בשבוע שעבר יצאו ארבעה מאמנים ממחלקת הנוער של מכבי תל אביב לשבוע השתלמות במועדון האנגלי אברטון מליברפול, ועברו השתלמות מקצועית באקדמיה של המועדון מהפרמייר-ליג.

לאחר שחזרו, תפסנו את הקבוצה לסיכום של החוויה, כאשר ראשון לספר על השבוע הוא ריימונד אוטוול, ע. המנהל הביצועי של מכבי שחזר למועדון בו העביר לא מעט שנים כשחקן: "הייתה חוויה נפלאה, היינו במועדון פרמייר ליג עם מתקנים ברמה הגבוהה ביותר שיש. לי אישית היה נחמד למקום שאני מכיר טוב מהתקופה שלי כשחקן. רצינו שהמאמנים יחוו מאמנים שונים ופילוסופיה שונה של התמודדות עם שחקנים וקבוצה. לכל מאמן זה חשוב לראות עוד השקפות עולם שיכולים להיות יקרי ערך. כמובן שאנחנו רוצים שהם ילכו בפילוסופיה שלנו, אבל זה מאוד חשוב לשאוב השראה מעוד מקורות, זה חשוב מאוד לשיפור המאמנים. זה ידע שאנחנו רוצים שהם ינחילו הלאה לשחקנים. ראינו דוגמאות מעניינות שנותנים לשחקנים להיות המאמנים באימונים מסוימים ובחלק מהמקרים לנסות שחקנים בעמדות שונות, כדי שהם יבינו את התפיסה ההוליסטית של המשחק".

על הדברים שעברו במהלך ההשתלמות

"שוחחנו עם ע. מאמן הקבוצה הבוגרת של אברטון, עם אנשים בכירים באקדמיה וראינו איך הם משתמשים בניתוח וידאו ובמערכות ה-GPS. היו לנו הרבה מגע עם אנשי אברטון והם היו מאוד פתוחים איתנו. אין דבר ששאלנו שלא קיבל מענה, והחוויה הייתה באמת נהדרת. מה גם שבזמן שהיינו שם ראינו שלושה משחקים שהסתיימו בניצחונות שלהם, אז הם ממש רצו שנשאר". סיכם בחיוך אוטוול".

לגבי מה שלמד על המאמנים של מכבי

הייתי שמח לראות שהמאמנים לא רק הקשיבו, אלא שאלו שאלות שרצו לדעת, ולא פחדו לשאול שוב אם צריך. כל מאמן שלקחנו עובד עם גילאים שונים והם ידעו לקחת את העצות מהדמויות המקבילות שלהם באברטון. הם עשו הכנה יפה מאוד לקראת הנסיעה הזו, היו אקטיבים, רצו מאוד ללמוד וזה שימח אותי מאוד

 אליעזר בן אהרון מאמנה של מכבי תל אביב 'עודד' סיכם את הביקור וניסה לשים את האצבע על אחד ההבדלים המרכזיים בין האקדמיות:  זו לא הפעם הראשונה שאני נוסע להשתלמות בחו״ל. הקונספט בסה״כ זהה בין המועדונים, השוני הוא באג׳נדה של כל אחד מהם.שמחתי לראות שלעומת ביקורים שונים שהיו לי, הפעם אנו בדרך של תהליך שזהה למועדון אירופאי גדול כמו אברטון. זה מתבטא בשיטת המשחק קבועה שמתרגלים, לומדים ומשפרים, מדריך אימון, ניהול זמנים וכו׳ .

על ההבדל המרכזי בין האקדמיות
"ההרגשה היא שאנו בדרך הנכונה וזה מאוד מעודד וגורם לצפייה להמשך. אני למד משם גם שאין פער שהוא כל כך משמעותי באיכות המשחק בין השחקנים שלנו להם. הפער היחיד שאני מצביע עליו הוא מנטאלית. השחקנים שם מגיעים חדורי מטרה, 100% בכל אימון.  לעומתנו המאמנים שם לא עובדים הרבה על המנטליות עם השחקנים, דבר שכאן מתעסקים יותר מידי. הייתי שמח עם השחקנים שלנו היו מגיעים עם ״פול גז״ בכל אימון".

אלון ברומר שהיה שחקן ברמות הגבוהות ביותר במועדון חלק את הזווית שלו: "הייתה חוויה מטורפת. זו ההשתלמות בראשונה שלי באקדמיה כך שלא ידעתי מה לצפות. מאוד הופתעתי לטובה. הדבר הבולט הם שכולם שם מכווני מטרה – להפוך אותם לשחקנים של הקבוצה הבוגרת".

על ההבדלים בין המחלקות

"התרבות ספורט שלהם שונה, זה מתבטא בגישה שמתעסקים רק במשחק. הילדים שמגיעים ומקבלים משימות, רמת הביצוע שם היא גבוהה, החל מהדברים הפשוטים ועד המורכבים. כמאמנים שעובדים במחלקות אנחנו מנסים לגרות את הילדים, שם הם עובדים על הדברים הפשוטים ומשם לרמות הגבוהות. זה מאוד קשור לתרבות ספורט, כי זה מונחל להם מגיל צעיר".

אמיר סופר מאמנה של מכבי 'אילן' אמר: "הייתה חוויה מצויינת, זה תמיד מעניין לראות מועדון ברמה הגבוהה ביותר מבחינת ההתנהלות ושיטות העבודה. התרשמתי מאד מהמתקנים של אברטון ומהירידה לפרטים הקטנים ביותר באימון. חזרתי משם עם מספר רעיונות חדשים. אין ספק שאפשר ללמוד מהם המון".