מכבי תעלה ביום חמישי הקרוב לאחד המשחקים החשובים שלה בשנים האחרונות. הצהובים יארחו בבלומפילד את לאסק האוסטרית במסגרת המחזור ה-5 של שלב הבתים בקונפרנס ליג, למה שהפך לקרב ישיר על ראשות הבית – שמקנה את הכרטיס האוטומטי לשלב שמינית הגמר.

מבחינת מכבי העפלה ל-16 האחרונות של המפעל תהיה הישג היסטורי, שכן הצהובים מעולם לא העפילו לשמינית גמר של מפעל אירופי. אבל מה צריך לקרות כדי שנוכל לחגוג? לקראת המשחק מול לאסק אנחנו מביאים לכם את התרחישים האפשריים של בית 1 בקונפרנס ליג.

המצב בבית

ערב המחזור ה-5, למכבי ולאסק יש את אותו מספר נקודות (10) במקומות הראשון והשני בטבלת הבית. הצהובים נהנים מיתרון די משמעותי של 4+ שערים בהפרש השערים הכללי ולכן מחזיקים במקום הראשון. 

פורמט שלב הבתים בקונפרנס ליג קובע כי הקבוצה שתסיים במקום הראשון בכל בית (8 בתים בסך הכל) תעפיל אוטומטית לשמינית הגמר. מנגד, מי שתסיים במקום השני בבית תעלה לשלב הנוקאאוט הראשוני בו תפגוש יריבה שסיימה במקום השלישי בבית בליגה האירופית (8 מפגשים בסך הכל). 8 המנצחות במפגשים אלה יעפילו גם הן לשמינית הגמר.

התרחישים האפשריים

ניצחון = שמינית גמר

על פי חוקי המפעל שובר השיוויון הראשוני במקרה של שיוויון נקודות בין שתי קבוצות הוא מאזן הראש בראש ביניהן. כזכור, המשחק הראשון בין מכבי ללאסק הסתיים ב-1:1 והמשמעות היא שניצחון של מכבי ביום חמישי יהיה שווה כרטיס לשמינית הגמר כבר בסיום. במקרה כזה למכבי יהיו 13 נקודות ולאוסטרים 10 כאשר יהיו עוד 3 נקודות בקופה, אך הניצחון הצהוב יכריע את הקרב מאחר וגם אם מכבי תפסיד לאלשקרט במחזור הסיום והאוסטרים ינצחו את הלסינקי –  מאזן הראש בראש מול לאסק עדיין יטה לטובת מכבי.  

הפסד = מכבי במקום השני

בדיוק כמו שניצחון של מכבי יעלה אותה לשמינית, גם לאסק יודעת שאם תנצח בבלומפילד היא תהיה זו שתסיים בראש הבית. כמובן שהתסריט חוזר על עצמו כפי שכבר פורט, רק שבמקרה של הפסד מאזן הראש בראש בין הקבוצות יטה לטובת האוסטרים. במקרה כזה, מכבי תמשיך לשלב הנוקאאוט הראשוני ותחכה לגלות מי תהיה קבוצת הליגה האירופית שתפגוש במהלך חודש פברואר. 

תיקו? ההכרעה תידחה למחזור הסיום

התסריט היחיד בו הדרמה תימשך עד למחזור הסיום הוא אם לא תהיה הכרעה במשחק ביום חמישי. במקרה כזה לכל אחת מהקבוצות יהיו 11 נקודות לפני מחזור הנעילה בו תתארח מכבי אצל אלשקרט ואילו לאסק תארח את הלסינקי. 

מכבי יודעת שאם תנצח את אלשקרט, לאסק תצטרך לנצח את הלסינקי בהפרש של לפחות 5 שערים יותר ממה שתכבוש מכבי. כלומר, אם מכבי תגבור 0:1 על אלשקרט, האוסטרים יצטרכו לנצח 0:6 את הלסינקי. מכיוון שהצהובים הבקיעו מספר שערים רב יותר, ניצחון בהפרש של בדיוק 4 שערים מההפרש בו תנצח מכבי לא יספיק ללאסק גם במקרה של שיוויון בהפרש השערים. 

כמובן שכל מעידה של מכבי או לאסק במחזור הסיום תספיק ליריבתה למקום הראשון במקרה שתשיג יותר נקודות במשחק המקביל (ניצחון לעומת תיקו, תיקו לעומת הפסד).