אחרי כחודש של מלחמה ששינתה את חיינו ותקופה דומה ללא אף משחק רשמי, מכבי תחזור ביום חמישי הקרוב (22:00 שעון ישראל) לפעילות כשתתארח אצל זוריה האוקראינית במסגרת המחזור הרביעי של שלב הבתים בקונפרנס ליג. השחקנים של רובי קין ינסו להעניק לנו מעט נחת בעיצומה של תקופה לא קלה, ורגע לפני הגיע הזמן לערוך היכרות עם היריבה שתחכה לנו במשחק שייערך בעיר לובלין שבפולין.  

באיזה כושר היא מגיעה?

נתחיל מכך שזוריה היא קבוצה המייצגת את העיר לוהנסק במזרח אוקראינה. מדובר בעיר הממוקמת באיזור הדונבאס, מוקד סכסוך עיקרי בין אוקראינה לרוסיה. בעקבות המלחמה לוהנסק נכבשה על ידי הצבא הרוסי וקבוצת הכדורגל נאלצה לנדוד ולקיים את משחקיה הביתיים בחלקים מערביים יותר של אוקראינה, לרוב בבירה קייב.

למרות הקשיים שחוותה, מבחינה מקצועית זוריה הצליחה לסיים את העונה שעברה במקום השלישי בליגה האוקראינית. כתוצאה מכך העונה היא החלה את דרכה בשלב הפלייאוף של הליגה האירופית, אך הפסידה לסלביה פראג ונשרה לשלב הבתים של הקונפרנס ליג. כמו מכבי, גם האוקראינים קיימו עד כה 2 משחקים בהם סיימו ב-1:1 ביתי מול גנט וניצחו 0:1 את בריידבליק. 

במקביל זוריה גם נמצאת בעיצומה של הליגה האוקראינית אך לאחר שקיימה 11 משחקי ליגה היא מדורגת במקום ה-13 בלבד מתוך 16 (למרות זאת, עדיין חסרים לה שני משחקים). למשחק מול מכבי היא תגיע לאחר תיקו 2:2 מול קבוצת וורס ביום ראשון האחרון ואחרי שהשיגה רק ניצחון ליגה אחד ב-8 המשחקים האחרונים. 

צילום: FC Zorya Luhansk Facebook ()

חילוף מאמנים בשלב מוקדם

בעקבות המלחמה באוקראינה זוריה אינה מארחת את משחקיה הביתיים באירופה במדינתה אלא בעיר לובלין שבפולין. האיצטדיון שיארח את המפגש מול שחקניו של רובי קין הוא 'ארנה לובלין' המכיל כ-15,000 מקומות ונפתח ב-2014.

מאמן הקבוצה הוא האוקראיני ולרי קריבנצוב בן ה-50, שמונה לתפקיד בספטמבר האחרון והחליף בתפקיד את ננאד ללאטוביץ' הסרבי שפתח את העונה על הקווים. המינוי בזוריה הגיע אחרי כשנתיים בהן עבד כמאמן ראשי במטליסט חארקוב. לפני כן אימן קריבנצוב במחלקת הנוער של שחטאר דונייצק, במדיה גם העביר את מרבית הקריירה שלו כשחקן במהלך שנות ה-90.

תחת קריבנצוב זוריה נוטה להופיע בעיקר עם מערך הכולל וריאציות של 3-3-4 ולרוב מדובר ב-1-3-2-4, כלומר חוליית קישור הכוללת שני קשרים אחוריים ומעליהם 'מספר 10' יצירתי יותר. 

צילום: FC Zorya Luhansk Facebook ()

כשגררו התאחד עם ואן לוון

מבחינת סגל השחקנים השם, המוכר ביותר אצל זוריה הוא כמובן אקס מכבי אדוארדו גררו. החלוץ הפנמי התפתח כזכור במחלקת הנוער שלנו ובהמשך חווה תקופה יפה גם בקבוצה הבוגרת של מכבי. לאוקראינה הוא הגיע בעקבות המאמן פטריק ואן לוון, שהיה האיש שהוביל את זוריה למקום השלישי בעונה שעברה, לפני שעבר לאמן בתחילת העונה הנוכחית בשחטאר דונייצק. גררו מתפקד בדרך כלל כחלוץ הבכיר של האוקראינים והוא מלך השערים שלהם בליגה עם 4 שערים עד כה ו-6 בכל המסגרות. 

על אף המלחמה בסגל של זוריה ניתן למצוא שחקנים זרים נוספים כשהבולטים ברשימה הם הבלם הברזילאי ג'ורדן והקשר ההתקפי הסרבי פטר מיצ'ין. כמובן שמרבית הסגל מתבסס בתקופה זו על שחקנים אוקראינים כאשר במרכז ההגנה כדאי לשים לב לבלם ארסני בטגוב בן ה-21 שנחשב לכישרון די גדול ורשם 25 הופעות במדי הנבחרת הצעירה של אוקראינה. לסיום, נזכיר את אחד משחקני המפתח של זוריה בחלק הקדמי – הקיצוני הימני דניס אנטיוך – ששיחק בעבר מדינמו קייב וכבש העונה 3 שערים.

צילום: FC Zorya Luhansk Facebook ()