מחר בערב (22:05) תעלה מכבי ת"א לכר הדשא נגד מחזיקת הגביע הצרפתי, בורדו. הכירו את היריבה

שמונה מחזורים לתוך עונת 13/14 בליגה הצרפתית מוצאת עצמה יריבת מכבי ת"א מחר ואחת הקבוצות הגדולות בצרפת, בורדו, בשטח לא מוכר. עבור קבוצה שרגילה לראות את הצד העליון של הטבלה בבורדו פתאום מסתכלים לקו האדום בעיניים עם 7 נקודות מ-8 משחקים. בנוסף לכך גם התבוסה לפרנקפורט במחזור הראשון של הבתים באירופה ליג לא עזרה למצב הרוח בעיר היין. 

אז האם הסיכויים לטובת הצהובים או שיש ממה לפחד? את זה תחליטו בעצמכם אחרי שתכירו קצת יותר לעומק את יריבת מכבי ת"א במחזור השני של שלב הבתים באירופה ליג.

ההיסטוריה

מלבד 6 אליפויות, 4 גביעי צרפת, 3 גביעי ליגה ו-3 סופר קאפ צרפתי לג'ירונדן דה בורדו בשמה המלא יש גם 174 משחקים באירופה. אמנם התארים האירופים מסתכמים "רק" בגביע האינטרטוטו של 1995, אך ביחד עם התואר הזה ראוי לציין גם הגעה לגמר גביע אופ"א ו-4 הופעות בשלב הבתים של ליגת האלופות. אגב, בהופעה האחרונה שלה בליגת האלופות (2009/10) היא גברה פעמיים על מכבי אחרת, זו מחיפה, במפגש היחיד שלה עם קבוצה ישראלית עד כה. אי אפשר לסיים את תקציר ההיסטוריה של בורדו מבלי להזכיר שחקן צעיר שכיכב בקבוצה בשנים 1992-1996, זינאדין זידאן.

העונה שעברה

אשתקד חזרה בורדו למפעלים האירופים אחרי הפוגה של שתי עונות וסיימה ראשונה בביתD  באירופה ליג מעל ניוקאסל, מאריטימו וקלאב ברוז'. את החוויה הלא נעימה של הפסד 3-0 כואב אותו ספגה במחזור הראשון של שלב הבתים הנוכחי לפרנקפורט, טעמה בורדו גם אשתקד. תבוסה לניוקאסל במחזור השני של שלב הבתים הייתה מכה לא קטנה בכנף אך בורדו התאוששה עם שלושה ניצחונות ותיקו בארבעת המשחקים הנותרים.

בסופו של דבר סיימו הצרפתים בראש הבית והתקדמו לשלב ה-32 האחרונות שם עברו את דינמו קייב ונעצרו רק בשמינית הגמר אצל הפינאליסטית, בנפיקה ליסבון. בליגה הג'ירונדן (Les' 'Girondins) עברו עונה שלא ירצו לכתוב עליה הביתה עם סיום במקום השביעי בטבלה, הנמוך ביותר מאז עונת 2004/05. את מקומם האוטומטי בשלב הבתים הנוכחי של האירופה ליג הרוויחו שחקני בורדו בזכות הגביע הצרפתי אותו הניפו בסוף חודש מאי האחרון. הגביע הרביעי בתולדות בורדו נכנס לארון הגביעים לאחר דרמה גדולה בניצחון 2-3 על אביאן מול כ-80,000 אלף צופים בסטאד דה פראנס.

העונה הנוכחית

עונת 13/14 לא החלה באופן לו ציפו בבורדו. עשרה משחקים רשמיים בכל המפעלים היו לבורדו עד כה ואם הפסד לפ.ס.ז' בסופר קאפ הצרפתי התקבל בהבנה, ההמשך בליגה כבר היה הרבה יותר מאכזב. לאחר שמונה מחזורים שחקני בורדו מוצאים את עצמם במרחק של שער אחד בלבד מהקו האדום עם ניצחון בודד, 4 תוצאות תיקו ו-3 הפסדים שמסתכמים ב-7 נקודות בלבד. התרומה הישראלית למאזן הדל של בורדו הגיעה בדמות שער השוויון של עדן בן בסט מטולוז בתיקו 1-1 במחזור השני. ההפסד הכואב 3-0 לפרנקפורט במחזור הראשון של שלב הבתים באירופה ליג רק העמיק עוד יותר את כאב הראש של אנשי בורדו שנגד מכבי ת"א יחפשו ניצחון שני העונה בכל המסגרות.

שחקנים בולטים

הכוכב של גמר הגביע אשתקד היה החלוץ ממאלי, צ'ייק דיאבטה שכבש צמד, אחד מהם שער הניצחון בדקה ה-89. ביחד עם הצמד הזה לכובש המצטיין של בורדו אשתקד היו 17 שערים בכל המפעלים עם ממוצע של שער לשני משחקים. העונה לחלוץ המתנשא לגובה של 1.94 מטר יש כבר שלושה שערי ליגה. ארבעה משעריו של דיאבטה אשתקד היו במסגרת אירופית מה שמציב אותו במקום השני בקטגוריה הזו מתחת לחברו להתקפה, ז'וסייה. למרות השם הצרפתי ז'וסייה מגיע מארץ הסמבה, ברזיל ולזכותו של החלוץ שמשחק בבורדו מאז 2007 שבעה שערים אירופים בקבוצה.

הבולט בכל הקשור להופעות אירופיות בבורדו הוא הבלם הצרפתי בן ה-31 מארק פלאנוס. הסלע היציב בהגנת בורדו מעולם לא לבש חולצה של קבוצה אחרת ולזכותו 42 משחקים באירופה. צרפתי ותיק נוסף הוא הקפטן החדש של בורדו, השוער סדריק קאראסו שפותח את עונתו החמישית בקבוצה. גם הקשר המרכזי לודוביק אוברניאק (נולד בצרפת, מייצג את פולין) הוא עוגן חשוב בקבוצה ואחד מהמוציאים לפועל העיקריים שלה מאז הצטרף לבורדו בשלהי עונת 11/12. את העונה שעברה סיים אוברניאק עם 7 שערים ו-5 בישולים ובעונה הנוכחית הספיק לכבוש שער אחד. הנרי סאייבה הצעיר שכבר הספיק לכבוש שלוש פעמים העונה כולל אחד בבעיטה חופשית אדירה נגד באסטיה מאיים לעשות את עונת הפריצה שלו.

 

*התמונה באדיבות האתר הרשמי של בורדו