היום (שלישי) אנחנו מציינים 10 שנים למותו הטראגי של אבי כהן ז"ל. עשור שלם בלי אחד הסמלים הגדולים בתולדות מכבי ואחד האנשים המזוהים ביותר עם המועדון מאז הקמתו, שמת בטרם עת בתאונת דרכים מיותרת.  

עוד באתר על אבי כהן ז"ל

לרגל התאריך יוצא בימים אלה לאור הספר "הליברו: אבי כהן – שחקן וג'נטלמן", שכתב מוטי אקסמיט ומגולל את סיפור חייו ופעילותו של השחקן האגדי. בספר שזורים סיפורים אישיים המסופרים מפי כדורגלנים, יריבים מרים על המגרש וחברים קרובים מחוצה לו, תמונות וברקודים לסריקה המציגים סרטונים ייחודיים מכל השנים.

כעת ניתן גם לקבל טעימה מאחד הסיפורים הרבים והמרתקים שמופיעים בספר. מדובר רק באנקדוטה אחת מבין רבות, אך כזו שמבהירה בצורה מדוייקת מי היה אבי כהן ומה היתה מכבי עבורו. 

לרכישת הספר בחנות ה-ONLINE לחצו כאן


"עונת 1978/79: הליגה הלאומית בכדורגל ומכבי תל אביב נמצאו ארבעה מחזורים לפני סיום עונת המשחקים המתישה. הקבוצה התל אביבית התכוננה לקראת משחק נוסף מול בית"ר ירושלים, המארחת במגרש ימק"א הירושלמי. המשחק הטעון אמור היה להיות משחק קובע לאליפות. בית"ר ירושלים הייתה מדורגת במקום הראשון בטבלת הליגה הראשונה של ישראל – הליגה הלאומית – בהפרש של נקודה אחת בלבד ממכבי תל אביב, שבמקום השני. הקבוצה התל אביבית, בהדרכתו של המאמן ניסים בכר, הייתה חייבת להשיג ניצחון במגרש ימק"א, מגרש הכדורגל הטעון והביתי ביותר בעולם הכדורגל הישראלי. 

במהלך אמצע השבוע שלפני המשחק החשוב החליט המאמן ניסים בכר, לנסוע ולבדוק את התנאים במלון "הולילנד" בירושלים. בכר נכנס למלון כדי לשוחח עם מנהל הקבלה, וביקש ממנו לשמור בסוד את העובדה שקבוצתו מתכננת להגיע בסוף השבוע לשהות בבית המלון לטובת ביצוע הכנות למשחק הקובע והטעון. 

20 באפריל 1979, יום שישי בערב: קבוצת מכבי תל אביב הגיעה לבית המלון בירושלים. חברי הצוות המקצועי, ברשותו של המאמן נסים בכר, זיהו כי כוכב הקבוצה שלהם קודח וסובל מחום גבוה ופניו אדומות. בכר הדאגן הזמין רופא לבית המלון כדי שיבדוק את אבי כהן. לאחר בדיקה רפואית יסודית קבע הרופא כי אבי סובל מאדמת, שמלווה בחום גבוה ואף מדבקת. לפיכך פקד הרופא על הצוות המקצועי לבודד את אבי, להשאירו בחדר סגור ולהבהיר לו שכדאי מאוד שישכח מהמשחק מול בית"ר ירושלים.

ניסים בכר, המאמן, החליט להוציא את אבי ירושלמי מחדר שותפו – אבי כהן ולהעבירו לחדר אחר.

שחקני הקבוצה נאלצו להתחיל להתארגן למשחק ללא כוכב הקבוצה החולה. במהלך הערב ביום שישי קיים ניסים בכר אסיפה מסכמת עם חברי הקבוצה לקראת המשחק החשוב. "קיימתי אסיפת קבוצה, אחת מהחשובות שעשיתי במהלך העונה. הייתה זו אסיפת הכנה משמעותית למשחק הכי חשוב של העונה. האסיפה כללה בעיקר טקטיקה ושיחה על האווירה מסביב למשחק, והלחץ שהקהל הבית"רי עלול להפעיל על הקבוצה. לאחר האסיפה ניגשתי היישר לחדרו את אביל'ה על מנת לבדוק מה מצבו. כשהתיישבתי לצד מיטתו הוא שכב בה עטוף כולו בשמיכה, פתח את פיו וסיפר כי הוא יודע בדיוק כל מה שהיה ונאמר באסיפת השחקנים. שאלתי אותו 'איך אתה יודע שהרי אף אחד לא נכנס אליך לחדר על מנת לספר לך.' אבי מייד הודה כי הוא התגנב לחדר האסיפה לפני שהשחקנים הגיעו, התחבא מתחת לאחד השולחנות ושמע את כל האסיפה מתחילתה ועד סופה".

מייד בסיומה של האסיפה עיכבו את ניסים בכר השחקנים שהיו בסוד המעשה, וזאת כדי לאפשר לחברם לחמוק החוצה היישר לחדרו המבודד.

21 באפריל 1979, יום שבת: אבי התייצב למשחק קודח כשחום גופו עומד על 39 מעלות צלזיוס, בידיעה שהוא מוגדר כשחקן המשמעותי במשחק החשוב של העונה, שניהל השופט הבינלאומי מנחם אשכנזי. מכבי תל אביב ניצחה במשחק בתוצאה 0:1. בדקה ה-63 כבש בני טבק שער ניצחון מכדור קרן מדויק שמסר גיורא שפיגל לעיני 8,000 צופים בית"רים ורק עשרות בודדות של אוהדים נאמנים תל אביבים, שעשו את כל הדרך עד למגרש ימק"א הדחוס והטעון".

לרכישת הספר "הליברו: אבי כהן – שחקן וג'נטלמן" לחצו כאן