ברחבי העולם ממשיכים לציין את חודש 'מובמבר' וגם במכבי תל אביב אנו שמחים להמשיך ללוות את החודש שמוקדש להעלאת המודעות לבריאות הגבר. הפעם פנינו אל ד"ר אולגה רז, דיאטנית קלינית ואחראית תחום תזונה בהדסה מדיקל ר"ג, המלווה את הקבוצה, כדי לקבל כמה טיפים חשובים בשמירה של אורח חיים בריא ובריאותנו.

כשמדובר בבריאות הגברים צריך להתייחס תחילה לכמה הרגלים בעייתיים, שעדיין נפוצים יותר בקרב גברים בהשוואה לנשים. מדובר בעישון, שתיית אלכוהול, שמירה פחותה על הבריאות, תדירות נמוכה יותר לפנייה לבדיקות סקר שנתיות, אכילה לא בריאה ועוד.

גם מחלות שונות, דוגמת סוכרת, השמנה, יתר לחץ דם, מחלות לב ועוד, ניתנות למניעה בתנאי שמגלים אותן בזמן. איך עושים זאת? פונים לבדיקות רפואיות, לטיפול רפואי ותזונתי עוד לפני שהמחלה הופיעה כמובן. סקר מנהלים שנתי למשל נועד בדיוק בשביל זה. 

לגבי תזונת גברים, חשוב לציין שגברים זקוקים לכמות גדולה יותר של קלוריות לעומת נשים, כשהדבר קשור לאחוז גבוה יחסית של רקמת השריר בגוף הגברי. אחוזי השומן בגוף הגבר נמוכים יחסית לעומת נשים, באנשים שאינם סובלים מהשמנה. במידה רבה ההבדלים נובעים משוני בהורמונים. ההורמון הגברי טסטוסטרון אחראי על מסת השריר וכדי לשמור על השריר יש צורך ביותר קלוריות וחלבון. כשמדובר בהרזיה ודיאטה להרזיה, גברים מסתדרים בדרך כלל טוב יותר עם דיאטה העשירה בחלבונים מאשר דיאטת פחמימות, אם כי לא כולם כמובן.

כך תשמרו על עצמכם: 11 טיפים לשיפור בריאות הגבר

  1. שמירה משקל תקין. עודף משקל והשמנה מהווים גורמי סיכון לסוכרת, מחלות לב וכלי דם, סוגי סרטן ומחלות נפשיות. כמו כן השמנה משמעותית עלולה לגרום לירידה בפוריות הגבר.
  2. אכילת מזון עשיר בסיבים תזונתיים: ירקות, דגנים מלאים, קטניות, לחם מלא וכו'.
  3. נסו לא להיות רעבים – לא לדחות ארוחות, לחלק את האוכל למספר ארוחות קטנות יותר, לאכול לפני שהרעב מופיע. הפסקות גדולות בין ארוחה לארוחה עלולות לגרום לפירוק שריר. 
  4. הקטנה של צריכת מזונות המכילים שומנים מן החי – בשר שמן, מוצרי חלב שמנים ומוצרים שמכילים אותם – בורקס, עוגות, עוגיות וכדומה. להימנע מאכילת בשר מעובד – נקניקים, נקניקיות וכדומה.
  5. הוספת שומנים שמועילים לבריאות, כמו שמן זית וקנולה, אבוקדו, טחינה וכדומה.
  6. צמצום כמויות המלח.
  7. צמצום צריכת אלכוהול עד למינימום. הוא לא כל כך בריא כפי שחשבו בעבר.
  8. הימנעות מאוכל מתוק – עוגות, עוגיות, וופלים, חטיפים, משקאות ממותקים.
  9. ביצוע פעילות גופנית מתונה: המטרה – לפחות 150 דקות בשבוע.
  10. לפנות לייעוץ/סקר בריאות לפחות פעם בשנה. את המחלות אפשר למנוע, לא חייבים לחכות להופעתן. מומלץ לבצע בדיקות סקר לסרטן מעי הגס, ערמונית, מחלות לב ולבצע בדיקות דם מקיפות, כולל רמת טסטוסטרון.
  11. לבדוק רמות וויטמין D ואם הן ירודות ליטול תוסף.