8 חודשים חלפו מאז מונה פטריק ואן לוון לתפקיד המנהל הביצועי של מכבי תל אביב. חלק ניכר מאחריותו של ההולנדי נוגעת לפיתוח מחלקת הנוער והאקדמיה של המועדון, שם הוא מנסה לטפח את הכישרונות הבאים בצהוב. על מנת שזה יקרה, ואן לוון החל להוביל בחודשים האחרונים מספר מהלכים שמטרתם לשדרג בסופו של דבר את המחלקה, כאשר הצלחה שלה היא כמובן גם רווח עבור הקבוצה הבוגרת. נפגשנו עם ההולנדי כדי לשמוע את הרושם שקיבל מהחודשים הראשונים בקריית שלום ועל מספר חידושים שהביא עימו.

"אנחנו בכיוון הנכון"

אתה רואה התקדמות במחלקת הנוער בחודשים בהם אתה נמצא במכבי?
"אני מרוצה מהדרך בה המאמנים והשחקנים עובדים. אני חושב שעשינו שינויים שדרשו מחוייבות וריכוז מצד השחקנים. בהתחלה זה היה קשה, בעיקר להסביר מהצד שלי מה אני רוצה להשיג ואיך אני רוצה לשחק ולהתאמן. עלו סימני שאלה אבל בעזרת לימוד ורכישת ניסיון מצד המאמנים, שהבינו מה אני רוצה, הגענו לשלב שבו כיצד לשחק את המשחק או כיצד צריך להתאמן הוא כבר משהו שברור להם. אנחנו עדיין מתקדמים בכל שבוע ובכל משחק שאנחנו משחקים. יציבות היא דבר שמאוד חשוב בכדורגל והיא מגיעה רק עם זמן, ככל שאתה מתאמן יותר, אתה מצליח יותר במה שאתה רוצה להשיג. אני מרגיש התקדמות גם בצורה שבה הקבוצות השונות משחקות, בצורה שאנחנו מתאמנים, שחקנים מתרגלים. חלקם משחקים בתפקידים שונים מאלה בהם שיחקו בעונה שעברה, אבל בפילוסופיה שאני רוצה להטמיע הם מתחילים מעמדות שונות".

מתי אתה מצפה לראות תוצאות משמעותיות ראשונות?
"בדרך כלל זה משהו שלוקח כשנתיים או שלוש. זה לא משהו שאתה מצליח בו מיד, אבל בגלל שהתקדמנו כל כך הרבה בזמן כה קצר, גם מבחינת ארגון וגם מבחינת כדורגל, פילוסופיה ואימונים, אני חושב שאחרי שתי עונות אנחנו צריכים לצפות לראות תוצאות אמיתיות מהעבודה שלנו. מה שאנחנו בעצם עושים עם המאמנים הוא שתהליך האימון נהיה חלק מהם. הסגנון שלנו מאוד ממוקד ובנוסף אנחנו רוצים גם להכניס הרבה אגרסיביות עם הכדור וגם בתנועה בלי הכדור. זה משהו שמשפיע על הקצב במהלך האימון, כך שהאינטסיביות במהלך האימונים עולה בכל יום וזה גורם לשחקנים שלנו להיות יותר פיזיים ובאמת מוכנים לכמות הדקות שהם צריכים לשחק. אחרי 8 חודשים אני יכול להגיד שאנחנו בכיוון הנכון בנוגע לסגנון שאני רוצה לראות במשחקים וגם בנוגע להטמעת פילוסופיית האימון".

תחת ואן לוון פועלת במכבי מה שמכונה מחלקת מדעי הספורט. מי שאחראי על הובלתה הוא ד"ר אנטוניו דלו יאקונו ובראיון הסביר ואן לוון את ההגיון שעומד מאחורי הפעלתה. 

"אני אוהב להתייחס לחלקים השונים בכדורגל בנפרד", אומר המנהל הביצועי, "בסופו של דבר מבחינתי כדורגל הוא כדורגל וזה צריך להישאר כך, אבל במקרה הזה מחלקת מדעי הספורט אחראית להיבט הפיזי של השחקנים, בנוסף לניתוח המשחקים והתוכנית האישית לשחקנים. אנחנו רוצים שהיא תהיה נפרדת למשל מאימונים אחרים. לכן במהלך השבוע, לפני האימונים הרגילים, לרוב הקבוצות יש אימון פיזי של 25 דקות שנותן למחלקת מדעי הספורט את ההזדמנות להכין אותם. בגילאים הצעירים אנחנו מנסים לשמור על עקרון דומה כך שלפחות פעמיים בשבוע נשים דגש על היבטים פיזיים. מדובר באימון שמסייע למשל במניעת פציעות, תרגילי מהירות, סיבולת".

מלבד אימוני הכושר למחלקה מימד נוסף, כאשר תפקידה הוא לצלם את האימונים והמשחקים השונים. "יש לנו אנשים שמצלמים את המשחקים ומכינים אותם למאמנים כדי שאלה יוכלו לדבר עליהם עם השחקנים", מסביר ואן לוון, "אימונים פיזיים וניתוחי וידאו אנחנו עושים לפני אימוני הכדורגל עצמם, בתחילת השבוע. כך, למאמן יש את הזמן להציג את את הטעויות או הדברים הטובים במהלך שבוע האימונים והשחקנים יודעים על מה הם הולכים לעבוד. דבר נוסף הוא שאנחנו מנסים להגיע גם לשחקנים שצריכים תשומת לב אישית. אנחנו לא מתמקדים רק בקבוצה אלא גם בשחקנים אינדיבידואלים. למשל כשאשר אנחנו עושים אימונים לפי חוליות (הגנה, התקפה).

האפליקציה שמשדרגת את האימון

במכבי גם משתמשים בתוכנה מיוחדת המאפשרת למגוון רחב של בעלי תפקידים, וכמובן שגם לשחקנים עצמם, לייעל את תהליך האימון.

איך זה בעצם עובד?
"מדובר בכלי בו אנחנו משתמשים באקדמיה ובעזרתו מאמנים, הצוות הרפואי, מחלקת הסקאוטינג ואנשי האדמיניסטרציה אוספים מידע על השחקנים, האימונים שלנו והפגישות עם השחקנים. הצוות הרפואי למשל יכול להכין דו"ח פציעות על כל שחקן ולקבל היסטוריה עליו. באפליקציה הזו השחקנים יכולים לראות טרם האימון מה צפוי להם במהלך האימון. זה משהו מיוחד שאנחנו מנסים להשתמש בו וזה נותן לנו את ההזדמנות להכין את השחקנים וגם להכניס אותם למצב הרוח של התרגיל שהם אמורים לעשות. זו אפליקציה שמשתמשת באנימציה ואנחנו מוסיפים גם קטעי וידאו מאימונים קודמים". 

זה נפוץ גם בעולם?
"משתמשים בתוכנות כאלה בהרבה מועדונים בהם יש מעקב צמוד אחר השחקנים. אנחנו מנסים להשיג הרבה גם בכך שאנחנו מודיעים מראש לשחקנים מה מטרת האימון והכוונות של המאמן באותו מקצה".

איך אתה רואה את תפקיד בתי הספר לכדורגל? 
יש לנו בתי ספר גם בצפון וגם בדרום ת"א. מגיעים לשם ילדים שרוצים להיות חלק מהמערכת שנקראת מכבי ת"א, הם רוצים שיהיה להם את הסיכוי להיכנס לאקדמיה של מכבי וזה אחד הדברים שהחל מהעונה הבאה נשים עליו דגש גדול יותר. כך שזה באמת יהיה חלק מהיכולת שלנו להגיע לשחקנים בגילאים צעירים, שעדיין יכולים להיכנס לאקדמיה. אם שחקן מתפתח היטב תמיד נוכל לתת לו את ההזדמנות להתאמן עם קבוצות האקדמיה של מכבי. הכוונה שלנו היא שמלבד האימונים בהם משתתפים השחקנים  תהיה גם מסגרת תחרותית בה הם יוכלו לשחק מול ילדים בגילאים שלהם ואנחנו מנסים לעבוד על זה. אנחנו מנסים להביא את הפילוסופיה שמוטמעת באקדמיה גם אל בתי הספר לכדורגל ועל ידי כך לקרב אותם אליה. אנחנו בקשר עם המאמנים שם ואם יש מישהו שמתבלט אנחנו לוקחים בחשבון את ההמלצות שלהם לגביו".

"ישראל צריכה ליגה עד גיל 21"

אתה יכול לספר מהי אסטרטגיית הסקאוטינג של מכבי בגילאים הצעירים? ישראלים? זרים?
"הכוונה של מחלקת הסקואטינג היא למצוא את השחקנים הישראלים הטובים ביותר בגילאים אלה ולשמר אותם במערכת. כמובן שיש אופציה לקחת שחקנים זרים בגילאים מסויימים אבל על השחקן הזר להיות טוב משמעותית משחקן מקומי. חשוב לנו לפתח שחקנים ישראלים טובים גם עבור מכבי אבל גם עבור הכדורגל הישראלי בכלל ולהפוך אותו לחזק יותר. בסופו של דבר גם הנבחרת יכולה להרוויח מכך. לשמחתנו כאן בישראל ניתן לנסות לאתר שחקנים עם רקע יהודי. היו מספר שחקנים מאוסטרליה וארה"ב שהתאמנו איתנו והם הציגה רמה טובה. זו הזדמנות עבורנו לבחון שחקנים מוכשרים עם רקע יהודי וזה משהו שאנחנו מאוד מעוניינים בו ומקווים ששחקנים ברמה טובה יתעניינו במהלך כזה". 

כיצד ניתן לדעתך לשפר את המעבר בין גיל הנוער לבוגרים, כאשר לא מעט שחקנים צעירים נעלמים בטווח הזמן הזה?
"ישראל צריכה ליגה עד גיל 21 או לאפשר למועדונים להכניס קבוצה עם שחקנים עד גיל 21 לאחת מהליגות הקיימות. צריך משהו שיקשר בין גיל הנוער לרמת הליגה הבכירה. לדעתי ישראל מפסידה הרבה מאוד שחקנים מוכשרים בגילאי 18-20".

איפה אתה רואה את מחלקת הנוער בעתיד?
"אני רוצה שאנחנו כמכבי נוכל להרים את הרמה באקדמיה שלנו. את רמת האימון והמשחק. שילדים יהיו שמחים להיות חלק ממכבי ושאנחנו כמועדון נציע לשחקנים את התנאים והאפשרות להפוך לשחקני כדורגל הכי טובים שהם יכולים להיות. כמובן שגם הקבוצה הבוגרת תרוויח מאותם שחקנים. בסופו של דבר אירופה היא המקום בו אנחנו רוצים להיות כמועדון כך שהמטרה של כל השחקנים האלה היא להיות מסוגלים לשחק ברמה אירופית ולא רק בישראל".