עונה שנייה הסתיימה במחלקת הנוער של המועדון תחת הצוות המקצועי בראשותו של המנהל הביצועי, פטריק ואן לוון. לכבוד סיום העונה ערכנו ראיון מיוחד עם ההולנדי בו סיכם את העונה שהייתה מוצלחת במיוחד מבחינת הישגים, כאשר כל השנתונים התחרותיים זכו באליפות. ואן לוון שיתף על הדרך המיוחדת, ההצלחה, הסיכוי של שחקני המחלקה להשתלב בקבוצה הבוגרת וגם המטרות להמשך.

איך אתה מסכם את העונה המוצלחת של האקדמיה מהזווית שלך?
״אסכם את העונה שחלפה כהמשכיות לבניית פילוסופיית הכדורגל שלנו. נקודת ההתחלה שלנו החלה ברמה גבוהה יותר משנה שעברה, לאחר שנה שלמה בה השחקנים התנסו וחוו את הפילוסופיה הם באו יותר מוכנים ובשלים לתחילת העונה. היה לנו מחנה אימונים מוצלח באוקראינה שכלל את קבוצת הנוער, נערים א׳ ונערים ב׳. במחנה שיחקנו במשחקי אימון נגד קבוצות אירופאיות במטרה ישירה לבחינת היכולת של הקבוצות״.

״מבחינת התוצאות הייתה לנו עונה מוצלחת מאוד״, הוסיף, ״בכל הליגות הרשמיות, U15 עד U19, הקבוצות סיימו אלופות. כמובן שזה יוצר ציפיות לקראת העונה הבאה, לשמור על כך. עלינו, הצוות המקצועי וההנהלה, להוסיף דברים חדשים כדי להפוך את הקבוצות ליותר חזקות. אנחנו מאוד מרוצים מהתוצאות הסופיות וההתקדמות של הפילוסופיה שלנו בתוך המחלקה. הרבה קבוצות שיחקו ברמה הגבוהה ביותר ובסוף העונה סיימו כאלופות ולא בגלל שדרשנו את זה, אלא בזכות זה שהמשכנו לשחק כדורגל במשך כל השנה. אני חושב שכל התארים הללו הגיעו מפילוסופיית הכדורגל שלנו, אנחנו עובדים באופן מאוד נוקשה על דרך מסוימת כיצד להצליח ואיך ליהנות מהמשחק. ניסינו ללמד את השחקנים את כל המידע שהם מסוגלים לספוג בגילאים הללו. הדרך הזאת נותנת תוצאות ברורות. במיוחד שמדובר ב-4 קבוצות שונות שהצליחו במקביל. הדרך שלנו מתבססת ועכשיו יש לנו יסודות טובים להמשיך בעבודה לקראת העונה הבאה״.

בתחילת העונה נשמעו פה ושם ביקורות על המחלקה, התוצאות מוכיחות אחרת?
״אכן היה ׳רעש׳ מחוץ למכבי תל אביב. בכל מקום בו עבדתי בעבר, אם זה אוקראינה או קזחסטן, כשאתה עושה שינויים חלק מהאנשים לא יהיו מרוצים. ׳הרעש׳ הגיע מאנשים שהיו במועדון, חלקם סיימו את דרכם וחלקם עזבו מרצון. הם אלו שניסו ליצור מעט ׳רעש׳. ניסו לגרום לכך שההצלחה שלי ושל מכבי תהיה קשה יותר. אני חושב שמאמני ושחקני מחלקת הנוער הגיבו בהתאם בזכות התוצאות בסוף העונה. אם מסתכלים גם על ההצלחה הפנימית שלנו, לא מעט שחקנים מהאקדמיה שלנו זומנו לנבחרות ישראל בגילאים השונים. עשינו עבודה טובה כולנו ביחד על ידי מניעת ׳הרעש׳ שהיה מסביבנו. כמובן שהיום הביקורות השתנו לטפיחות על השכם, מילים טובות ורצון להיות צהובים יותר מתמיד״.

האם יש מודל בעולם, או קבוצה מסוימת שאתה שואף שמחלקת הנוער תהיה דומה לה?
״הדרך בה הצוות המקצועי עובד היא בעצם תכנית שנבנתה במיוחד עבור מכבי תל אביב. אנחנו מנצלים את ההזדמנויות שלנו באימונים ובזמן שיש לנו לידי מקסימום. היתרון של המאמנים והשחקנים שהם מקבלים המון מידע תיאורטי וגם פרקטי. כאשר המאמנים שלנו יצאו להשתלמויות בחו״ל הם ראו שמבחינת הכדורגל אנחנו משתווים לאקדמיות טובות באירופה. אך מבחינת המתקנים יש לנו לאן לשאוף. בנוסף, בשנתיים שאני כאן, אחד הדברים החיוביים שראיתי הוא שיש הרבה שחקני כדורגל מוכשרים כאן בארץ, לא רק במכבי תל אביב אלא גם במועדונים נוספים״.

מבחינת שחקני מחלקת הנוער, השנה התאמנו עם הקבוצה הבוגרת לא מעט שחקנים צעירים, מקבוצת הנוער ועד נערים ב׳. אתה מרגיש ששחקני בית מקבלים יותר מקום בקבוצה הבוגרת?
״בתחילת העונה שחקנים עד גיל 19 היו מוזמנים להתאמן עם הקבוצה הבוגרת לפי דרישת המאמן. בחלק השני של העונה היו שחקנים שבאופן קבוע הוזמנו להתאמן עם הקבוצה הראשונה כמו תומר אלטמן. שחקנים נוספים מקבוצות נערים א׳ ו-ב׳ גם קיבלו הזדמנות לשחק עם הבוגרים, הזדמנויות כאלו נוצרו מסיבות מגוונות. אני חושב שהצ׳אנסים הללו יצרו סוג של חיבור ותחושה במועדון שזה אפשרי להתאמן עם הקבוצה הראשונה. התגובות שהיינו מקבלים על השחקנים מקבוצות הנערים תמיד היו חיוביות, על התשוקה והרצון שהראו. השחקנים הגדולים יותר שקרובים לקבוצה הבוגרת מבחינת הגיל, נבחנו בצורה אמתית לגבי הדברים שעליהם לשפר. בסופו של דבר כל התהליך הזה עוזר להראות שיש מעבר ממחלקת הנוער לקבוצה הבוגרת בהזדמנויות מסוימות. עם מזל או בלעדיו״.

הבעלים של הקבוצה סיפר שהוא שואף שבעתיד הקבוצה הבוגרת תתבסס על שחקני בית, איך אתה רואה את האתגר הזה?
שחקני קבוצת הנוער הציגו רמה טובה שבזכותה מגיעה להם ההזדמנות להתאמן עם הבוגרים. לאחר שיקבלו את הצ׳אנס האחריות תהיה עליהם להוכיח למאמן שמגיעות להם דקות משחק. אני חושב שזה אפשרי שיהיה אחוז גבוה של שחקני מחלקת הנוער בקבוצה הבוגרת בשנים הקרובות. זה אתגר ואני חושב שזה בהישג יד. כמועדון חשוב שניתן אפשרויות לשחקנים שלנו. עלינו ליצור תרבות של ייצור מועמדים בכל שנה כדי לקבל הזדמנות. במידה ולא יצליחו, שתהיה להם אלטרנטיבה נוספת בליגה השנייה, אליה ננסה להביא כמה שיותר שחקנים שיוכלו לעשות את הצעד הבא יחדיו״.

מה המטרות של מחלקת הנוער לעתיד הקרוב והרחוק?
״לטווח הקרוב המטרה היא לעצב מחדש בכל עונה את פילוסופית הכדורגל שלנו, שתהיה חלק מהתרבות שלנו. לטווח הארוך המטרות שלנו הן ליצור מועמדים יציבים מאקדמית הנוער לקבוצה הראשונה, שנוכל לתת רשימה של שחקנים שהמאמן יוכל לבחון. מטרה נוספת שאני מקווה שאוכל להיות שותף לה זה כל נושא פיתוח המתקנים כאן במחלקה. בכדורגל אפשר להתפתח ולהתקדם אבל זה חייב להיעשות במקביל לפיתוח המתקנים. אם לא יהיו הכלים הנכונים כדי לתת את האקסטרה בפיתוח הכדורגל אז מועדונים אחרים יוכלו להדביק את הפערים בזכות פיתוח המבנים שלהם והדרך שלהם בו זמנית. לכן חשוב למועדון, לשחקני מחלקת הנוער ולמאמניה, שנשפר את האפשרויות של המתקנים.

ישנם דיונים בנושא פיתוח שחקנים צעירים כמו קיום ליגה עד גיל 21 או האופציה למועדון לרשום קבוצה נוספת עד גיל 21 בליגות המשנה. ואן לוון מאמין שאת הדיונים יש להפוך למציאות: ״יש דוגמאות לכך בגרמניה, פורטוגל וספרד בה קבוצות המשנה משחקות בליגה השנייה או השלישית. למשל בפורטוגל בשנה שעברה הקבוצה המשנית של פורטו זכתה באליפות הליגה השנייה. מקרה דומה לכך היה השנה בהולנד שאייאקס לקחו את האליפות בליגה השנייה, אין להם אפשרות לעלות ליגה אבל הם משחקים ברמה האפשרית הכי גבוהה. זאת הזדמנות נהדרת לתת לשחקנים בגילאי 18 עד 21 לשחק ברמות הגבוהות נגד קבוצות מקצועניות של בוגרים״.

מה דעתך על הופעות השחקנים בנבחרות?
״המשחקים בנבחרות הלאומיות הם דבר טוב עבור השחקנים שלנו. יש לנו המון שחקנים שמשחקים בנבחרות בכל הגילאים. הנבחרת עד גיל 17 הגיעה לטורניר אליפות אירופה שזה הטופ. הם הראו שיש יכולת, אבל לדעתי הדרך צריכה להיות יותר כדרך של קבוצה. ההשפעה על השחקנים לא יכולה לבוא לידי ביטוי בזכות אימון בשבוע או אימון בחודש. ההכנות צריכות להיות יותר ספציפיות מכיוון שיש פוטנציאל ויש איכות לנבחרות ישראל וצריך לוודא שכל אלו יבואו לידי ביטוי בטורנירים מהסוג הזה. במועדון כדורגל זה שונה, יש יותר הזדמנויות עם השחקנים. אני חושב שעל ההתאחדות לבדוק את עצמם לגבי הדרך הנכונה להכין קבוצה לטורניר חשוב״.