סיפורו של אליהו רובין, אוהד מכבי ת"א שנהרג במלחמת העצמאות ולא זכה לנצל כרטיס לגמר הגביע של 1947

אליהו אדוארד רובין, לימים אוהד מושבע של מכבי ת"א, נולד ב-2.5.1926, עלה מבגדד ארצה עם משפחתו בחודש ספטמבר 1927 ובשנת 1942 התגייס לפלמ"ח. בשנת 1947, לפני קום המדינה העפילה מכבי ת"א לגמר גביע המדינה נגד בית"ר ת"א ורובין רצה לראות מקרוב את קבוצתו האהובה זוכה בתואר. הגמר שנערך ב-28.06.1947 היה בין שתיים מהקבוצות הגדולות של אותה תקופה, מכבי ובית"ר ת"א. בסיומו של משחק מרתק, ניצחה מכבי ת"א 2-3 וזכתה בגביע השישי בתולדותיה.

המשחק אף נרשם בספרי ההיסטוריה מסיבות לא צפויות כאשר נותר גמר הגביע היחיד שלא הגיע לסיומו. 5 דקות לפני השריקה האחרונה פרץ קהל בית"ר ת"א למגרש במחאה על החלטת שיפוט ופוצץ את המשחק. אחד משחקני בית"ר ת"א הגדיל לעשות וחטף את הגביע אך בסופו של דבר נפסק ניצחון טכני למכבי ת"א והגביע הועבר אליה. לצערו של אליהו רובין ז"ל, הוא לא יכול היה להיות נוכח באחד הגמרים הזכורים בתולדות גביע המדינה ולראות את מכבי ת"א זוכה לבסוף בתואר. בתקופה שלפני הכרזת העצמאות ריח המלחמה היה באוויר ולכן כאשר הגיע הזמן של גמר הגביע ,היה רובין עסוק באימוני הפלמ"ח ולא זכה לממש את הכרטיס.

עם פרוץ מלחמת העצמאות נכנס רובין ללב הלחימה ובקרב על קטמון (1.5.1948) נשלחו ארבעה חבלנים עצמאיים והוא ביניהם, לפלס דרך. לאורך כל תקופתו בקרב, מאז מועד גמר הגביע, נשאר הכרטיס הלא מנוצל בתוך תעודת הפלמ"ח שבכיסו. במהלך הפעולה בקטמון קפץ רובין מעל גדר ונפצע מכדור אויב במצחו. לפני שהספיקו להגיש לו עזרה ראשונה נפטר רובין מפצעיו, יום לפני שמלאו לו 22 שנים. יהי זכרו ברוך.

(בתמונה: צילום כרטיס המשחק המקורי, כולל הביקורת, שהיה ברשותו של אליהו רובין ז"ל)