מכבי תל אביב תפגוש הערב (21:00) את טיראנה האלבניה למשחק הראשון באירופה העונה, במסגרת הסיבוב הראשון במוקדמות הליגה האירופית. לקראת ההתמודדות מול היריבה מהבלקן שוחחנו עם עיתונאי מהמדינה שמנהל את חשבון הטוויטר AlbanianFooty על מנת להבין מה מצפה למכבי בשני המשחקים הקרובים.

רק ב-17 ביוני מונה מאמן חדש להדריך את טיראנה – זה מריה הברזילאי. "קשה להגיד באיזה סגנון הקבוצה תשחק, אבל אני מניח שהם יבואו לנתניה כדי להתגונן ולנסות לעקוץ בהתקפות מתפרצות", סיפר.

לפחות על הקווים לאלבנים יש מאמן שמכיר טוב את הכדורגל האירופי. זה מריה זכור לחובבי הכדורגל העולמי כמי ששיחק במרבית הקריירה שלו באיטליה (אינטר, פרוג'ה ופארמה). בנוסף הוא גם שיחק כמגן/קשר בלבאנטה מהליגה הספרדית. כמאמן הוא עבד ברומניה ולאחרונה גם בקניה. כעת, עם הגעתו לטיראנה, המשימה המיידית שלו היא להחזיר את הקבוצה לליגה הבכירה לאחר ירידת הליגה אשתקד (הגיעה לאירופה בעקבות זכייה בגביע).

צילום: K.F Tirana ()

 

ומי הם שחקני המפתח של טיראנה? ב-AlbanianFooty מציינים את השוער איליון ליקה בן ה-37, שבעבר השתייך לסגל נבחרת אלבניה. בנוסף אליו, שחקני מפתח נוספים הם הקשר ג'נטיאן מוצ'ה שנמצא במועדון מאז 2012 ורשם 112 הופעות והקפטן אראנדו קראבצ'י, קשר עם מעל 20 הופעות בקבוצה. מלבדם זה מריה גם צירף לא מעט שחקנים חדשים, כשמנגד גם רבים אחרים שוחררו.

אז איך קבוצה שזכתה בגביע ירדה ליגה? ב-AlbanianFooty  מסבירים: "הרבה סיבות הביאו לירידת הליגה. הקבוצה דווקא שיחקה טוב בחצי הראשון של העונה אבל הכל השתנה אחרי שאיליר דאג'ה, המאמן שהחל את העונה, פוטר בצורה די מוזרה אחרי תיקו ביתי מול קבוצה שמוקמה מתחת לטירנה באותה העת. מירל ג'וסה, שחקן עבר אגדי של המועדון, מונה במקומו והקבוצה החלה לאבד נקודות. בנוסף, ההסכם ביו טירנה ליריבה העירונית פרטיזני טיראנה, לפיו שתי הקבוצות ישחקו באותו מגרש, גרם לאוהדים להחרים את המשחקים הביתיים. גם זה כמובן לא תרם".

"כנראה שטיראנה זכתה בגביע בעקבות התחושה שיש לפצות את האוהדים על ירידת הליגה", ממשיך העיתונאי המקומי, "גם היריבה בגמר, סקדנרבאו, לא ממש הגיעה בשיא המוטיבציה אחרי שכבר הבטיחה קודם לכן את המקום במוקדמות הליגה האירופית".

עוד עובדות מעניינות על טיראנה
1.
הקבוצה הישראלית היחידה שפגשה טיראנה היתה הפועל ב"ש . זה קרה במוקדמות גביע אופ"א ב-1995/96, כאשר האלבנים נכנעו בשני המשחקים – 0:1 ו-0:2.

2. איצטדיונה הביתי, סלמן סטרמאסי, נקרא על שם מאמן הקבוצה בשנות ה-30 של המאה הקודמת. הוא הוליך אותה ללא פחות מ-5 אליפויות באותן שנים.

3. טיראנה מדורגת במקום ה-393 בדירוג המועדונים של אופ"א עם 1.825 נקודות דירוג. מנגד, מכבי מדורגת במקום ה-88 עם 23.375 נקודות דירוג, הדירוג הגבוה ביותר מבין כל הקבוצות בסיבוב המוקדמות הראשון של הליגה האירופית.

4. טיראנה נוסדה באופן רשמי ב-1920, אלא שלמעשה היתה פעילה עוד קודם לכן וב-1911 זכתה באליפות הראשונה של המדינה. למרות זאת, ההתאחדות המקומית לא הכירה בכך בצורה רשמית.

5. מדובר במועדון המעוטר ביותר בכדורגל האלבני. לאורך ההיסטוריה זכתה ב-50 תארים מקומיים – 24 אליפויות, 16 גביעים ו-10 תארי סופר קאפ.

6. טיראנה משתתפת במפעלים האירופיים מאז 1966. בעבר כבר פגשה יריבות איתן התמודדה בעבר גם מכבי: באיירן מינכן, אייאקס וגוריצה.