ברחבי העולם מציינים היום את יום האישה הבינלאומי. אחת ממטרותיו העיקריות היא המשך העלאת המודעות לשיוויון זכויות מגדרי, שבמקומות רבים בעולם עדיין לא בא לידי ביטוי באופן מלא. לכבוד המאורע בחרנו להתמקד ב-4 נשים מרכזיות במכבי תל אביב ולשמוע מכל אחת את דעתה על מעמד האישה, כולל כמובן בכדורגל הישראלי.

שרון תמם

מה תפקידך במכבי?
"סמנכ״ל שיווק וסחר. אין רגע דל".

מה זה יום האישה בשבילך?
"גדלתי באיטליה ושם נהוג לתת פרחים צהובים ביום האישה. עכשיו נחמד לי לחבר את זה למכבי. בהתייחסות רצינית יותר, מבחינתי החשיבות הגדולה ביותר היא העובדה שלפחות בשבוע אחד בשנה מנתחים ומזכירים את מצב הנשים באוכלוסייה וחושפים את הפערים שעדיין קיימים, בתקווה שזה יגרום לשוויון בזכויות האישה בתחומים שונים. ללא ספק עצוב שעדיין נשים נלחמות על שוויון". 

יש סטיגמה שכדורגל הוא עולם גברי. הרגשת שפרצת מחסום כלשהו?
"אכן מדובר בתחום מאוד גברי, משולב עם אגו מאוד גדול. להיות אישה עוזר לפעמים, אבל מצד שני זה גם דרש ממני הרבה פעמים אסרטיביות מאוד גבוהה וויתורים בנושאי אגו, על מנת לתת לצד השני את תחושת הניצחון. מה שבטוח הוא שגם בתחום הזה נשים מביאות איתן משהו שנותן ערך מוסף לעולם הגברי הזה".

יש דמות נשית שנתנה לך השראה?
"קשה לבחור דמות אחת שנתנה לי השראה. אם בכל זאת אני צריכה להצביע על אחת, אני חושבת שהבולטת מכולן היא חברה מאוד טובה שלי – יעל. הכרתי אותה בימי האוניברסיטה בירושלים, מיד התחברתי לחיוך ולאופטימיות שלה ורק אחרי זה גיליתי שלא מזמן עברה התמודדות מאוד קשה. מאז החיים לא היו לה קלים והיא תמיד ידעה להתרומם עם כוח עצום, נחישות, נתינה גדולה וחיוך על הפנים. אנחנו חיות במדינות שונות אך החברות נשארה חזקה וכל פעם שאני מדברת איתה השיחה מעניקה לי כוח והשראה להמשך הדרך".

נסיים במשהו קליל. באיזו עמדה היית בוחרת לשחק ולמה?
"התשובה האינסטינקטיבית היא חלוץ, אבל במחשבה מושכלת יותר כנראה שבקישור. תפקיד של אלברמן כזה, שמנהל את מרכז המגרש וקובע את ניהול המשחק".

ד"ר מיכל גולדוירט

מה תפקידך במכבי?
"הרופאה של הקבוצה ב 6 השנים האחרונות. אחראית על הצוות הרפואי של המועדון ".

 מה זה יום האישה בשבילך?
"אני חושבת שזה עגום שצריך לציין יום כזה. כמו שהחליפו את יום האם ליום המשפחה הגיע הזמן שיום האישה יהפוך ליום האדם. למרות זאת אני מבינה כמובן שהמטרות טובות והכוונה היא להעניק יותר תשומת לב לנשים".

 יש סטיגמה שכדורגל הוא עולם גברי. הרגשת שפרצת מחסום כלשהו?
"היום במכבי זה לא ממש רלוונטי. אין משמעות לעובדה שאני אישה. זו מערכת מקצועית ומסודרת והבחירה היא לא על סמך מגדר אלא על סמך מקצועיות נטו. בעולם הכדורגל בכלל, לצערי, יש עדיין מקומות בעלי השקפת עולם מיושנת ולראייה – אני האישה היחידה בתפקיד כזה בארץ".

 יש דמות נשית שנתנה לך השראה?
"תמיד ידעתי שזה מה שאני רוצה להיות – רופאה בכדורגל. אני יכולה לציין את ד"ר הגר פטיש ז״ל שהיתה הראשונה ופורצת הדרך בתחום הזה. היא היתה רופאת הקבוצה של עירוני ראשון לציון לפני שאני נכנסתי לכדורגל. התחלתי כבר בשנת 2000, רוב האנשים זוכרים אותי "כרופאה של מכבי נתניה". עד היום עוצרים אותי ברחוב ואומרים 'הנה הרופאה של נתניה'".

 באיזה עמדה היית בוחרת לשחק ולמה?
"הייתי רוצה לשחק בעמדת הפליימייקר. שחקן חופשי מאחורי החלוץ. למה? כי אני לא ממש טובה במשמעת ומילוי הוראות, ויש בי צד יצירתי שהייתי רוצה לנצל. הייתי רוצה לעשות מה שבא לי במגרש".

עו"ד יעל מרגלית

מה תפקידך במכבי?
"יועצת משפטית".

מה זה יום האישה בשבילך?
"יום האישה הוא יום רגיל לחלוטין עבורי. אין ספק שקיימים פערים בין המינים ואמנם אנחנו עדיין חיים בעולם בו גברים מרוויחים יותר מנשים באותן המשרות, ונשים רבות מופלות לרעה בתחומים שונים, אך אני לא חושבת שציון יום האישה עוזר בכך – אני מאמינה שהשינוי צריך לבוא בתפיסה וכל עוד יש יום שמוקדש לנשים ומייחד אותן מהכלל בעת שאין ״יום הגבר״ אי אפשר להתקדם. נשים שמצפות להכרה כלשהי ביום האישה בלבד עושות לכולנו עוול".

יש סטיגמה על כך שהכדורגל הוא עולם גברי. הרגשת שפרצת מחסום כלשהו?
"לפני שהפכתי לעורכת דין עבדתי ככתבת ספורט שסיקרה בעיקר ענפי ספורט גבריים כך שאני שוחה בתחום כבר שנים רבות. כמובן שהנושא הזה עולה בשיחות לא פעם ואני חייבת להודות שאני לא מרגישה שפרצתי תקרת זכוכית כלשהי. בכל מקום אני מרגישה שמעריכים אותי לא משום שאני אישה בעולם גברי אלא בזכות העבודה שלי ובוודאי במועדון כמו מכבי תל אביב – האנשים שמועסקים פה מועסקים מכיוון שהם טובים במה שהם עושים ולא בשל היותם שייכים למגדר כלשהו".

יש דמות נשית שנתנה לך השראה?
"אופירה אסייג, שהיתה בוסית שלי במשך למעלה מחמש שנים, לימדה אותי המון על אסרטיביות ועוצמה נשית. סבתא שלי מצד אמא היתה אישה עצמאית ואמיצה בזמנים בהם זה היה כמעט בלתי אפשרי. היא לימדה אותי מהו פימיניזם אמיתי מבלי לדבר על כך, מבלי להזכיר את המילה הזאת ומבלי לעשות רעש – פשוט בגלל הדרך בה בחרה לחיות את חייה. אמא שלי היא השראה גם כאישה וגם כאמא".

באיזו עמדה במגרש היית בוחרת לשחק ולמה?
"אני שמאלית (אבל חזקה בשתי הרגליים), נראה לי שהייתי יכולה להיות מצוינת בעמדת הקשר השמאלי".

דנה ניסנבוים

מה תפקידך במכבי?
"מאמנת U-10 (טרום ב׳) ועוזרת מאמן ב-U13 (ילדים ב׳).

מה זה יום האישה בשבילך?
"תזכורת קטנה על אפליית הנשים בדורות העבר ושעכשיו אנחנו הנשים של דור העתיד, מלאות תקווה ואופטימיות. אנחנו מוכיחות כמה אנו חזקות, יכולות להגיע רחוק, לפרוץ תקרות זכוכית, לעמוד במשרות נחשקות בכל ענף ותחום ולהגיע לטופ ללא הבדלי מין. אם הוחלט לציין יום מיוחד בשנה, אז זכינו כי אנחנו מיוחדות"

יש סטיגמה על כך שהכדורגל הוא עולם גברי. הרגשת שפרצת מחסום כלשהו?
"סטיגמות יש תמיד ובכל מקום, סטיגמות לרוב נוצרות מאמיתות מסוימת בליווי של אי דיוקים וסילופים. לכן צריך לדעת את מה לאמץ לליבנו ואת מה להרחיק מעלינו. אני אישה, נשית, משחקת כדורגל ומאמנת קבוצת כדורגל של בנים וזו עובדה. אני מניחה שפרצתי איזשהו מחסום מבחינת הסביבה, אבל לא מבחינתי. לי זה ברור מאליו. יש בי תמיד את הרצון להראות שזה שאני אישה לא אומר שאני מבינה פחות בכדורגל, ולשמחתי אני מרגישה ביטחון על המגרש וגם בקרב המאמנים אני זוכה להערכה. עצם היותי אישה על המגרש הוא ערך מוסף מבחינת רגישות לילדים ואווירה אמהית לצד רצינות, קשיחות ונחישות".

יש דמות נשית שנתנה לך השראה?
"אין דמות אחת שנתנה לי השראה אלא כל אישה שפורצת דרך לשאר הנשים מעוררת בי השראה. דוגמא לכך היא אליס מילר שעתרה לבג"ץ על כך שלא נתנו הזדמנות לנשים להתקבל לקורס טיס. דמות נוספת מעולם הכדורגל סילבי ז׳אן, שהייתה להשחקנית הראשונה ששיחקה בחו״ל ופועלת המון למען קידום כדורגל הנשים בארץ".

באיזו עמדה במגרש היית בוחרת לשחק ולמה?
"חלוצה. זו גם העמדה שבה אני משחקת. זה ‫תפקיד שמצריך המון חוצפה חיובית, לדעת לזהות את המיקום הנכון בזמן נתון. כמובן שאין כמו ההרגשה של הבקעת שער או בישול לחברה לקבוצה".