בדיוק היום, 03/11 לפני 11 שנים,  רשמה מכבי תל אביב את אחד מנקודות הציון בדפי ההיסטוריה של המועדון. הקבוצה של ניר קלינגר העפילה כמה חודשים קודם לכן לשלב הבתים של ליגת האלופות ובתאריך המדובר, אירחה במחזור הרביעי באצטדיון רמת גן את אייאקס אמסטרדם של רונלד קומאן. ברוך דגו, האיש שאחראי על קטיעת בצורת הכיבושים וחתום על אחד הקונצרטים הגדולים ביותר של הכדורגל הישראלי אי פעם, נזכר באותו ערב שנחרט בהיסטוריה של מכבי תל אביב:

צפו בתקציר הניצחון ההיסטורי בליגת האלופות

"באותה תקופה הייתה בנו המון אמונה. היינו במפעל הכי יוקרתי באירופה, הפסדנו שלושה משחקים ברציפות ועדיין היינו חדורי אמונה שאפשר לעשות את זה"  סיפר קשר העבר של הצהובים על התחושות ששררו בקבוצה לאחר שלושה מחזורים בליגת האלופות.

ajax2

"רק שבועיים קודם לכם הובסנו 3:0 ב'אמסטרדם ארנה'. הם הענישו אותנו על כל טעות שם. ההכנה שלנו לקראת משחק הגומלין בארץ החלה עוד בטיסה חזרה לארץ. ניר לקח את השחקנים אחד אחד והסביר להם איפה טעינו ואיפה צריך לתקן. כל שחקן לקח לעצמו את ההערות באופן הכי אישי. שחקנים הלכו לישון עם תמונות של השחקנים שמולם יתמודדו שוב בעוד שבוע. קלינגר והצוות לא הפסיקו להחדיר בנו את המחשבה שאפשר לעשות את זה. זה נתן לנו הרבה כוחות".

ואז, בדקה ה-49 זה קרה. כדור ארוך של אבי סטרול נמסר לכיוונו של ישמעאל אדו. הגנאי של מכבי התרומם גבוה, הוריד את הכדור בראש לעבר שטח מת שאליו שעט דגו. מהלך שייזכר בספרי ההיסטוריה הצהובה: "מהרגע שהעפלנו לאלופות, אמרתי לעצמי שאני חייב לנצל כל דקה על המגרש וכל הזדמנות שתקרה בדרכי. כשראיתי את הכדור עולה לכיוון אajaxדו, אמרתי לעצמי שלא משנה אם הוא יגיע לכדור או לא, אני ארוץ לכיוון. זה הכדורגל. עשיתי את התנועה עם אמונה ובסוף יצא שער מדהים".

דגו לא שוכח את רגע כיבוש השער. "צמרמורת. זה רגע שילווה אותי כל חיי. כל מה קרה מסביב זה משהו מדהים ואני מאחל לכל
שחקן לחוות את המפעל הזה ובטח להבקיע גול בו".

דגו, שהיה באותם הימים בן 22, מודה שהוא באופן אישי וגם הקבוצה כולה עברו תהליך למידה גדול בשלושת המשחקים הראשונים במפעל: "שלושת המשחקים עזרו לנו ללמוד את הקבוצות. נזרקנו לבית המוות באותו זמן והתמודדנו מול אריות אירופה, מועדונים שלכל אחד היה גביע אלופות בארון הגביעים. בהתחלה אתה באופוריה שאתה במפעל בכלל ושכל אירופה רואה אותך. אתה מגיע למשחקים, משחק ומנסה לראות מה אתה מסוגל לעשות מולם. אני שמח שהסקנו מסקנות מהר ולא חיכינו עד משחק לסוף כדי להשיג נקודות ושערים. אחרי שלושה משחקים שקיבלנו סטירה,למדנו את העניין ואספנו את עצמנו עם המון המון עבודה מנטלית וטקטית. אתה לא יכול לבוא ולשחק פתוח כאילו אתה מועדון מפואר כי באירופה אנחנו קטנים. הבנו שאם לא נשחק חזק ולא נצמד אליהם לא נוציא תוצאות".

השחקן שכבש צמד מול ההולנדים רואה דימיון רב בין הסיטואציה של מכבי מודל 2004 ו-2015: "המצבים שלנו אז ושלהם היום מאוד דומים. לדעתי אנחנו היינו עוד פחות מנוסים מבחינה אירופית כמו שהשחקנים של מכבי היום. ראיתי את המשחק האחרון מול פורטו והיה שיפור גדול משני המשחקים הקודמים. הם צריכים להפנים שזו רמה אחרת לגמרי מהליגה"

רגע לפני המפגש מול פורטו דגו מספר איזה טיפ היה מחלק לשחקני האלופה רגע לפני שהם עולים לכר הדשא ב'סמי עופר': "ברמות האלה אין מה לדבר הרבה. אין מי שלא רוצה לנצח ולהבקיע בכדורגל. מכבי צריכים להיות יותר טקטיים, לשמור אישי במידה וצריך כי הרמה של השחקנים בחו"ל באחד על אחד יכולה להעניש אותך. כל שחקן שיבין שאין עוד משחק אחרי המשחק הזה. ככה אנחנו עלינו. גם כשהפסדנו חשבנו שזה המשחק האחרון שלנו בכדורגל . אם יעשו את זה כל השחקנים וישארו מפוקסים ויתנו הכל, אני בטוח שהם יקבלו את הפירות על ההשקעה שלהם. אני מתפלל שמכבי ינצחו מחר".