אלופת אירופה ב-2008, אלופת העולם ב-2010, אלופת אירופה ב-2012, נבחרות צעירות שזוללות תארים בקצב מסחרר וכמובן ליגה מרתקת שבשנים האחרונות שולחת נציגות בדרך קבע אל השלבים הכי גבוהים במפעלים האירופים. תאהבו אותו או לא, בעשור האחרון הכדורגל הספרדי הפך לחוד החנית של הכדורגל העולמי ורגע לפני שנבחרת ספרד תתארח אצל נבחרת ישראל ניצלנו את הקשר הספרדי של מכבי כדי לנסות להבין מה הופך את הספרדים לכל כך טובים בכדורגל.

מי שיכול לספק תובנות על הכדורגל במדינה מחצי האי האיברי הוא מאמן הכושר של מכבי – חואן טוריחו. האיש שכבר נמצא איתנו כ-5 שנים גדל בעיר ולנסיה שבספרד ומגיע כמובן מתרבות הכדורגל העשירה של המדינה. גם הקריירה של טוריחו התפתחה בספרד וכמי שמכיר את הכדורגל המקומי מקרוב שמענו ממנו על סוד הקסם שלו.

טוריחו ()

טוריחו מסביר כי השינוי אינו קשור רק לכדורגל בפרט אלא נבע ממהלך אסטרטגי נרחב שהקיף את הספורט הספרדי באופן כללי. "מה ששינה הכל היו המשחקים האולימפיים בברצלונה ב-1992. לאחר אותם משחקים הממשלה החלה להשקיע בספורט, השקעה עצומה. יותר מכל, מה שעשו זה לבנות מערכת במדינה שתסייע לרשויות להקים מתקנים חדשים בכל סוגי הספורט", מסביר טוריחו, "ממגרשי אימונים ועד איצטדיונים או אולמות. הם יצרו משהו שיגע בבסיס של הספורט, כך שלאזרחים בכל עיר או עיירה תהיה גישה קלה מאוד לספורט. זה מאוד זול וכמעט לא צריך לשלם. בנוסף התאחדויות הספורט השונות יצרו מבנה משלהן של ליגות מגיל 8, כיום זה כבר מתחיל בגיל 4 אגב, והדבר הזה יצר רשת עצומה של ליגות, שוב בכל ענפי הספורט. כחלק מזה גם הכדורגל התחיל לגדול ולהיות תחרותי מאוד. כתוצאה מכך השחקנים יותר תחרותיים כי יש המון שחקנים באיכות טובה".

וזו הסיבה היחידה לכך שהשחקנים כל כך טובים?
"אחד המפתחות הוא שהילדים מתחילים לשחק בגיל מאוד צעיר. בנוסף דוחפים את המאמנים להתמקצעות בכל בגילאים. אף אחד לא יכול לאמן בלי רשיון לכך. תקופת ההכשרה היא ארוכה יחסית. ברמה הנמוכה ביותר המינימום הוא קורס של שנה. בנוסף, יש תחרות גדולה מאוד בין המאמנים עצמם, שמכריחה אותם להתמקצע".

אז המאמנים גם מרוויחים יותר כסף?
"דווקא לא. זה לא עניין של כסף, אלא עניין של לרצות להיות טוב יותר. אני זוכר שאני התחלתי לאמן תמורת סכום שהיום נחשב ל-200 יורו בחודש. הדבר הכי חשוב לדעתי היה התשוקה שלנו להיות מאמנים ולהיות טובים יותר בעבודה שלנו. זה משהו שמגיע כאמור גם בגלל התחרות העצומה בין המאמנים".

צילום: רמי גרידיש ()

ומה סוד ההצלחה של הנבחרות הספרדיות, בכל הגילאים?
"גם במקרה הזה יש מבנה, של סקאוטינג. בכל קהילה אוטונומית בספרד יש קבוצות ומעליהן מעין נבחרת "לאומית". הסקאוטים של נבחרות ספרד עוקבים אחרי הפעילות שלהן ובוחרים את השחקנים הטובים ביותר. ברור שהדבר הכי חשוב הוא שהבסיס של הפרמידה הוא עצום וממנו אפשר לבחור את הטובים ביותר".

אז ההבדל הוא פשוט ברמת השחקנים?
"לא רק, בוחרים גם את המאמנים הטובים ביותר וכמובן שגם סגנון המשחק משפיע. באופן מסורתי הכדורגל של ספרד הוא התקפי ויוזם עם החזקת כדור רבה. וחשוב להדגיש שזה לא רק בנבחרות או בליגה הראשונה. גם באקדמיות השונות הרוב המוחלט מנסים לשחק כדורגל כזה".

מה לדעת הספרדים היא התכונה החשובה ביותר לשחקן כדורגל?
"רצון בלתי מתפשר לנצח. בנוסף, אחד הדברים שאנחנו תמיד מחפשים הוא שחקנים חכמים. ברור שכדי להיות ברמה הגבוהה ביותר צריך יכולות, אבל כשאתה בוחר שחקנים עם יכולות גבוהות אתה גם רוצה שתהיה להם חוכמה. אתה חייב להיות מספיק חכם ושקבלת ההחלטות שלך תהיה מספיק טובה".

למרות ההצלחות, בספרד חוו גם סוג של סיוט ספורטיבי כאשר בגביע העולם 2014 הנבחרת לא הצליחה לעבור את שלב הבתים, במה שהיה אחת ההפתעות הגדולות של הטורניר. אלא שאחרי עידן צ'אבי, קרלס פויול איקר קסיאס ועוד רבים וטובים גדל במדינה דור חדש, שכולל שמות כמו איסקו, מרקו אסנסיו, אלבארו מוראטה ודויד דה חאה. רבים מחובבי הכדורגל בישראל זוכר את הזכיה של הנבחרת בכיכובם ביורו הצעירות ב-2013.

הדור של 2013 יכול להחזיר את ספרד לטופ?
"אני חושב שהמאמן לופטגי (שאימן את הנבחרת הצעירה ב-2013 – ג.ר) הכניס בספרד רוח חדשה. תחתיו הנבחרת גם יותר אגרסיבית מבעבר. הנבחרת לוחצת ומנסה לזכות בכדור בתוך מספר שניות. הוא מצליח לשלב את הדור הצעיר עם הוותיק יותר ולהעביר את הנבחרת לשלב הבא שלה וזו אחת הנקודות המשמעותיות שעומדות לזכותו".

איסקו. צילום: רמי גרידיש ()

"אני לא יודע אם הם יזכו בתארים, אבל אני בטוח שהם ימשיכו להיות בטופ של כל התחרויות. העידן החדש של הכדורגל הספרדי מתקדם בצורה טובה. ברור שכשאתה משחק בגמר אתה יכול להפסיד, אבל אם נמשיך להגיע רחוק בטורנירים זה אומר שהעבודה שעושים טובה. אני יודע שהדור החדש טוב מספיק, אנחנו רואים הרבה מאוד שחקנים צעירים בריאל מדריד, ברצלונה, גם בוולנסיה וויאריאל, שעושים עבודה טובה מאוד ויש המון שחקנים מצוינים. תמיד אנשים מתקשים להבין איך במדינה של 40 מיליון אנשים יש יותר שחקנים מאשר במדינה כמו אנגליה למשל עם 70 מיליון. אני חושב שהמבנה שיש לנו הוא טוב בהרבה ותחרותי יותר מאשר בכל מדינה אחרת".

זה הכדורגל הכי טוב בעולם לדעתך?
"עבורי זה אחד מהטובים בעולם. אני לא יכול להגיד שבליגה הספרדית יש את הכדורגל הכי טוב אבל באופן כללי, השילוב של אקדמיות וכדורגל מקצועני בספרד הוא הטוב בעולם. ללא ספק".

מה דעתך על האהבה הגדולה לכדורגל הספרדי בישראל?
"אני חושב שיש דברים דומים בין הכדורגל הישראלי לספרדי, אבל אחד הדברים שחסרים לי כאן הן שתי נקודות מרכזיות עליהן דיברתי בתחילת דבריי. התמיכה מהממשלה והמבנה התחרותי של הליגות ששונים. גם מערך המאמנים. עבורי המאמנים מאוד חשובים והם צריכים להיות מספיק טובים ולרצות ללמוד כמה שיותר. מי שאומר 'אני יודע הכל' הוא לא מאמן טוב מבחינתי. מאמן תמיד צריך ללמוד. אני לומד בכל יום, אני מנסה לקרוא כמה שיותר ומשתמש במידע שאני מקבל. אם נאמין שאנחנו כבר יודעים הכל ניפול לבור של הבורות".

לסיום, מה התחזית שלך ליגה הספרדית השנה?
"עדיין מוקדם מדי לדעת. אני מאמין שהתחרות תהיה שוב בין ריאל מדריד לברצלונה, אתלטיקו מדריד תהיה שלישית ואני מקווה שולנסיה שלי תיתן קצת יותר פייט לאתלטיקו".