במהלך שנות התשעים פיארו לא מעט זרים איכותיים את מגרשי הכדורגל בישראל. רבים מהם הגיעו מברית המועצות לשעבר, במגמה שהחלה בתחילת שנות ה-90 ונמשכה עד לסיום אותו עשור. ואכן, לקראת סיום המילניום הקודם נחת במכבי אחד הזרים עם רקורד מהיותר מרשימים שהגיעו לארץ – אלכסיי קוסולאפוב.

עבר מפואר ברוסיה
הקשר הרוסי (נולד ב-17.3.1971) אמנם הגיע למכבי בקיץ 1998, אך עוד קודם לכן ערך היכרות עם הכדורגל הישראלי, כאשר במוקדמות מונדיאל 1998 הבקיע בניצחון 0:2 של נבחרת רוסיה על ישראל.

מלבד העבר בנבחרתו הלאומית (8 הופעות ושער אחד) הרזומה של קוסולאפוב כלל גם 170 הופעות ו-42 שערים במדי מועדון הפאר הרוסי לוקומוטיב מוסקבה והופעות בליגה הספרדית במדי ספורטינג חיחון. 

ההצלחה לצד קוביקה ואמנלו
במכבי זיהו את הפוטנציאל לשדרוג הקבוצה בתקופה בה ידעה לא מעט ימים פחות מוצלחים וכאמור בעונת 1998/98 הונחת הקשר בישראל. קוסולאפוב חבר לזרים איכותיים כמו אנדז'יי קוביקה ומייקל אמנלו ששיחקו במכבי באותה עונה.

אחרי האכזבות של אמצע שנות התשעים, הקשר וחבריו הובילו את מכבי לעונה מוצלחת יחסית שזכורה בזכות כדורגל מהנה שהציגו הצהובים והסתיימה במקום השני – אחרי האלופה הפועל חיפה. בנוסף, זכתה מכבי בגביע הטוטו של אותה שנה לאחר ניצחון 1:2 על בית"ר ירושלים בגמר. קוסולאפוב הרשים כשתרם 10 שערים מעמדת הקשר המרכזי ב-34 הופעות. 

בעקבות ההצלחה, המשיך קוסולאפוב לעונה שנייה במדי מכבי, אך עונת 1999/2000 ללא ממש חייכה לצהובים. הפעם הקבוצה דישדשה בדרך לסיום במקום השישי בליגה. הקשר הרוסי אמנם רשם 41 הופעות, אך גם התפוקה שלו ירדה, ל-2 שערים במהלך אותה עונה.

בסיום עונתו השנייה במועדון חזר קוסולאפוב ללוקומוטיב מוסקבה. בהמשך הדרך שיחק במועדונים נוספים ברוסיה ובאמצע וסוף שנות האלפיים סיים את הקריירה באסטנה ואקטובה מהליגה הקזחית.

השער בדרבי
עונת 1999/00 אולי לא היתה מהמוצלחות בתולדותינו, אבל אחד הרגעים הגדולים בה, ושל קוסולאפוב במועדון, הגיע במחזור ה-23. מכבי אירחה דרבי לוהט נגד הפועל ת"א באיצטדיון רמת גן. האדומים אולי נלחמו בצמרת הליגה באותה עונה, אבל זה לא הפריע לשחקני בצהוב להתעלות ולקוסולאפוב לכבוש שער מתוק במיוחד בדרך לניצחון. צפו בתקציר: