ברחבי העולם יציינו השבוע (שישי, 8.3) את יום האישה הבינלאומי, שמקבל במה נרחבת בסדר היום הציבורי. יום זה הוא הזדמנות להזכיר גם את העובדה כי גם מכבי תל אביב הצטרפה בשנה האחרונה לשלל מועדוני ענק ברחבי העולם שנותנים חשיבות רבה לכדורגל הנשים ולפיתוחו.

בשנה האחרונה יצא לדרך פרוייקט הבנות במסגרתו אקדמיית הנוער של מכבי תל אביב תפעיל לראשונה אקדמייה של בנות. ההחלטה על הקמת הפרוייקט נולדה אחרי ההצלחה של קבוצות הבנות הנוכחיות שמגיעות להישגים ולאור ההתפתחות של כדורגל הנשים בעולם בשנים האחרונות והרצון של המועדון להוביל גם בעולם הזה.

במועדון רואים את החשיבות הגדולה של טיפוח הכדורגל הנשי בארץ ובחודשים הקרובים יואצו המאמצים לגיוס שחקניות בקבוצות גיל שינועו מ-5 ועד 15. המטרה היא ליצור קבוצות במספר גילאים. הקבוצות יתנהלו על פי פילוסופיית הכדורגל של המועדון״.

ביום שישי הבא (15.3) יערך יום פתוח במתחם האימונים בקריית שלום החל מהשעה 15:00. שחקנית אשר תרשים את הצוות המקצועי תצטרף לאקדמיית הבנות שנבנית במועדון מכבי ת״א.

״ליצור מעטפת רחבה יותר שתיתן תנאים לבנות לשחק בתוך המועדון״

בראש הפרוייקט עומד המנהל ביצועי של המועדון, פטריק ואן לוון,  שמאמין בחשיבות ״ליצור מעטפת רחבה יותר שתיתן תנאים לבנות לשחק בתוך המועדון. שהן יקבלו אותן הזדמנויות כמו שמקבלים הבנים באקדמיית הנוער, בכל הפרמטרים״. ֿ

מנהל מחלקת הנוער, גיא צוקרמן,  סיפר על הרצון להדמות למועדונים הגדולים בעולם: ״בכל האקדמיות הגדולות מפתחים מאוד את הכדורגל הנשי. כשהחלטנו לפתוח את הפרוייקט כאן עשינו זאת בידיעה שזה ייתן למועדון ולאקדמיית הנוער נופך נוסף ואנו מחפשים תמיד מקומות נוספים לפתח ולהתפתח״.

ההתפתחות מעבר לים והרצון להיות חלק מזה
כדורגל נשים הוא ענף הספורט הקבוצתי הפופולרי והנפוץ ביותר לנשים בארצות רבות בעולם. הוא אחד מענפי הנשים היחידים שמתקיימות בו ליגות מקצועניות, ו-177 מדינות משתתפות במפעלי הענף השונים בזירה הבינלאומי.

בארץ הענף עוד נמצא מעט מאחור אך הוא הולך ומתפתח, כך גם טוענת דנה ניסנבוים, מאמנת קבוצת הבנות בהדר יוסף: ״בארץ הכדורגל נשים נתפס כחובבני ולא מקצועי מספיק. אומנם ישנה התעוררות בענף וישנם יותר קבוצות מבעבר אך זה רחוק מאוד מהפוטנציאל שטמון בענף זה.״ מור שקד, מאמנת קבוצת הבנות בקריית שלום מרגישה שהשינוי קורה בארץ: ״בשנים האחרונות יש מגמה חיובית של מספר השחקניות שנרשמות לקבוצות כדורגל וזה מוביל לכך שכיום לכל ילדה כמעט בכל אזור בארץ יש קבוצה שהיא יכולה לשחק בה בכל גיל״.

החזון: קבוצת בנות חזקה וטובה למכבי ולנבחרת ישראל
מטרת המועדון בפרוייקט היא ליצור תשתית בה בנות יוכלו להתאמן עם בנות גילן בתנאים הכי טובים שיש, ממש כמו התנאים של קבוצות הבנים באקדמיה.

כך גם ואן לוון טוען: ״המטרות של הפרוייקט הן ליצור מגילאי 8 ועד 15 קבוצות מסודרות, שבכל קבוצה יהיו בין 12 ל-14 בנות שיוכלו להתאמן ולשחק ביחד. לטווח הארוך תהיה האפשרות ליצור משחקי ידידות עם קבוצות בנות נוספות בגילאים המתאימים כדי שהבנות יהיו טובות יותר וחזקות יותר לעתיד במכבי תל אביב ואולי גם לנבחרת ישראל״. 

אקדמיית הנוער תספק את התנאים הטובים ביותר עבור קבוצות הבנות, כך מספר צוקרמן: ״המטרה היא שהבנות יתאמנו בדיוק באותן הסטנדרטים שמקבלים שחקני אקדמיית הנוער שלנו. מאמנים/ות, אנליסטים, מאמני כושר ומאמני שוערים. אנו רוצים ליצור דרך מאוד מקצועית בכדורגל הנשי בארץ והלוואי שמועדונים אחרים ילכו בדרכנו״.

״ההקמה של קבוצת הבנות היא הגשמת חלום עבורי״
אקדמיית הנוער תעבוד במרץ במהלך החודשים הקרובים במטרה לגייס בנות לקבוצות השונות. מור שקד ודנה ניסנבוים, המאמנות של קבוצות הבנות, מספרות על התחושה שלהן בתוך התהליך.

״ההקמה של קבוצת הילדות היא הגשמת חלום עבורי״, סיפרה שקד, ״כילדה הכדורגל היה כל עולמי, לא היה לי קבוצה לשחק בה בגיל צעיר. לשמחתי, היום זה אחרת והשחקניות הצעירות מקבלות כלים מקצועיים ברמה הכי גבוהה ואין לי ספק שבעוד כמה שנים הרמה המקצועית של הנשים בארץ תעלה. גם ניסנבוים סיפרה על ההרגשה שלה: ״התחושה היא מדהימה לקחת חלק בפרוייקט כזה, למעשה זה מה שאני רק יכולתי לחלום עליו בתור ילדה. כיום אני עוזרת לילדות אחרות להגשים את החלום שלהן והסיפוק הוא אדיר״.