עבור רבים מאוהדי מכבי תל אביב ה-0:5 על הפועל ת"א בדרבי שנערך לאחרונה במסגרת ליגת העל הוא אחד מרגעי השיא שחוו עם הקבוצה. אלא שההיסטוריה של המועדון הולכת שנים אחורה ולפני 47 שנים נכתב אחד הפרקים המפורסמים בה. ב-24.1.1970 השיגו הצהובים 0:5 בלתי נשכח על הפועל ת"א, שממש עד לא מזמן גם החזיק מעמד כשניצחון הגדול ביותר בתולדות הדרבי של העיר. "השבוע לפני" חוזר אל אותו יום נדיר בבלומפילד.

לפחות לפני השריקה, התנאים ההתחלתיים לא רימזו על מה שיתרחש באיצטדיון בדקות הבאות. מזג האוויר למשל לא ממש היה אידיאלי לכדורגל. יום גשום, לקראת סיום חודש ינוא,ר ליווה את ההתמודדות והפך את המשטח בבלומפילד לבוצי, במה שאמור היה להקשות על שני הצדדים.

ערב המשחק גם יחסי הכוחות בין מכבי להפועל הביאו לצפי למאבק שווה כוחות. עמנואל גלילי כתב ביום שלמחרת בעיתון "חדשות הספורט": "נוכח מעמדן הצמוד של שתי הקבוצות בצמרת, חיכו כולם למאבק שקול, למתח רב, כאשר שער אחד לכאן או לכאן יכריע. אולם, המציאות טפחה על פני כולם, היממה את אוהדי הפועל והפתיעה לא במעט את אוהדי מכבי. איש מהם לא ציפה לעליונות כה ברורה של קבוצה אחת ולתוצאה כה מוחצת, במשחק שהיה אמור להיות מאבק בין שווים".

הציונים ()

למרות מזג האוויר הסגרירי האוהדים דווקא לא התרשמו ו-21 אלף צופים מילאו את יציעי בלומפילד. על הדשא הבוצי, המאמן האגדי דוביד שוויצר ז"ל הבין שטיקי טאקה לא יהיה כאן והנחה את השחקנים להתנהג בהתאם. "הם הסתגלו לתנאי המגרש, המעיטו בכדרור, שלחו שוב ושוב מסירות ארוכות מצד לצד ונתנו לכדור לעשות את עיקר המלאכה", כתב גלילי בסיקור של אותו דרבי .

הגיבור הגדול היה כמובן גיורא שפיגל. השחקן, שהיה גם אחד מאנשי המפתח של נבחרת ישראל שהופיעה במונדיאל באותה שנה, הוכתר על ידי העיתונאים למאסטרו שניצח על התזמורת והוביל את מכבי עם שלושער. בדקה ה-7 הוא הבקיע את הראשון, 20 דקות לאחר מכן כבר הכפיל בבעיטה חופשית אופיינית. בהמשך הוא התפנה גם לפרגן לחברים כשבישל לרחמים טלבי את השלישי (47) ולניסים בכר את הרביעי (54). לקינוח, נהנה שפיגל מבישול של טלבי ונעץ את החמישי בדקה ה-61. ה-0:5 החזיק מעמד עד לסיום, ולמעשה עד ה-25.9.2

שפיגל ()

016, אז נוסא איגיבור וצמדים של טל בן חיים ו-וידאר קיארטנסון שיחזרו את ההיסטוריה.

גלילי חתם את הידיעה: "אלפי אוהדים, שצרו על חדרי ההלבשה שעה ארוכה לאחר המשחק, בקריאות הידד לשחקני מכבי, הוכיחו כי אכן הציג מכבי ת"א את המשחקים הטובים והמלהיבים ביותר שנראו בזמן האחרון".

הרכב מכבי ת"א: מיקי מיכאלי, מאיר נמני, צביקה רוזן, מנחם 'מיקו' בלו, גיורא שפיגל, אברהם שטמברג, עזרא עוזרי, ניסים בכר, דרור בר נור, רחמים טלבי, דוד קרקו. מחליף: שלום שיקווה

מאמן: דוד (דוביד) שיוויצר