מחלקת ניתוחי הוידאו היא אחת מהזרועות האופרטיביות של מחלקת מדעי הספורט באקדמייה, אותה מנהל אילן ריצ׳רדסון. מחלקת מדעי הספורט מנהלת שתי זרועות, הראשונה היא מחלקת ניתוחי הוידאו עליה נרחיב בהמשך והזרוע השנייה היא הבנייה הגופנית באקדמייה.

מחלקת ניתוחי הוידאו פועלת על ידי צוות אנליסטים מקצועי שמנהל את כל נושא הוידאו באקדמייה. הם מצלמים את המשחקים ואת האימונים ולאחר מכן בונים קטעי וידאו אינדבדואלים או קבוצתיים לפי הפילוסופיה של המנהל הביצועי, פטריק ואן לוון, במטרה לספק למאמנים חומר ומידע ויזואלי לאסיפות קבוצתיות או אינדבדואליות.

על מנת להכיר לעומק את מחלקת ניתוחי הוידאו ישבנו לשיחה עם צוות האנליסטים שלנו: לירן גינדי, דור רועי חסיד, שלומי טובול וניר שקרוקה. הם סיפרו לנו על מהות התפקיד, העבודה השוטפת ביום יום, שיתופי הפעולה המיוחדים והתרומה החשובה לאקדמיית הנוער של המועדון.

מהות התפקיד:
תפקידו של האנליסט הוא לנתח את האימונים והמשחקים של הקבוצה ולהציג בפני המאמן, השחקנים וכל הצוות המקצועי את "אירועי המפתח" באסיפות הוידאו. לירן גינדי, בוגר תואר MA בפיתוח ארגוני, שהחל את דרכו כמאמן בחטיבה הצעירה באקדמייה והתקדם אל תפקיד האנליסט בשנים האחרונות, שיתף על עיקרי העבודה: ״אנחנו בתפקידנו מנסים להיות לעזר לכל קבוצות האקדמייה. התפקיד שלנו בראש ובראשונה לתמוך ביישום הרעיונות של המנהל הביצועי של המועדון, פטריק ואן לוון. אנחנו בעצם תומכים בהטמעת הפילוסופיה שמונחלת באקדמייה באמצעות צילום טכני של המשחק, ניתוח העמידה על המגרש, ניתוח פעולות האינדיבידואל ולבסוף הצגת החומרים הנבחרים באסיפת הווידאו השבועית, בה מדברים על דברים מוצלחים יותר ופחות מהמשחק האחרון. החומר מוצג בהתאם למצב הספציפי של הקבוצה ובתיאום עם המאמן״.

שלומי טובול שמתפקד כבר שנתיים כאנליסט, הוא בוגר תואר ראשון בחינוך גופני ובעל תעודת מדריך ומאמן כדורגל. למועדון טובול הגיע לאחר שעבד כמאמן במספר קבוצות. לדעתו תפקיד האנליסט חדש יחסית במחלקות הנוער בארץ ולא מוכר מספיק בקרב הציבור. גם הוא דיבר על חשיבות התפקיד: ״צילום משחק מזווית של אנליסט הוא לא כמו צילום רגיל שאנחנו רגילים לראות מהבית. זווית הצילום של אנליסט היא זווית יותר רחבה, כדי שתהיה האפשרות לראות את העמידה הטקטית של הקבוצה בצורה הטובה ביותר״.

עבודה ביום יום:
דור חסיד, בוגר תואר ראשון בפרסום ושיווק, דווקא החליט ללכת אחרי התשוקה שלו ולשמש כאנליסט באקדמיית הנוער של המועדון. הוא סיפר על תהליך העבודה במהלך השבוע: ״הניתוח שלנו מתבצע עם בלייב דרך אפליקציה שאיתה אנחנו מתייגים אירועים נבחרים. אחרי המשחק אנחנו חוזרים לאירועים הללו במהלך השבוע ועורכים אותם בצורה שתהיה נוחה למאמן על פי הפילוסופיה. השלב הבא הוא שהאנליסט יושב עם המאמן והקבוצה באסיפת הוידאו כדי לראות קטעים בצורה קולקטיבית ולשפר אותם כקבוצה וכיחידים״.

התרומה למערכת
רוב הפעילות של האנליסטים מתקיימת במתחם האימונים בקריית שלום. בנוסף, קיימת השלוחה הצפונית של האקדמייה במתחם האוניברסיטה בתל אביב, בה מתקיימת במקביל פעילות של החטיבה הצעירה של המועדון. ניר שקרוקה, בעל תואר ראשון בהוראה וחינוך גופני, הוא האנליסט העיקרי שעובד עם השלוחה בצפון והוא סיפר לנו על הזווית שלו לדברים שהתפקיד תורם למערכת: ״עין אנושית אינה יכולה לראות את כל מה שקורה במשחק אך המצלמה מאפשרת לנו זאת. הצילומים מאפשרים לנו לרדת לפרטים הכי קטנים והצוות ביחד עם השחקנים נשכרים מכך. בכל רגע נתון אנו יכולים לגשת לאחד הקבצים ששמרנו ולערוך דיון מעמיק בנושא״.

שיתופי פעולה:
חסיד, שעבד במהלך העונה החולפת בעיקר עם קבוצת הנוער סיפר על העבודה עם הצוות: ״חלק גדול מתפקיד של האנליסט הוא שיתוף פעולה מלא עם הצוות המקצועי ומאמני הקבוצות. השנה יצא לי לעבוד עם כל הצוות של קבוצת הנוער, ממאמן הקבוצה ועד מאמן השוערים. ביחד עבדנו על המטרות והיעדים בכל שבוע על מנת לקדם ולשפר את כל המערכת״.

שיתוף הפעולה וחלוקת הידע בין הגורמים תורמת רבות לעבודה היום יומית, כך מספר שקרוקה: ״שיתוף הפעולה מתבצע עם הצוות המקצועי הבכיר וכמובן גם עם המאמנים והשחקנים. אני נהנה לחלוק ולשאוב ידע מכל אנשי המקצוע באקדמייה״.

בפן האישי
העבודה של האנליסטים יכולה להיות לפעמים תובענית ומאתגרת, אך במקביל הם יודעים לקחת את הדברים הטובים וללמוד מהתהליך, כך גם סיפר גינדי:״העבודה מניבה סיפוק אישי, כאשר מצליחים ליישם במגרש את הדברים שמדברים עליהם באסיפות שלפני כן. אנו עובדים במחלקה בתפקיד שנוגע בכלל הגורמים כמו מנהלים מקצועיים, מאמנים ושחקנים. הפוזיציה הזו היא ייחודית ואני חושב שככל שהזמן יעבור יותר קבוצות יכירו בערך המוסף של אנליסטים ובאפשרויותיהם ללמוד ולקדם שחקנים בזכות הפונקציה הזו.

גם חסיד סיפר על הדברים שהעבודה נותנת: ״זה סיפוק אדיר לשפר שחקנים ולראות אותם מיישמים את הדברים עליהם אנחנו עובדים במהלך השבוע. חלק גדול מזה הוא לסמן להם למטרה את הקבוצה הבוגרת והרצון להגיע לשם ולהיות שחקנים במועדון. זה יהיה מדהים מבחינתי ומבחינת כל הצוות לראות אותם מצליחים״.