תשובה חותכת לא תקבלו בכתבה הזאת, אבל אולי נצליח לסדר לכם קצת את הראש. תוציאו מחשבונים

רגע אחרי הגרלת שלב הבתים של האירופה ליג החלו טובי המתמטיקאים בסדרת חישובים כדי לפצח את הניקוד האופטימלי בשביל לעלות לשלב הבא. נציגי בית הלל וודאי גורסים כי 7-8 נקודות עשויות להספיק בשביל המקום השני, לעומת בית שמאי שלא יסתפקו בפחות מ-10 נקודות. את הפיתרון לשאלת מיליון הדולר, או ליתר דיוק "שאלת מיליון השקלים" (מענק ההעפלה משלב הבתים), נקבל רק בדצמבר, אך סקירה של תוצאות שלב הבתים מהשנים האחרונות וודאי יעניקו לנו קנה מידה. בשורה הסופית, אם לא ננצח את כל המשחקים, הרבה תלוי בתוצאות של היריבות.

טוטנהאם למשל, הובילה את בית A בעונת 2011/12 עם 7 נקודות אחרי שלושת המשחקים הראשונים והיתה בדרך הבטוחה לסיבוב הבא. צמד הפסדים ליריבות העיקריות שלה על הכרטיסים לשלב הבא, רובין קאזאן ופאוק סלוניקי לצד ניצחון בודד על שמרוק רוברס האירית, הותירו את ה"תרנגולים" עם 10 נקודות והמקום השלישי בלבד. עם הסיפור של טוטנהאם וודאי יזדהו בירמינגהאם ואפילו פ.ס.ז' שסיימו באותה עונה עם אותה בעיה, 10 נקודות והמקום השלישי בלבד. פ.ס.ז' של עונת 2011/12 היא גם התשובה לכל מי שטוען שכל מה שצריך הוא לשמור על הבית, אחרי שניצחה את כל שלושת המשחקים בפארק דה פרינס ובכל זאת לא עלתה.

מהעבר השני, הסיפור המעניין של שלב הבתים הוא של נאפולי ואנדרלכט שהצליחו להעפיל משלב הבתים של עונת 20010/11 עם 7 נקודות בלבד. אצל אנדרלכט הסיפור ברור, זניט "ריסקה" את בית G, אספה את מלוא הנקודות ויצרה בית משולש בין אנדרלכט, א.א.ק והיידוק ספליט. בהנחה ונותרו רק 12 נקודות בקופה, 7 נקודות בשביל המקום השני זה הישג סביר. במקרה של נאפולי קיבלנו בית מאוזן למדי שהסתיים עם 8 תוצאות תיקו ב-12 משחקים שנערכו בין כל הקבוצות. אגב, נאפולי הסתפקה בניצחון בודד לאורך כל שלב הבתים, ניצחון שהושג רק במחזור האחרון מול סטיאווה בוקרשט הרומנית.

בשביל לפתוח את התיאבון, נתייחס לעוד כמה נתונים פיקנטיים משלב הבתים של האירופה ליג בשנים האחרונות. זלצבורג, אנדרלכט וזניט הן הקבוצות היחידות שסיימו את שלב הבתים עם מאזן מושלם. מנגד, שמרוק רוברס היא הקבוצה היחידה מבין כל הקבוצות ששיחקו בשלב הבתים של האירופה ליג, מאז שונה לפורמט הנוכחי, שסיימה את ששת המשחקים בלא נקודה. לבסקי סופיה אגרה 7 נקודות בבית C של עונת 2010/11 וסיימה רק במקום האחרון. לעומתה לברקוזן צברה בעונה האחרונה 13 נקודות וסיימה רק במקום השני. בגזרת הישראליות, הפועל ת"א היא השיאנית עם 12 נקודות שהספיקו לה בשביל המקום הראשון בבית שכלל את המבורג, סלטיק וראפיד וינה. מבולבלים? גם אנחנו. אז מה למדנו? שכל עוד הקבוצה מנצחת מקומה בשלב הבא מובטח, כשיגיעו ההפסדים, נתחיל את החישוב מחדש.