אסיה.

מלחמת יום הכיפורים ב-1973 השפיעה על שחקני מכבי תל אביב ביותר ממובן אחד. לא רק שהיא דחתה את פתיחת הליגה היא אף הביאה למצב בו שחקני כדורגל מכל הארץ גויסו וביניהם גם כאלה ממכבי. שחקנים צעירים ומבטיחים כמו מנהל הקבוצה הבוגרת כיום בני טבק ויהודה גרגיר עדיין לא הגיעו לגיל צבא והמשיכו להתאמן במרץ אך שחקנים אחרים בילו בקרבות. בעיתונים הכתירו אותה כ"עונת הכדורגל המלחמתית" וגם כאשר חזרו לשחק במסגרת גביע המדינה השחקנים עדיין היו עסוקים במשימות צבאיות.

שוער מכבי מיכאל 'לופא' קדוש ז"ל אף הגיע למשחק מול מכבי רמת עמידר ישירות מסיני והוקפץ להרכב במה שביטא אולי יותר מכל את המציאות הלא שגרתית של כדורגל בצל המלחמה. מבחינה ספורטיבית העונה הסתיימה באכזבה גדולה לאחר עם שתי נקודות בלבד מהפסגה שם ניצבה מכבי נתניה. אז מה למדנו מכל זה, האם המצב הביטחוני ודחיית הליגה ישפיעו על היכולת שלנו במגרש? קשה לדעת אך אנחנו כן יודעים שהתגעגענו לליגה. המסע להגנה על התואר מתחיל ב-14.9, שתהיה לכולנו עונה שקטה ומהנה.