אחרי שכבר שיחקה מול אלשקרט ולאסק, מכבי תנעל בקרוב (ה', 17:30) את הסיבוב הראשון בשלב הבתים של הקונפרנס ליג במשחק מול ה.י.ק. הלסינקי. הקבוצה מפינלנד היא היריבה היחידה שהצהובים עדיין לא פגשו בשלב הנוכחי ורגע לפני הגיע הזמן לערוך היכרות קצת יותר מעמיקה עם המועדון המעוטר ביותר במדינה הצפון אירופית. 

עוד באתר

מלכת פינלנד

הלסינקי היא כאמור הכוח הדומיננטי ביותר בכדורגל הפיני. מדובר באלופת פינלנד המכהנת ובקבוצה שזכתה בלא פחות מ-30 אליפויות, כשלשם השוואה האקה שבמקום השני בטבלת הזכיות זכתה ב-9 אליפויות בלבד. מדובר אגב ביריבה שזכורה למכבי מנסיבות משמחות לאחר שהצהובים עברו את הפינים (0:1 בסיכום שני משחקים) במוקדמות ליגת האלופות 2004/5 בדרך להופעה היסטורית במפעל. 

העונה החלה ה.י.ק. (HJK) את דרכה במוקדמות ליגת האלופות והודחה בסיבוב השני על ידי מאלמו, שהעפילה בסופו של דבר לשלב הבתים. במוקדמות הליגה האירופית היא עברה בסיבוב השלישי את נפצ'י באקו (2:5 בסיכום), אך הודחה בשלב הפלייאוף על די פנרבחצ'ה (6:2) ונשרה ישירות לשלב הבתים של הקונפרנס ליג. בשני משחקי שלב הבתים בקונפרנס ליג עד כה צברה 3 נקודות לאחר הפסד ביתי ללאסק במחזור הפתיחה (2:0) וניצחון חוץ על אלשקרט (2:4). 

בוידאו: תקציר הניצחון של ה.י.ק. על אלשקרט

המשבר בליגה

בדומה למרבית מדינות צפון אירופה הליגה בפינלנד נמצאת בעיצומה ואחרי 24 מחזורים הלסינקי במקום השני במרחק של 3 נקודות מהמוליכה קופס. על פניו מדובר במאבק פתוח לגמרי, אלא שממש עד לאחרונה הקבוצה מבירת פינלנד הובילה די בבטחה את הטבלה אך סדרה של 4 משחקים ללא ניצחון (כולל 3 הפסדים רצופים) שינו את התמונה. למרות זאת, למשחק מול מכבי היא תגיע אחרי שבשבת האחרונה קטעה את הרצף השלילי עם ניצחון 2:3 על טמפרה אילבס. 

בפעם השנייה העונה: משחק על דשא סינתטי

האיצטדיון בו מקיימת הקבוצה את משחקיה הביתיים ובו גם תארח את מכבי הוא Helsinki Football Stadium, כלומר איצטדיון הכדורגל של הלסינקי, או בשמו המסחרי והידוע יותר – הבולט ארנה (BOLT Arena). מדובר במגרש קומפקטי יחסית בן 10,770 מקומות ישיבה כאשר הפרט המעניין והחשוב ביותר לגביו הוא שהמשטח שלו עשוי מדשא סינתטי, בדומה ללא מעט מגרשים באיזורים הקרים של אירופה. כזכור, מכבי כבר שיחקה העונה על משטח שכזה במשחק החוץ מול שחטאר קרגאנדי בו גברה 1:2 על הקזחים לאחר מהפך מאוחר. 

גם מבחינת מזג האוויר שחקני מכבי צפויים להיתקל בתנאים אירופאים כאשר התחזית לזמן המשחק היא של גשם וטמפרטורה קרירה יחסית של 11 מעלות.

שם מסוכן: זהירות מהאחים ריסקי

מאמן ה.י.ק. הוא טוני קוסקלה בן ה-38. מדובר בקשר עבר פיני ששיחק בעיקר במדינות סקנדינביה ומונה לתפקיד המאמן בהלסינקי ב-2019 אחרי ששימש גם כעוזר מאמן ומאמן הקבוצה עד גיל 19 של המועדון. מבחינת טקטית מדובר בקבוצה שבדומה מכבי שיחקה במרבית משחקיה האחרונים במערך של 1-3-2-4, אך לעיתים גם ב-3-3-4 עם קשר אחורי אחד ושני קשרי 50-50 לפניו. 

מבחינת סגל השחקנים, שניים מהשמות הבולטים בחלק ההתקפי וגם המסוכנים (אולי כפי שמעיד על כך שמם…) הם האחים ריקו ורופה ריסקי. הבכיר שבהם הוא רופה (30), החלוץ המוביל של הקבוצה, שנחשב לסקורר מוביל בכדורגל הפיני ומשתייך לסגל הנבחרת. הוא כבש 16 שערים ב-20 משחקי ליגה בעונה שעברה, אך רק 4 ב-21 העונה. אחיו הבכור ריקו (32) משחק לרוב בעמדת הקיצוני ושניהם כבשו שער אחד כ"א בניצחון 2:4 על אלשקרט במחזור הקודם בקונפרנס ליג. 

בחוליית הקישור משחקים לרוב הקשר ההתקפי הסלובני פיליפ ולנצ'יץ', שלעיתים מתופקד גם בכנף, כאשר מאחוריו הבחירות הנפוצות של המאמן קוסקלה הן הקשר הברזילאי ז'איר, ששיחק במרבית הקריירה בפינלנד, והקשר הפיני לוקאס לינגמן. טים ספארב (34) הוא שם גדול יחסית עם עבר בליגות בכירות באירופה ומי שערך גם 84 הופעות בנבחרת פינלנד ושימש כקפטן שלה, אך העונה הוא לא מרבה לפתוח בהרכב. שמות נוספים אליהם כדאי לשים לב הם שחקני הכנף סנטרי הוסטיקה, שרשם לאחרונה הופעת בכורה בנבחרת פינלנד ודיויד בראון שכבש העונה 4 שערי ליגה.  

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

 

A post shared by HJK Helsinki (@hjkhelsinki)