מכבי תל אביב עומדת בפני משוכה לא פשוטה כאשר בפתח הסיבוב השני של מוקדמות הליגה האירופית ניצבת היריבה הקזחית קאיירט אלמטי. הצהובים ישחקו הערב(17:45, שידור ישיר בערוץ 20) ב'סנטרל סטדיום' במטרה לחזור עם תוצאה למשחק שייערך שבוע לאחר מכן בישראל. שוטא ארבלדזה כבר הכין את השחקנים של כמו שצריך ליריבה, ואנחנו רוצים לדאוג שגם אתם תבואו מוכנים להתמודדות הערב, אז הנה כמה נקודות חשובות לקראת שריקת הפתיחה.

 

זכוכית מגדלת: באיורזאן איסלאמקן Position Islamhan

עם היוודע זהות היריבה של הצהובים בסיבוב השני, רבים נמשכו לשמות נוצצים כמו אנדריי ארשבין שעשה קריירה נהדרת בזניט ובארסנל, וגם אנטולי טימושצ'וק ששיחק בבאיירן מינכן עימה זכה בליגת האלופות ונחשב לשיאן הופעות של הנבחרת האוקראינית, השניים אגב, הצעידו יחד את זניט סט. פטרסבורג לזכייה בגביע אופ"א בעונת 2007/08. גם הקשר הישראלי בדמות סזאר ארסו שחתם לפני כשבועיים במועדון, נותן זווית מסקרנת לעימות הקרוב. אך השחקן שכדאי לשים לב אליו יותר מכולם הוא אחד הצעירים בסגל ודווקא אחד מתוצרת מקומית של קזחסטן, הקשר באיורזאן איסלאמקן.

שמונה שערי ליגה ו-11 שערים בכל המסגרות רשם עד כה הקשר הקזחי שגדל במועדון קטן בקזחסטן, עבר לקרוסנאדור הרוסית ומשם בהשאלה לאסטנה. לאחר תקופה לא קלה של השאלה בה מיעט לשחק, איסלאמקן חתם בקאיירט לפני שנתיים והפך מיד לשחקן המוביל ומאוחר יותר גם לקפטן הקבוצה.

התכונות המובילות של השחקן בן ה-23 הן דריבל עם הכדור, הובלה של התקפות מתפרצות והמסירות שלו לעומק. העונה, עומד איסלאמקן על ממוצע של 4 מסירות מפתח למשחק, דבר שאולי מסביר את תשעת האסיסטים שנרשמו לזכותו מתחילת העונה. כפי שניתן לראות בתרשים למעלה, רוב הפעילות של איסלאמקן מתרחשת במרכז השדה (58% מהפעולות), וגם באגף שמאל של המגרש (34%). אבל אין שחקן ללא נקודות תורפה. הקשר לוקה במעט במשחק הגובה עקב גובהו (1.74) כאשר הוא זוכה בממוצע רק ב-30% ממאבקי הגובה בהם הוא לוקח חלק, וזכה בפחות מחמישים אחוז ממאבקי הכדור בהם הוא לוקח חלק.

השער של איסלאמקן במשחק האחרון של קאיירט

עמדות ומיקומים

מאז הגעתו של קחבאר צחאדזה, קאיירט מתאפיינת באופי התקפי PastedGraphic-2שתקף על כל שחקני הקבוצה בכל התפקידים. מבחינת המערך, הגיאורגי משחק בצורה דומה לדרך שבה עולה מכבי. כפי שניתן לראות בתרשים משמאל, שני קשרים אחוריים, בדרך כלל בדמותם של אנטולי טימוסצ'וק ומיכאל באקייב מאיישים את חוליית הקישור, כאשר איסלאמקן משחק מתחת לחלוץ.

אבל אם נביט על העמדות הממוצעות מהניצחון האחרון של קאיירט על טובול המקומית, נוכל לראות שאנדריי ארשבין (28) ואיסאל הברזילאי (10) מתקרבים לא מעט לאיזור האמצע של היריבה, דבר שמפנה מקום לשני המגנים של הקזחים לתקוף מן האגפים.

Position kairat

המגנים, כפי שניתן לראות בתרשים בצד שמאל אשר מתאר את העמדות הממוצעות של השחקנים במהלך המשחק האחרון של הקזחים, עולים להתקפה לעיתים תכופות ובכך מגבים את חולית הקישור וההתקפה של קאיירט. נתון מעניין נוסף שניתן ללמוד מהמשחק האחרון, הוא מסירות המפתח שהובילו לשער ולא מעט מצבים. מסירות המפתח הגיע מאיזור 25-30 מטרים משער היריבה, ויצרו לא מעט הזדמנויות עבור החלוץ מחוף השנהב, גואה שמכהן כמלך השערים של הקזחים.

באותו משחק, שחקני קאיירט ניסו למסור כ-18 מסירות התקפיות במיוחד, ודייקו ב-12 מהן.

ביתם מבצרם

בישראל יש עוד לא מעט זמן עד לתחילת הליגה הרשמית, אבל בקזחסטן הליגה הראשונה כבר בהילוך גבוה. עשרים מחזורים שוחקו עד כה בליגה הקזחית הבכירה, ולאחריהם הקבוצה של המאמן הגיאורגי קחבאר צחאדזה ממוקמת במקום השני בטבלה, עם פער של 10 נקודות מאסטנה שבמקום הראשון.

הפתיחה במחזורים הראשונים בליגה של קאיירט, המכונה 'הקבוצה של העם', הייתה רעה מאוד, כשהיא רושמת שלושה הפסדים רצופים שהובילו לפיטוריו של המאמן אלכסנדר בורדיוק, וסללה את הגעתו של הגיאורגי. מאז מינויו של צחאדזה, הקזחים השיגו 12 ניצחונות, שני הפסדים ושלוש תוצאות תיקו.

הנתון המרשים עד כה העונה של היריבה הקרובה של הצהובים, היא העובדה שקאיירט עוד לא הפסידה בבית. למעשה, הפסד הבית האחרון שלה בליגה הולך אחורה לעונה הקודמת, שם הפסידה בשלהי העונה לאסטנה בסוף חודש אוקטובר 2015. כדי להבין עד כמה ביתית קאיירט, ניתן להביט על הרקורד שלה בזירה האירופית. ההפסד הביתי האחרון של 'קבוצת העם' הייתה בשנת 2002, אך צריך לציין שקאיירט לא השתתפה בתחרות אירופית במשך 12 שנים. מעונת 2014/15 באיצטדיון הסנטרל סטדיום הקזחים ללא הפסד כבר שבעה משחקים במוקדמות גביע אופ"א.

כדאי לשים לב:

  • בעונה שעברה הגיעה קאיירט אלמטי מהסיבוב הראשון עד לשלב הפלייאוף במקודמות הליגה האירופית, כאשר היא מודחת על ידי בורדו הצרפתית, על אף ניצחון הקזחים 0:1 בבית.
  • איסאל דה סילבה ברבוסה, או פשוט איסאל אם תרצו הוא מספר 10 בקאיירט ואחד השחקנים היותר מעניינים שלה. כדאי להזהר מכניסות שלו מהאגף לרחבה.
  • סזאר ארסו שיחק שלוש פעמים נגד מכבי תל אביב בעונת 2014/15 במדי בית"ר ירושלים, ועדיין לא הפסיד לצד הצהוב (תיקו ושני ניצחונות במדי בית"ר).