ביום שבת האחרון קבוצת נערים א׳, מכבי ת״א ׳עודד׳, זכתה בתואר האליפות. ביום רביעי הקרוב ינסו הצהובים להשלים דאבל יוקרתי כשיפגשו בגמר הגביע את מכבי חיפה. מדובר בעונה מיוחדת במינה ולכן בחרנו לתת במה לאדם שמנהיג את הקבוצה על הקווים, אליעזר בן אהרון – מאמן הקבוצה, שיספר על העונה הנוכחית ואיך מרגיש לעבוד בשיטה החדשה תחת המנהל הביצועי פטריק ואן לוון.

שלום אליעזר. איך הגעת למכבי ת״א?

״סיפור מעניין, ישבתי יום אחד לראות משחק גמר, דרבי של מכבי ת״א בנערים א׳.
הסתכלתי על המאמנים שעומדים על הקווים ואמרתי לעצמי אני רוצה להיות פה ובמעמד הזה.
כעבור מספר חודשים התחיל קורס מנהלים מקצועיים הראשון של ההתאחדות לכדורגל. שם פגשתי את ניר לוין שהיה המנהל המקצועי של מחלקת הנוער באותה תקופה, שאלתי אותו מספר שאלות ובמקביל הלכתי לראות אימונים בקרית שלום והחלטתי שאני חייב למצוא את דרכי לתוך המערכת. כעבור מספר חודשים בניתי תכנית לשחקנים מחוננים והצגתי אותה בפני ניר, שהסכים ואף התלהב מהתכנית והציע לי לנהל את ביה״ס לכדורגל. ביצעתי את התפקיד במשך 6 שנים ואז עברתי לאמן את קבוצת נערים ב׳ וכעבור שנה את נערים א״. 

איך אתה מסכם את העונה של הקבוצה עד כה?

״אפשר ממש לבחון את העונה על פי הרוח וההשתפרות של הקבוצה במהלך השנה. עליה בהרגלי העבודה, למידה של דברים חדשים, המחויבות והרצון להצלחה והקרבה, שהם למעשה הדרך שלנו שהביאה את התוצאות המרשימות עד כה״.

״בשבילי זאת העונה הכי מאתגרת וקשה. לא קל לעשות שינוי כל כך גדול אחרי כל השנים שאתה רגיל לדרך אחרת. פטריק ואן לוון הגיע בתחילת השנה ודרש ׳שכח את כל מה שאתה יודע ותתחיל ללמוד כדורגל כמו שאני רוצה ומאמין׳. התחלתי ללמוד, לאמץ, לשנות ולקיים את הדרך החדשה והמסודרת של הצוות החדש. כעובד מחלקת הנוער אני יודע שהמטרה שלי היא למעשה המטרה של המועדון״.

הזכרת את פטריק ואופי האימון החדש, איך זה לעבוד תחת מנהל מקצועי עם שיטה ודרך חדשה?

״העבודה היא שונה, מאתגרת ומעניינת. כולם במחלקה מתאמנים בדיוק אותו דבר, משחקים באותה שיטה, עובדים לפי ספר וכללים, עוברים הרצאות מעשירות. העבודה בשוטף מתקיימת עם טכנולוגיה מתקדמת כמו ג׳י פי אס ותוכנת סי שארפ. אבל מה שבאמת מייחד את המחלקה הוא שכולם שווים – ממאמן הנוער ועד מאמני ביה״ס לכדורגל. אין קיצורי דרך, אין לעגל פינות אבל כן יש דרך ויש סבלנות ללמוד וללמד. האימונים מתקיימים על מגרש שלם (לא היה נהוג לפני), כשהצוות בנוי מ-4 אנשי מקצוע, מאמן, עוזר מאמן, מאמן שוערים, מאמן כושר ובנוסף פיזיולוג שמסתובב בין הקבוצות לפי הצורך״. 

היכן אתה מרגיש שההשפעה שלך באה לידי ביטוי בקבוצה?

ההשפעה שלי מגיעה מהאמונה בדרך החדשה. האמנתי מההתחלה שאם אני רוצה שהשחקנים שלי יישמו את הדברים החדשים אני חייב להאמין בהם, ללמד אותם ולהתעקש עליהם. בנוסף הנסיון שלי וההתמודדות שלי עם נערים תרמה לתהליך״.

האם הרגשת שינוי בקבוצה? מגמת שיפור שזיהית?

"בעונה יש רגעים שההרגשה היא שהקבוצה הולכת קדימה ומשתפרת ואז מגיעה תקופה פחות טובה. מנסיוני בתהליך יש רגעים של עצירה אבל המטרה היא להחזיר את הקבוצה למעלה, אפילו למצב טוב יותר מבעבר. לאורך השנה הרגשתי מהנערים שיש אמונה ורצון בכל רגע נתון, הוכחה לכך היא לא מעט נצחונות בדקות האחרונות. יש שיגידו מזל, אני אומר עבודה קשה. אליפות זאת דרך של עונה שלמה, של התמדה ודבקות במטרה".

כמה שחקנים לדעתך יעלו לקבוצת הנוער?

״בתחילת העונה הצבתי מטרה שנצליח בסוף השנה להעלות לפחות 10 שחקנים שישתלבו בצורה טובה ויתאימו לנוער. לדעתי האפשרות עדיין קיימת ואני מקווה שכך יקרה. כמובן שההחלטה מתקבלת על פי היכולות במהלך השנה והפוטנציאל העתידי, תוך החלטה משותפת של המנהלים המקצועיים והמאמנים״. 

מי המצטיינים שלך השנה?

״בראש ובראשונה אשמח לציין את העוזר שלי לאון אסרף, אני מרגיש שיש לי את המזל שהוא איתי, לא יכלתי לבקש עוזר יותר טוב. בהזדמנות זאת גם אציין את הצוות הגדול והאיכותי ואודה לגיא נחשון, מאמני הכושר גל, אילן ואנטוניו שאחראי עליהם. לגבי שחקנים קשה לציין מצטיינים כי הכוח של הקבוצה מגיע מהביחד והחברות שיש פה. אבל התקדמות יפה היא של יואב ששיחק בשנה שעברה בנערים ג׳ והוכיח שעבודה קשה משתלמת. ראוי לציין את ההשתפרות של דניאל פרץ השוער שלנו שהתקדם בצורה יפה ואף ייצג את הנבחרת. לטעמי כל שחקן שיפר את עצמו״.

ספר לנו על משחק ספציפי השנה שגרם למפנה בקבוצה, שעזר לה להתקדם.

לדעתי הניצחון על מכבי חיפה בבית. שנה קודם לכן כשאימנתי את הנערים בקבוצת נערים ב׳ הפסדנו לחיפה פעמיים וראיתי את הפנים של השחקנים אחרי המשחק. אמרתי להם שימשיכו לעבוד קשה והתוצאות יגיעו. עברה שנה והצלחנו לנצח אותם פעמיים השנה, נותר לנו עוד ניצחון אחד להשלים את המשימה – גמר הגביע ביום רביעי. 

איפה אתה רואה את עצמך עוד 10 שנים?

״אין לי את הרצון להיות מאמן בוגרים. אני מעוניין להיות מאמן שילמד מאמנים צעירים איך לפתח שחקנים במכבי. אני רוצה להיות המאמן הכי טוב לשחקני נוער בארץ. אני מאמין שיש לי את היכולת, הרצון והתשוקה להגיע למטרה הזאת״.

כמה מילים לסיכום?

״כן, אני אשמח לנצל את הבמה לטובת כמה מילים לשחקנים שלי: בשנה הבאה חלק יישארו וחלק ימשיכו הלאה. לא קל להיות שנה ראשונה בנוער שאתם השנתון הקטן ביותר. החזקים ואלה שאופיים יעמוד להם, יוכלו בסופו של דבר להמשיך ולהגשים את החלום. כולי תקווה שהכלים שקיבלתם מהצוות יאפשרו לכם לעבור את המשוכה של השנה הראשונה כמו שצריך״.