בין שלל הסיפורים מעוררי ההשראה של אלה ששרדו את הזוועות בתקופת השואה, נמצא גם סיפור משפחתו של שחקן מכבי ת"א ניק בלקמן. סבו של ניק מצד אמו הוא בנימין (בן) רוזנפלד, יהודי שנולד (1929) בעיר סוסנוביץ' שבפולין כ-10 שנים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. יחד עם אחיו הגדול (בשנה) סאלק עברו השניים מסע ייסורים, אך בעזרת תושייה רבה הצליחו להתגבר על כל הסכנות ולהישאר בחיים.

בערב יום השואה 2018, ניצל ניק את חייו בישראל כדי להנציח את פרטי בני משפחתו שניצלו בארכיון יד ושם שמטרתו לספק תיעוד היסטורי על ניצולי שואה ולאפשר הבנה טובה יותר של גורל היהודים בשואה.

צפו בכתבה:

ניק בלקמן מספר את סיפור סבו, ניצול השואה

סיפורם של האחים רוזנפלד
עם פרוץ המלחמה ב-1939 ניסו בן וסאלק להתרחק ככל הניתן מהגבול הגרמני ועזבו את סוסנוביץ'. בתחילה קשיי תחבורה וחשש מחיילי הצבא הנאצי, שהיו עלולים למצוא אותם בדרכים, עיכבו אותם, אך השניים לא ויתרו ובעזרת נסיעה על קרונות רכבת וסוסים הצליחו להגיע לעיר פשמישל בסמוך לגבול האוקראיני.

בנג'מין רוזנפלד ()

למרות הניסיונות לברוח, בן וסאלק נלקחו בהמשך לגטו העיר לודז' שם שהו בין 1940-1944 בתנאים קשים שנעו בין קור מקפיא במהלך החורף והתמודדות עם איזור עמוס בחרקים בקיץ. כמו יהודים רבים בתקופה ההיא בסופו של דבר נשלחו האחים למחנה ההשמדה אושוויץ ולראשונה בחייהם הופרדו. אלא ששם המזל האיר להם פנים כאשר נתקלו באסיר פוליטי ששהה במחנה, ככל הנראה פקיד, שהצליח להשיג אישור שישאיר את השניים באותו תפקיד בעבודות הכפייה באושוויץ.

האחים רוזנפלד היו מאלה שהצליחו לצאת מאושוויץ, אך הדרך לחירות היתה עדיין ארוכה כשעד לסיום המלחמה הועברו למחנה ריבינסק ולאחר סגירתו למאוטהאוזן שבאוסטריה. לקראת סיום המלחמה החלו הגרמנים להוציא את האסירים אל צעדות מוות ביערות באיזור, אך שני הבנים הצעירים הצליחו לעמוד בתנאים הקשים, הקילומטרים הרבים והתשישות ושרדו גם את המסע הרגלי שאולצו לעבור.

הסוף הטוב הגיע ב-6 במאי 1945 כשלפתע נעלמו השומרים הנאצים. יממה לאחר מכן, התגנבו בן וסאלק מהאיזור בו היו כלואים וגילו כי גם הצריפים בהם שהו הגרמנים ננטשו והושארו ריקים. באותו הרגע פרצו בבכי, הבינו כי הסיוט הסתיים וחגגו את גאולתם.