בעיצומה של תקופה די סוערת ויאריאל הספרדית תפגוש ביום חמישי את מכבי תל אביב במחזור השני של הליגה האירופית. הקבוצה, שידועה גם בכינוי "הצוללת הצהובה", היא כמובן שם די מוכר למי שעוקב אחרי הכדורגל העולמי אך כדי להעמיק בהיכרות עימה פנינו אל דיויד קארטלידג', עיתונאי ממגזין הכדורגל Four Four Two ואל @LaLigaGav המנחה את הפודקאסט 'The Sound of La Liga'.

על אף שלא זכתה באליפות ספרד מעולם, ויאריאל הפכה בעשור האחרון לכוח מוכר באירופה והרבתה להופיע בליגה האירופית, וגם בליגת האלופות, מאז אמצע העשור הקודם.

ויאריאל ידועה כקבוצה שמציגה כדורגל חיובי באופן מסורתי, אלא שבשבועות האחרונים היא עושה כותרת בגלל סיבות קצת פחות משמחות מבחינתה. רק בתחילת השבוע הנוכחי פוטר המאמן פראן אסקריבה בעקבות פתיחת עונה מאכזבת בליגה ששיאה תבוסה 4:0 לחטאפה ביום ראשון. במקומו מונה חבייר קאייחה בן ה-39, ששיחק באוסאסונה עד 2012 ובשנים האחרונות ביצע תפקידי אימון במחלקת הנוער של ויאריאל.

קאייחה. צילום: .Villarrealcf.es ()

אז על הקווים היה זעזוע, אבל בכל מקרה לקבוצה הספרדית יש שלל שחקנים איכותיים – וכמה מהם איכותיים במיוחד. "סאמו קאסטייחו הוא האיש המסוכן של ויאריאל, שגם נמצא בכושר טוב העונה", סיפר קארטלידג', "הוא קיצוני דינמי שמצטרף להתקפה ובעל יכולת יצירת מצבים טובה. מכבי תהיה חייבת להשגיח עליו כל הזמן. מנסיון העבר, לעיתים כמה תאקלים קשוחים מצליחים להוציא אותו מאיזון".

לפי קארטלידג' שחקן נוסף שצריך לקבל תשומת לב הוא רודרי הרננדס: "מדובר בקשר צעיר ומוכשר מאוד. הוא מארגן את המשחק, זוכה בכדורים ומשחק פשוט מאוד עם מסירות נקיות מהקישור להתקפה. @LaLigaGav שם דגש על שני החלוצים המסוכנים של ויאריאל:  "סדריק בקאמבו הקונגולזי הוא שחקן מצוין שמרשים מאוד מאז הצטרף למועדון ואילו קרלוס באקה, שמושאל ממילאן, אמור להיות אחד השחקנים המובילים של הקבוצה העונה".

למרות המינוי של מאמן חדש, לויאריאל יש סגנון עקבי לאורך שנים אומר @LaLigaGav: "התקפה, התקפה, התקפה! זו קבוצה שתמיד משחקת כדורגל התקפי ואני לא זוכר אותה דוגלת בסגנון אחר. קארטלידג' הוסיף: "הם נוהגים לעמוד בצורה צפופה בחלק ההגנתי ולצאת במהירות להתקפות מתפרצות בכל רגע שניתן. צריך לצפות מהם למשחק הגנה מאורגן שיהיה קשה לפרוץ ומנגד יש להם מהירות ושחקנים מיומנים מאוד בחלק הקדמי".

צילום: .Villarrealcf.es ()

הקבוצה מגיעה מהעיr ויאריאל שמונה כ-50 אלף תושבים. למועדון הכדורגל חלק חשוב בתרבות המקומית כפי שמסביר @LaLigaGav: "הם מלאי תשוקה למשחק. ויאריאל זה מקום קטן, במרחק של כשעה מהעיר הגדולה ולנסיה, אך למרות זאת למשחקי הבית שלהם מגיעים בדרך קבע מעל ל-20 אלף אוהדים. יש להם מועדוני אוהדים בכל העולם, חלק מהבולטים שבהם בסקנדינביה". קארלטלידג' נתן את הזווית שלו: "אוהדי ויאריאל התרגלו לכדורגל טוב בשנים האחרונות והם דורשים זאת מהשחקנים שלהם. לפעמים הם חסרי סבלנות כשדברים לא הולכים לפי התכנון".

ברור שעל הנייר ויאריאל פייבוריטית לקראת המשחק. כששאלנו על יחסי הכוחות  @LaLigaGav ענה: "אני אהיה מופתע מאוד אם ויאריאל לא תשיג לפחות תיקו". אלא שמעניין יהיה לראות את ההשפעה של חילופי המאמנים וקארטלידג' סיכם: "השינויים האחרונים טרפו את הקלפים וכרגע הקבוצה נמצאת בתקופה מעט קשה. אחרי שזה נאמר, עדיין יש להם מספיק איכות להשיג ניצחון חשוב – גם להמשך הדרך בליגה האירופית וגם לביטחון העצמי".

4 עובדות על ויאריאל

  1. הכינוי "הצוללת הצהובה" הגיע בעקבות השיר הידוע של הביטלס. ב-1966 אוהדי ויאריאל אימצו את השיר והחלו לשיר אותו ביציעים.
  2. ויאריאל היא העיר השניה הכי קטנה אי פעם שייצרה נציגה בחצי גמר ליגת האלופות. ב-2006 הקבוצה שכללה את דייגו פורלאן, חואן רומן ריקלמה ומרקוס סנה הודחה בחצי הגמר על ידי ארסנל, כאשר ריקלמה החמיץ פנדל גורלי במשחק הגומלין. ,
  3.  מחלקת הנוער של המועדון היא אחת המובילות בספרד. השיטה: מרבית הכספים שמתקבלים מזכויות שידור והעברות מועברים להשקעה בשחקני העתיד של המועדון.
  4. בעלי הקבוצה והמיליארדר הספרדי פרננדו רויג עשה את הונו בעסקי הקרמיקה. הוא אף שינה את שם האיצטדיון הביתי מ'אל מאדריגל' ל'לה סרמיקה' על מנת לשקף את התעשייה המקומית. אגב, אותו איצטדיון יכול להכיל כחצי מאוכלוסיית העיר.