ביום שני הקרוב תמריא מכבי תל אביב לפגוש את האלופה המלטזית, היברניאנס, במשחק הראשון במסגרת הסיבוב השני של מוקדמות ליגת האלופות. אז למי שמתכוון להגיע (וגם למי שלא) הנה כמה נקודות מעניינות לקראת הביקור באי המלטזי

גיאוגרפיה בקטנה

מלטה הינה מדינת איים קטנה אשר נמצאת בים התיכון. מלטה השוכנת מדרום לאיטליה, מורכבת משלושה איים בשם מלטה, גוזו וקומינו. מלטה קיבלה את עצמאותה בשנת 1964 מהבריטים. כיום מוערכת האוכלוסיה של מלטה בכ-400 אלף תושבים, מספר דומה לכמות התושבים  המוערכת בעיר תל אביב! מלטה הצטרפה לגוש היורו בשנת 2008, כאשר לפני כן המטבע המקומי היה הדרכמה המלטזית.  

עוד באתר:

משחקי השף: הכירו את אבי דדוש

בעונה הקרובה כולנו צהוב כחול! בואו לרכוש את החולצה החדשה

ערוץ ההיסטוריה

השפות הרשמיות במלטה הן מלטזית ואנגלית. השפה המלטזית מורכבת מהשפות איטלקית וערבית, כאשר השורשים של מלטה מגיעים ממסדר ההוספיטלרים שהיה ארגון דתי צבאי ששהה בירושלים עד שגורשו על ידי האימפריה הממלוכית, משם נדדו לרודוס ולאחר מכן הגיעו למלטה. התרבות הקתולית נחשבת לראשית במלטה, כאשר הכנסיות המפוארות שמכיל האי נחשבות לאטרקציות העיקריות של קבוצת האיים המלטזים.

https://www.youtube.com/watch?v=DwfxAP2YL8c

לצפייה במכשיר הסלולרי, לחצו כאן

הוליווד זה שם

אחת העובדות הפיקנטריות על מלטה מגיעה מצפון המדינה, שם צולם הסרט ההוליוודי "פופאי" בכיכובו של רובין וויליאמס, לו היה זה התפקיד הראשון בקולנוע. הסרט צולם בעיירה מאליה וכיום ישנו כפר נופש שנקרא הכפר של פופאי. גם הסרטים טרויה, אקספרס של חצות, גלדיאטור והרוזן ממונטה קריסטו נהנו מנופיה של מלטה ברקע של סרטם.

MALTA - Palace of the Grand Master - Credit: Ronny Siegel
(צילום: רוני סגל)

היהודים הבאים
הקהילה היהודית במלטה מונה פחות או יותר כמאה יהודים אשר יכולים להינות ממרכז בית חב"ד שנמצא בצפון האי מלטה, כחצי שעה מהאיצטדיון בו תשחק מכבי תל אביב ביום שלישי. מלבד שיעורי תורה והכנסת אורחים על ידי הרב חיים שלום והרבנית חיה מושקא סגל, תוכלו למצוא גם מסעדה כשרה ובה חומוס, פלאפל, שניצל ועוד כמה ארוחות שיגרמו לכם להרגיש בבית.

הקשר המוזיקלי

תאמינו או לא, גם קשרים מוזיקליים נקשרו בין המלטזים לישראלים. נוי אלוש וסער בדישי הלחינו לאמן המלטזי גלן ולה את שיר הדאנס "Lie" אשר הוצג ב  – MALTA MUSIC AWARDS בשנת 2011. את התוצאה של המיקס הישראלי-מלטזי תשפטו אתם

https://youtu.be/3fAXk5GvRnc

בחום של תל אביב

למזלם, או לרוע מזלם של הבחורים שלנו בצהוב, מזג האוויר במלטה דומה באופן מופלא למזג האוויר הצברי ישראלי. ביום המשחק מזג האוויר צפוי לעמוד על 32 מעלות עם 60% לחות שיתנו לשחקנים שלנו הרגשה כמו בבית, בין אם ירצו ובין אם לא.

לצפייה בטמפורטורות הצפויות, לחצו כאן

מי את היברניאנס?

מועדון הכדורגל היברניאנס המקומי מגיע מהעיר פאולה בדרום מלטה. העיר המקומית מאוכלסת על ידי 12 אלף תושבים בקירוב וקרויה בפי המקומים גם כ-עיר החדשה. פאולה ממוקמת כחמישה קילומטרים בלבד מעיר הבירה של מלטה, ואלטה.לקבוצה המלטזית יש איצטדיון על שמם אשר מכיל כ-4,000 מקומות, כאשר המגרש נמצא  בסמוך מאוד לחוף ים התיכון. זה האיצטדיון בו תארח הקבוצה את הצהובים מתל אביב כך שנוף טוב מובטח לכל האוהדים שהבטיחו את מקומם בהיברניאנס סטאדיום. הקבוצה משתמשת לעיתים גם באיצטדיון הלאומי של מלטה איצטדיון  טא'אלי שנמצא במרכזה של מלטה. האיצטדיון הלאומי מכיל כ-18 אלף מקומות ונמצא כ-25 דקות נסיעה מאיצטדיונה הצנוע יותר של היברניאנס. 

hibernians

והנה עוד כמה טיפים  אלו מכם שצפויים  להצטרף לנסיעה:

מטבע מקומי: יורו (€), יורו אחד שווה ערך ל-4.18 ש"ח  (₪). לשער המטבע לחצו כאן 
שדה תעופה: שדה התעופה הבינלאומי של מלטה (MLA). 
שקע חשמל: 230V מסוג G (שקעים שונים מישראל וזהים לשקעים האנגליים)
 
MALTA AIRPORT - Credit: John Haslam
שדה התעופה במלטה (צילום: ג'ון האלסם)

 
תיאטרון מנואל (Manoel Theater)
אחד התיאטראות העתיקים באירופה שנמצא בתוך מבנה מפואר ומרהיב, התיאטרון המקורי נבנה בשנת 1731, מאז ועד היום מוצגות במקום מיטב המחזות המטלזים רובם בשפה המקומית.
כתובת: 15 Old Theatre St., Valletta
 
ארמון הגרנד מאסטרס (The Grand Masters Palace) 
ארמון מרשים שמציג את חיי מלוכה במלטה אלפי שנים לאחור, מהמלך הראשון ששלט במדינה מחפשים לראות אבירים מלכותיים? זה המקום בשבילכם. בעשורים האחרונים משמש הארמון כבית הפרלמנט המקומי של המדינה.
כתובת: Grandmasters Palace, Palace Square, Valletta