כמעט 40 שנה אחרי הפעם האחרונה שזה קרה במסגרת הליגה הבכירה של ישראל, מכבי תל אביב תפגוש בשבת את הפועל חדרה. ערב פתיחת העונה המשחק במחזור השביעי לא הצליח לבלוט יותר מדי בסדר היום הדי קבוע של הכדורגל הישראלי, אלא שאז הגיע טוויסט תוצרת חדרה. 5 ניצחונות, תיקו אחד ו-16 נקודות מ-18 אפשריות הותירו את ליגת ג'פניקה פעורת פה וכעת גולת הכותרת של המחזור הקרוב תהיה קרב המוליכות הגדול – מכבי תל אביב נגד הפועל חדרה.

אז איך כל זה בכלל קרה, כיצד רואים בעיר את המשחק הקרוב ומה מכינה המוליכה למכבי? כדי לקבל קצת יותר מושג פנינו לאיש שהפך שם נרדף להפועל חדרה – רז זהבי – פרשן ערוץ הספורט המזוהה לאורך שנים עם המועדון. בצעירותו שימש זהבי באופן פעיל כשוער הקבוצה, בין השאר בליגה השניה. בעשורים האחרונים הוא גם מלווה מקרוב את הקבוצה במסעה מהליגות הנמוכות אל קדמת הבמה של הכדורגל הישראלי.

צילום: הפייסבוק של הפועל חדרה ()

עד כמה מכיר זהבי את חדרה? אפשר להסתפק בסיפור אחד קטן שנותן תמונה גדולה. רק לפני 6 שנים הוא עוד שימש יחד עם חברו איציק בן תורה, כיום האיש החזק בחדרה, כצוות המאמנים של הקבוצה. במהלך אותה עונה השניים לקחו את המושכות ברגע קריטי במיוחד – משחק ההישרדות על הזכות להימנע מירידה לליגה ב' נגד ביר אל מכסור. זה נגמר עם 100 אחוזי הצלחה וניצחון שהשאיר את הקבוצה בליגה א'.

"לפני 3-4 שנים אף אחד לא האמין"

נתחיל מהשאלה המתבקשת, איך אתה מסביר את ההצלחה של חדרה?
"קודם כל, כרגע הקבוצה חיה את החלום ונהנית מכל יום. לפיכך כל הפתיחות התקשורתית, החגיגות לאחר כל הצלחה וניצחון בליגה. שום ניצחון ושום דקה בליגת העל לא מובנים מאליהם. מצד אחד יש רצינות מקצועית שעליה אחראי אך ורק המאמן ניסו אביטן, שהולך ומסתמן כאחד המאמנים המובילים בארץ. הוא אחראי מקצועית להצלחה גם בעונת העלייה בשנה שעברה וגם השנה ביצירת קבוצה, ואני מתכוון ממש למילה יצירת קבוצה, עם התקציב הנמוך אי פעם בתולדות ליגת העל".

"בשורה התחתונה מדובר בהצלחה מקסימלית עם הזרים", הוסיף, "כל הזרים של חדרה הם בינגו וזה הציר המרכזי. אג'ידה השוער, מתיאוס הבלם, טאפוקו הקשר האחורי, פלומין קשר הכנף ולוסיו החלוץ. מעבר לזה יש הרבה מאוד שחקנים רעבים שאף אחד כמעט לא ספר ולא חשב עליהם לליגת העל. ולראייה, כמעט אף אחד משחקני הסגל של חדרה לא שיחק בעונה שעברה בליגת העל".

צילום: הפייסבוק של הפועל חדרה ()

"הכל בחדרה מבוסס על רצינות, מקצועיות והכי חשוב על רעב", אומר זהבי ושולף נתון מעניין שמגבה את הדברים ולפיו מלבד במשחק האחרון נגד קרית שמונה, בכל משחקי הליגה עד כה כיסו שחקני חדרה מרחק גדול יותר משחקני יריבתם. "זה בפירוש מעבר לסיפור של סינדרלה. זה חלום, אם תחזיר אנשים 3-4 שנים אחורה, כשחדרה שיחקה בליגה א', אף אחד לא האמין שבדור הנוכחי היא תשחק בליגת העל. לפני 3 שנים החשיבה והניהול של המועדון השתנו בצורה קיצונית כשנכנס היו"ר החדש אורן גולן, שמנהל את הצד הניהולו ואדמיניסטרטיבי בצורה הכי טובה שיכולה להיות. האגודה מתנהלת בצורה צנועה, שקטה ומקצועית".

פתיחת העונה שינתה את התוכניות?
"המטרה היא מטרה חד משמעית – להגיע ל-36 נקודות ולשרוד בליגה. כרגע המטרה לא השתנתה ואף אחד לא מדבר אחרת. נהנים מההצלחה, שומרים על שפיות מקצועית, אין אופוריה. אם חדרה תגיע ל-36 נקודות המטרה יכולה להשתנות אבל כרגע כולם רק רוצים לשרוד בליגה".

על הדרך זהבי, לשעבר כוכב התוכנית 'הישרדות', סיפק עוד הסבר מדוע גם ההתנהלות בחדרה היא קצת כמו בתוכנית שהוא מכיר היטב – הישרדות, אבל בלי לגרום לצופים להשתעמם בדרך: "הכל גבולי מאוד. יש כבר ביקוש לשחקנים כמו פלומין וטאפוקו, שיש להם סעיפי יציאה כבר בינואר. גם לשחקן מוביל כמו מוחמד אבו פאני יש סעיף שמאפשר לו לחזור למכבי חיפה בינואר. זאת אומרת, שלא חוששים ממה שיקרה, אבל חיים את היום ובאים לכל משחק כדי לשחק כדורגל פתוח ולהנות. מתחילת העונה חדרה לא סוגרת משחקים ומנסה לגרום הנאה לקהל וככה אני מאמין שיהיה גם נגד מכבי. הסגנון לא ישתנה, יש סגנון ברור שמשחקים אותו כבר במשך שנתיים. חדרה לא יכולה לעשות בונקר. הרצון הוא להניע כדור וליצור התקפות מעבר מהירות. כל שחקן יודע מה נדרש ממנו ואיפה הוא ממוקם. בהרבה קבוצות בליגה יש אלמנט של מקריות אבל בחדרה התבנית וההיררכיה מאוד ברורים".

ולמה לדעתך חדרה מבקיעה כל כך הרבה בדקות הסיום?
"זו נקודה חשובה. העבודה, הכושר הגופני והמחוייבות, החוסן מנטלי אלה דברים שלא השתנו עוד מהעונה שעברה. השיטה והסגנון נשארו, לא משנה איזה שחקן משחק. השערים בדקות הארונות זה גם עניין שהוא לא חדש לקבוצה הזו. זה עוד משהו שמראה כמה זו קבוצה בוגרת שחזקה בראש והכינה את עצמה נכון לעונה".

"אני כבר יודע שמחכה לי עוד שלט להמשך"

אז זהבי אולי מסביר מה הביא את שחקניו של ניסו אביטן למקום הראשון בטבלה, אבל בפתיחת העונה הוא לא ממש נתן לחדרתים סיכוי וכעת הוא גם משלם על כך. לאחר אחד הניצחונות האחרונים הניפו השחקנים שלט (מופיע בתמונה בהמשך הכתבה) "שהוקדש" לזהבי ועיקרו המלצה חמה לפרשן למצוא כובע ומלחייה, ויפה שעה אחת קודם.

מה הקטע עם השלטים נגדך?
"הגדולה של חדרה זה שהיא שומרת, בקנאות, על המשפחתיות ואפילו יש שיגידו שכונתיות בנושאים כמו אמונות טפלות, ששולטות בכל פינה במועדון. מצד שני יש את המקצועיות שניסו אביטן מוביל, אבל החבר'ה מסביב עדיין לא מוותרים על השכונתיות. בתחילת העונה בתוכנית 'מתחממים' בערוץ הספורט אמרתי 'חדרה היורדת הבטוחה לליגה הלאומית'. האמנתי בזה".

אז גם אתה מופתע מהמצב..

צילום: הפייסבוק של הפועל חדרה ()


"אני המום. זה לא שאני מופתע, אני המום. קראתי לחדרה היורדת הבטוחה. הייתי נעול על זה, משוכנע. בכלל לא ראיתי פרומיל מסיטואציה כפי שמתפתחת לנו במחזורים הראשונים מול העיניים. מישהו ידע מי זה טאפוקו? מי זה פלומין? מי זה דויד מתיאוס? מי ידע בכלל. יש חבר'ה בחדרה שלא שוכחים את זה ובמקום להתרכז בניצחונות מתרכזים בזה. יותר מזה, אני כבר יודע שמחכה לי עוד שלט להמשך. "רז זהבי, כשנהיה בליגה האירופית לא ניקח אותך איתנו".

ועכשיו, אחרי התוצאות האחרונות, איפה לדעתך היא תסיים את העונה?
"אני אומר שבין מקום 9 ל-11".

זהו?
"מה קרה לך?! זה מעולה. אני יודע מתוקף תפקידי כעיתונאי מה קורה סביב שחקנים עם סעיפי יציאה. יכול להיות שאחד או שניים ירצו להתקדם. אין לי מונופול על החוכמה, אני רואה דברים שיכולים להתפתח. אבל זה גדול שהיום מקום 10 או 11 נתפס ככה. תקשיב טוב, עכשיו כשניסו אביטן נמצא במקום הראשון בטבלה, אם אתה אומר לו שהוא מסיים את העונה במקום עשירי הוא בוכה מהתרגשות. זו המטרה. כולם פרופורציונאלים, לחדרה יש תקציב שכר שחקנים של כ-3.5 מיליון שקל. מעולם בליגת העל לא היתה קבוצה עם תקציב כל כך נמוך. התקציב כולו הוא 9 מיליון ש"ח. אנשים בחדרה יבכו מהתרגשות אם הם יסיימו במקום עשירי".

"1 מ-3 הרגעים הגדולים של חדרה ב-40 השנה האחרונות"

ספר לנו מה חושבים בחדרה לקראת מכבי.
"ברור שזה מעבר למשחק ליגה רגיל. זה יום חג והגשמת חלום. אסי גומה למשל, הקפטן של הפועל חדרה, הוא אוהד של מכבי ת"א. אם מסתכלים על 40 השנים האחרונות של חדרה ברמת ההתרגשות והדציבלים אז היתה התרגשות אדירה בעלייה מליגה א', בשנה שעברה בעליית הליגה נגד נצרת עילית והשבוע יש בדיוק את אותה התרגשות ואותה תכונה. הייתי מכניס את 3 הרגעים האלה כגדולים ב-40 השנה האחרונות. יש תכונה אדירה בעיר, דיבור, התרגשות לראות את מכבי תל אביב משחקת נגד חדרה. הרבה אנשים בדור הנוכחי לא חשבו שזה יקרה ולא חשבו שבכלל יגיעו ליום כזה ומשחק בסדר גודל כזה".

זהבי גם התייחס גם ליחסים בין הקבוצות וסיפר: "מכבי זה מהמועדונים הגדולים בארץ ויש בעיר אנשים שמתים על מכבי. יש גם קשר טוב בין המועדונים. היו"ר אורן גולן מאוד אוהב את המנכ"ל של מכבי בן מנספורד. יש השאלות של שחקנים כמו מקסים גרצ'קין ואליאל פרץ, ופרינס תומאס בתחילת העונה. ברור גם שזו התרגשות אדירה לשחקן כמו גרצ'קין, שהגיע ממכבי, ובחדרה מאוד מאוד אוהבים אותו. הוא היה אחד המצטיינים במשחק האחרון נגד ק"ש".

ומה מבחינת המשחק עצמו?
"בחדרה מדברים על דבר מאוד פשוט, נקודה נגד מכבי תהיה סנסציה. זו נקודה שלא נלקחת בחשבון אבל מבחינת ההנהלה אין שום בעיה, גם אם ייגמר 0:3 למכבי, בתנאי ששבוע לאחר מכן ינצחו 0:1 את אשדוד. זו ליגה של 3 נקודות ובחדרה יש פילוסופיה שבליגה כזו נקודה אחת זה נחמד, אבל זו רק נקודה".

אוקיי, יש לך 'סיפור רז זהבי' לסיום?
"בטח. אני יכול לספר שאם מכבי היתה מעפילה לליגה האירופית, משחק הליגה נגד חדרה היה נופל כנראה על החתונה של אסי גומה. הוא סיפר לי שמעולם לא היה לו מתח כל כך גדול ורגשות מעורבים כאלה בקשר למשחק כדורגל. רק בשבועות האחרונים הוא נרגע".