אחת היריבות האיכותיות שניצבו בפני מכבי בשנים האחרונות תגיע בקרוב לבלומפילד (חמישי, 22:00). מדובר כמובן בשחטאר דונייצק, יריבה חזקה עם סגל איכותי וקבלות רבות באירופה, ורגע לפני המפגש המסקרן בשלב 32 האחרונות של הליגה האירופית הגיע הזמן להכיר את הגירסה הנוכחית שלה קצת יותר טוב.

הקבוצה האוקראינית מוכרת לנו במיוחד בשנים האחרונות בעקבות ההצלחה הגדולה של מנור סולומון, אך עוד לפני ההגעה של הישראלי מדובר במועדון מפואר שרשם שלל הצלחות בזירה האירופית. הישג השיא של שחטאר הוא הזכייה בגביע אופ"א ב-2009, כאשר זכורות במיוחד גם ההגעות לחצי גמר הליגה האירופית ב-2015/16 ולרבע גמר ליגת האלופות ב-2010/11.

בנוסף, שחטאר היא גם אלופת אוקראינה ב-4 העונות האחרונות לאחר שהצליחה לשבור את ההגמוניה רבת השנים של דינמו קייב. העונה היא הרשימה במיוחד בשלב הבתים של ליגת האלופות, כולל שני ניצחונות ענקיים על ריאל מדריד, אך בסופו של דבר סיימה במקום השלישי בבית שכלל גם את אינטר ואת בורוסיה מינשנגלדבאך.

צילום: FC Shakhtar – Facebook ()

איך מתמודדים עם פגרת חורף של חודשיים?

באופן מסורתי, עקב האכילס של הקבוצות מצפון-מזרח אירופה הוא החורף הקשה באיזור שגורם לפגרה ארוכה בחודשים הקרים של השנה. על כן, כפי שהיא רגילה יש לומר, שחטאר תגיע למשחק מול מכבי לאחר פגרה בת חודשיים בה לא קיימה אף משחק רשמי.

למרות זאת, ההפוגה מהליגה לא אומרת שהאוקראינים לא שמרו על כושר לקראת המשימות שמצפות להם כעת. במהלך הפגרה קיימה שחטאר מחנה אימונים בטורקיה וגם שיחקה בלא פחות מ-7 משחקי ידידות מול יריבות אירופיות שונות שסייעו לה לשמור על החדות עד כמה שניתן. 

ביום ראשון האחרון היא גם חזרה לפעילות רשמית כאשר סיימה ב-0:0 את משחק הליגה האוקראינית נגד קולוס. למשחק נגד מכבי היא תגיע כשהיא מדורגת במקום השני בליגה עם 30 נקודות לאחר 14 משחקים ובמרחק של 3 נקודות מהמוליכה דינמו קייב.  

צילום: FC Shakhtar – Facebook ()

השיטה המועדפת והסגל האיכותי

מבחינה מקצועית מדובר במועדון שבמשך שנים מתבסס על שחקנים ברזילאים איכותיים, כאשר רבים מהם, כמו למשל וויליאן, דוגלאס קוסטה, פרננדיניו ואחרים, גם ממשיכים למועדונים גדולים יותר ברחבי היבשת.

גם כיום אפשר למצוא בסגל של שחטאר לא פחות מ-11 שחקנים ברזילאים שמובילים את הקבוצה וחלקם גם מתחרים עם סולומון על המקום בהרכב.

מאמן הקבוצה, שמארחת את משחקיה באיצטדיון האולימפי בקייב ולא בעיר דונייצק, הוא לואיס קסטרו הפורטוגלי. מבחינה טקטית מדובר בקבוצה שמשחקת לרוב במערך של 3-3-4, לעיתים עם קשר אחורי אחד ולעיתים אם שני קשרים אחוריים וקשר נוסף מתחת לחלוץ.

צילום: FC Shakhtar – Facebook ()

בסגל של שחטאר יש איכות רבה (שווי השוק שלו על פי אתר טרנספרמרקט הוא 158 מיליון יורו) והיא מציגה כדורגל דומיננטי והתקפי. למאמן קסטרו יש אופציות רבות ומגוונות בעיקר באגפים עם שלל שחקנים מוכשרים, ביניהם כמובן גם מנור סולומון. אל הקיצוניים המוכשרים מצטרפים גם מגינים שמרבים לתמוך בהתקפה ובהקשר זה כדאי לשים לב למגן הימני דודו שהופך את ההגנה בצד שמאל של היריבה למאתגרת במיוחד. 

שמות בולטים נוספים, ומי שמובילים את הקבוצה תקופה די ארוכה הם הברזילאים הקשרים ההתקפיים הוותיקים טייסון ומארלוס, כאשר מכבי תצטרך גם להיזהר מאלאן פטריק והקיצוני המוכשר טטה.

מנגד, האוקראינים נפרדו במהלך חלון ההעברות האחרון מהקשר ההתקפי ויקטור קובלנקו שעזב לאטאלנטה מאיטליה. הקשר הברזילאי דנטיניו צפוי להחמיץ את צמד המפגשים מול מכבי בעקבות פציעה. 

בזכות הסגל הרחב המאמן קסטרו נוהג לבצע לא מעט שינויים בהרכבים הפותחים שלו כאשר עד כה העונה 15 שחקנים רשמו כבר מספר דו ספרתי של הופעות. בכל מקרה, ללא קשר לזהות ה-11 שיפתחו על הדשא באיצטדיון בלומפילד, מדובר כמובן בקבוצה חזקה ומוכחת שצפויה לאתגר מאוד את היכולות של מכבי.

צילום: FC Shakhtar – Facebook ()