ביום שלישי תמריא מכבי תל אביב בשעות הבוקר לצ'כיה. בשעות הצהריים המוקדמות יגיעו השחקנים של מכבי תל אביב לפראג ומשם ייסעו כ-95 קילומטרים עד לעיר פלזן. אז אם אתם מלווים את הקבוצה למשחק החשוב או סתם רוצים לדעת קצת על העיר בה תשחק הצהובים, הכתבה הבאה היא בדיוק בשבילכם

גיאוגרפיה

עם אוכלוסיה של כ-170 אלף אזרחים, פלזן היא העיר הרביעית בגודלה בצ'כיה. פלזן, או פילזן כפי שתקרא בעגה המקומית ממוקמת במערב צ'כיה, כאשר היא חולקת את הגבול עם גרמניה ונמצאת בחבל ארץ הנקרא בוהמיה. המטבע המקומי בצ'כיה הוא הקרונה הצ'כית, כאשר שקל אחד שווה לשש קורונות וחצי.

PLZEN

היסטוריה

האזכור הראשון בהיסטוריה של פלזן היה ב-976 לספירה, כאשר אוזכרה כאתר קרב היסטורי בין שני דוכסים שלחמו על חבל הארץ. בשנת 1939 נכבשה העיר כחלק מצ'כוסלובקיה ושוחררה בשנת 1945 על ידי כוחות של ארצות הברית. המיעוט הגרמני שהיה קיים באיזור הצטרף לכוחות הנאצים ולאחר סוף המלחמה, הממשלה הצ'כוסלובקית הורתה לכל האזרחים הגרמנים שלקחו חלק בזוועות הנאצים על גירוש מצ'כוסלובקיה וכל רכושם הוחרם. במהלך השנים למעלה מאלפיים יהודים נשלחו למחנה בטרזין הנמצא צפונית לפלזן, מחנה השמדה בו נרצחו כ-90% מהיהודים.

תרבות

פלזן היא עיר של תרבות, והחותמת לכך הגיעה השנה, כאשר פלזן נבחרה יחד עם מונס הבלגית לבירות התרבות האירופאיות, פרויקט שנועד לקרב בין אזרחי אירופה. הבנייה ברחובות מושפעת מאוד מסגנון הבארוק ועד היום מתקיימים פעולות לשימור מבנים בצ'כיה בכלל ופלזן בפרט. ואם בתרבות מודרנית חפץ ליבכם, גם קניון ענק עם מתחם סרטים גדול אשר נבנה על ידי יזמים ישראליים תוכלו למצוא קרוב מאוד למרכז העיר.

PLZEN

מזג אוויר וחשמל

בישראל בימים אלו שורר גל חום כבד, אך מי שיגיע לפלזן יוכל ליהנות מ-29 מעלות וחמישים אחוז לחות אך אל תטעו, ביום רביעי מזג האוויר צפוי להיות נעים יותר משאר השבוע בהן מזנקות המעלות לאיזור ה-36 מעלות. שקעי החשמל אגב, זהים לאלו של ישראל

בירות

ככל הנראה הדבר הראשון שעולה לראש כאשר שומעים את שמה של פלזן, וללא ספק ההמלצה הראשונה שתקבלו מכל אדם מקומי. בירת ה'פילזנר אורקוול' יוצרה לראשונה על ידי יוזף גרול בשנת 1842, ונחשבת לבירת הלאגר הראשונה שיוצרה. הפילזנר אורקוול (מן המקור) נחשבת עד היום לאחת הבירות הותיקות והמובילות באירופה. בירה נוספת שעשויה להיות מוכרת לחובבי השיכר היא 'גמברינוס' שמיוצרת בפלזן. למעשה, מאחורי ה-דוסאן ארנה קיימת מבשלת בירה שאוהדי הקבוצה נוהגים לבקר בפאב שקיים בה לפני המשחקים.

PLZEN

אוטומוביל

לא הרבה יודעים, אך יצרנית הרכבים 'סקודה' הינה חברה צ'כית אשר הוקמה בשנת 1895 כאשר החלה כמפעל לאופניים וקטנועים, ובשנת 1905 יצרה את הרכב הראשון שלה. כיום יצרנית הרכב שהיוותה חלק חשוב בהיווצרות הכלכלה הצ'כית שייכת לתאגיד פולקסווגן הגרמנית לאחר שהופרטה מהממשלה. 

יהדות

אחד האתרים שיותר הקשורים למסורת היהודית ובוודאי לא אחד שתרצו לפספס הוא בית הכנסת הגדול בפלזן, השני . בית הכנסת הוקם ב-1888 על ידי אדריכל בשם פלטשר, כאשר ההשראה לבית הכנסת מגיעה מסגנונות הרומנטיים והגותים. כיום בית הכנסת משמש כמוזיאון וניתן לבקר בו בשעות הפעילות.

PLZEN