האתר הרשמי מחזיר אתכם לדרבי אחד בלתי נשכח, השבוע לפני 22 שנים

אוקטובר 1992, משב רוח אירופי צינן את מזג האוויר הצחיח באצטדיון רמת גן ככל הנראה בהשפעת מוקדמות גביע אירופה לאלופות שהגיעו לראשונה לישראל. האלופה מכבי תל אביב נאלצה להתמודד בחודשיים שקדמו לדרבי עם מצב לא מוכר בו היא משלבת בין שני מפעלים וההשלכות על הליגה המקומית לא איחרו לבוא. בתום שישה מחזורים האלופה אחזה במאזן דל של 10 נקודות והודחה על ידי קלאב ברוז' הבלגית בנוק אאוט. אם לא די בצרות של הצהובים, את החזרה הגנרלית לדרבי הגדול היא הפסידה במחזור השישי בדרבי הקטן של העיר מול בני יהודה והנחמה היחידה שנותרה היא הנקודה שהפרידה בין הצהובים לאדומים בטבלה ערב המשחק.

בהפועל תל אביב שאבו עידוד מהניצחון על הפועל פ"ת במחזור שקדם לדרבי ותלו הרבה תקוות בשחקן הרכש איגור שקווירין. החלוץ הרוסי, בדומה למנג'ר שחקן משה סיני, כבש שבועיים ברציפות ויחד עם חזי שירזי השלים חולית חוד עם שבעה מתוך 11 השערים של הקבוצה. המאמן יצחק שניאור היה מרוצה גם מהשוער הצעיר לירן שטראובר שערך את הופעת הבכורה בליגה הלאומית ותכנן להעלות אותו בהרכב גם בדרבי. "אני צופה משחק קשה מול מכבי ת"א, אבל נהווה יריב עיקש", אמר המאמן לקראת המשחק, "בהחלט אפשר לנצח בדרבי את מכבי ת"א, אנחנו נשחק על ניצחון".

האופטימיות ששררה במחנה האדום לא תאמה את הלך הרוח של אותה תקופה. האלופה, תחת המאמן אברם גרנט, הגיעה להתמודדות אחרי חמישה ניצחונות רצופים בדרבי בכל המסגרות. רצף שהחל בניצחון 0-4 בעונה שקדמה למשחק והמשיך גם בגביע הטוטו ובגביע המדינה.  אף על פי כן, פתיחת העונה המגומגמת של הצהובים, שהגיעה לשיאה בהפסד 1-2 לבני יהודה בשכונת התקווה, הציבה יחסי כוחות מאוזנים ערב משחק הדרבי הראשון של העונה. עם למעלה מעשרים אלף צופים באצטדיון רמת גן ושתי יריבות שרעבות לניצחון, הכל היה פתוח. או כך לפחות היה נדמה.

בזמן שכל העיניים היו נשואות אל איציק זוהר ומאיר מליקה עם ארבעה שערים כל אחד מפתיחת העונה, אברם גרנט בחר להחזיר להרכב את אלי דריקס. מספר שבע בצהוב פתח רק פעם אחת מפתיחת העונה ולא השכיל למצוא את הרשת. שמונה דקות בלבד מהפתיחה ההחלטה של גרנט הניבה פירות אחרי שדריקס נגח לרשת כדור שניתז מהגנת האדומים. רגע לפני הירידה להפסקה החלוץ סובב באומנות כדור שנעצר רק בחיבורים של שטראובר וקבע צמד שני בדרבי התל אביבי, עונה שנייה ברציפות. החלוץ לא שבע וסיים מתפרצת למופת עם השלישי שלו אחרי כדור רוחב של פולוקארוב, לפני שאבי כהן הירושלמי נגח לרשת את הרביעי. דריקס סיכם: "בתחילת השבוע היה לי ראיון באחד העיתונים ואמרתי שברגע שנחזור להיות חברים ונעבוד כיחידה אחת על המגרש אף אחד לא יעמוד מולנו. היום הוכחנו את זה".

צילום: באדיבות דוד דואק