אלופת סלובניה גברה 0-2 על זרינסקי הבוסנית בדרך לסיבוב השלישי

אמש נקבעה יריבת מכבי תל אביב בסיבוב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות, כאשר מאריבור הסלובנית גברה על אלופת בוסניה בתוצאה 0-2 אחרי 0-0 במשחק הראשון. אלופת סלובניה בארבע העונות האחרונות היא גם הקבוצה המעוטרת במדינתה מאז פירוק יוגוסלביה בשנת 1991. באמתחתה ארבעה דאבלים, שמונה אליפויות מקומיות ועוד ארבעה גביעים. המועדון נוסד בשנת 1960 ושיחק בליגה היוגוסלבית הבכירה, אך לא הגיע להישגים משמעותיים. תור הזהב של "הסגולים" היה מאמצע שנות התשעים ועד אמצע שנות האלפיים עם שבע אליפויות רצופות והשתתפות ראשונה ויחידה של קבוצה סלובנית בשלב הבתים של ליגת האלופות.

למעשה, ניתן להבחין בהרבה קווי דמיון במפעלים האירופים בין אלופת סלובניה לאלופת ישראל מכבי תל אביב. שני המועדונים החלו את דרכם באירופה בעונת 92/93 וזכו להופעה ראשונה ויחידה בשלב הבתים של ליגת האלופות במהלך שנות האלפיים. בשלוש השנים האחרונות מאריבור הפכה לדיירת קבועה בשלב הבתים של האירופה ליג ובעונה האחרונה רשמה היסטוריה עם העפלה ראשונה לשלב 32 האחרונות. במקרה של הסלובנים זה הסתיים עם הדחה מול מחזיקת הגביע סביליה אחרי תיקו 2-2 ביתי והפסד 2-1 בספרד.

הגרלת הסיבוב השלישי זימנה לצהובים מפגש ראשון אי פעם מול יריבה מהליגה הסלובנית במסגרת המפעלים האירופים. עבור מאריבור מדובר במפגש שני מול יריבה ישראלית אחרי שפגשה את מכבי חיפה בדיוק באותו סיבוב בעונת 2011/12. במשחק הראשון בקרית אליעזר אלופת סלובניה נקלעה לפיגור מוקדם אחרי שער של דבאלשווילי מכדור עונשין כבר אחרי 8 דקות. החלוץ הברזילאי טאבארז, שעשוי לערוך את הופעתו ה- 50 באירופה במדי מאריבור מול מכבי תל אביב, קבע שוויון בדקה ה- 27, אך דלה ימפולסקי החזיר את היתרון לירוקים עשרים דקות לתום המשחק. עשר דקות מפתיחת הגומלין בסלובניה עידן ורד העלה את הירוקים ליתרון, שוב טאבארז היה במקום בשביל לכפות שוויון, אבל לא נכבשו שערים נוספים ומאריבור הסתפקה בפלייאוף האירופה ליג.

בגזרה המקומית מאריבור שולטת ללא עוררין עם תקציב שמוערך בקצת פחות מ- 14 מיליון יורו. לשם השוואה, התקציב הממוצע בליגה הסלובנית עומד על 6 מיליון יורו, פחות מחצי. היריבה המושבעת של "הסגולים" היא אולימפיה לובליאנה שמחזיקה בתקציב השני בגודלו , אך מתקשה להגיע להישגים בעשור האחרון. מאריבור משחקת באצטדיון "ליודסקי" עוד משנות ה-60, אך בעשור שעבר הוא עבר שיפוץ מאסיבי והיום הוא מכיל קצת פחות מ- 13,000 מקומות ישיבה ונחשב לאחד האצטדיונים היפים במדינות יוגוסלביה לשעבר. אגב, את המגרש המשודרג יכיר העונה מקרוב אקס מכבי חיפה ובית"ר ירושלים סינטיהו סולליך, שהפך לישראלי הראשון שמשחק בסלובניה, אך טרם זכה לדקות בשני המשחקים הראשונים באירופה.