במהלך ההיסטוריה ידעה מכבי תל אביב לא מעט עליות ומורדות. אם שנות החמישים האירו למועדון פנים ושנות ה-60 מעט פחות, אז בשנות ה-70 הצהוב של מכבי חזר לזרוח במלוא הדרו. 'תינוקות ג'רי בית הלוי' הבשילו במהלך שנות השישים לחבורה מלוכדת ואיכותית שהובילה את הקבוצה בחלק מוצלח במיוחד של תחילת העשור הבא. התוצאות באו לידי ביטוי גם בכל הקשור לארון התארים, אליו הוכנסו בתקופה זו 4 אליפויות ושני גביעי מדינה.

בפרקים הקודמים: 

אחד משיאי התקופה הגיע כבר בתחילת העשור – עונת 1969-70 שהסתיימה עם זכייה בדאבל. מי שהוביל את מכבי באותה עונה היה המאמן דוד (דוביד) שווייצר, שעד היום נחשב לאחד הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי. על הדשא לבשו את החולצות הצהובות כמה מהשמות המפורסמים בדברי הימים של המועדון – צביקה רוזן, מאיר נמני, מיקו בלו, משה עסיס, גיורא שפיגל, ניסים בכר, דרור בר נור, רחמים טלבי ודוד קרקו.

מיד נגיע אל המאבק הדרמטי בצמרת הטבלה באותה שנה, אך עוד קודם לכן אי אפשר להיזכר בעונה ההיא מבלי לחזור אל אחד המשחקים הגדולים בתולדות מכבי ת"א. ב-24.1.1970 השיגו הצהובים 0:5 בלתי נשכח על הפועל ת"א, שממש עד לא מזמן גם החזיק מעמד כניצחון הגדול ביותר בתולדות הדרבי של העיר. למרות מזג אוויר סגרירי האוהדים דווקא לא התרשמו ו-21 אלף צופים מילאו את יציעי בלומפילד. הגיבור הגדול היה גיורא שפיגל. השחקן, שהיה גם אחד מאנשי המפתח של נבחרת ישראל שהופיעה במונדיאל באותה שנה, הוכתר על ידי העיתונאים למאסטרו שניצח על התזמורת והוביל את מכבי עם שלושער.

בדקה ה-7 הוא הבקיע את הראשון, 20 דקות לאחר מכן כבר הכפיל בבעיטה חופשית אופיינית. בהמשך הוא התפנה גם לפרגן לחברים כשבישל לרחמים טלבי את השלישי (47) ולניסים בכר את הרביעי (54). לקינוח, נהנה שפיגל מבישול של טלבי ונעץ את החמישי בדקה ה-61. 0:5 היסטורי בדרבי, ששוחזר רק כעבור 46 שנים ב-0:5 על הפועל ת"א ב-25.9.2016.

אלא שעל אף הניצחון המוחץ במאבק העירוני, הקרב על האליפות היה צמוד בהרבה. אותה הפועל ת"א היתה זו שנאבקה מול מכבי על המקום הראשון. ערב פתיחת העונה נקבע כי במקרה של שיוויון נקודות בין שתי קבוצות שובר השיוויון יהיה הפרש השערים ולא חישוב ממוצע השערים כפי שהיה נהוג עד אז. לאחר 30 מחזורי ליגה (בה הוענקו 2 נקודות לניצחון, בניגוד לנהוג כיום) היו לשתי הקבוצות 39 נקודות. הפרש השערים של הצהובים היה עדיף ב-6 שערים על פני האדומים. כלומר: ה-0:5 בדרבי במהלך העונה היה זה שהכריע במידה רבה גם את המאבק על התואר לטובת שחקניו של שווייצר.

כדי לסגור שנה חלומית ב-7.10.1970 השלימה מכבי זכייה בתואר נוסף כשהניפה את גביע המדינה ה-14 בתולדותיה. הגמר (תחת המאמן ישראל חליבנר שהחליף את שווייצר) הפגיש את הצהובים מול הצהובים של מכבי נתניה ומוטל'ה שפיגלר, שהעלה את הנתנייתים ליתרון בדקה ה-31. בספר '102 שנים ראשונות', שכתבו העיתונאים דני דבורין ואשר גולדברג, מסופר כי במהלך המחצית צעק ניסים בכר לחבריו "אנחנו מבקיעים שער תוך 5 דקות". ובכן, בכר טעה. 2 דקות בלבד לקח לעזרא עוזרי להבקיע את שער השוויון של מכבי. בדקה ה-77 הושלם המהפך. עסיס קיבל מסירה מקרקו, כבש את שער הניצחון והכריע את הגמר. אחרי האליפות, יש גם גביע. מופע שנות ה-70 – גירסת מכבי ת"א.

בוידאו: אורי סלימאן, מכוכבי מכבי בשנות ה-70