שנות ה-30 היו במידה רבה תחילת דרכו של מכבי כמועדון המוביל בארץ. זו התקופה בה נוסדה ליגה רשמית בארץ ישראל ואלה הן השנים בהן זכתה מכבי בתארים הראשונים שלה – בדרך להפוך למועדון המעוטר מכולם.

עוד באתר

אלא שהימים ההם משמעותיים לא רק בשל הצלחות בזירה המקומית, אלא גם בעקבות הייצוג והגאווה שהביאה מכבי ליישוב הארץ ישראלי במסעותיה מעבר ליום. לא מדובר היה בגיחות קצרות לאירופה כפי שהורגלנו בעשורים האחרונים אלא בנסיעות בנות מספר חודשים לארצות הברית ולאחר מכן גם לאוסטרליה הרחוקה.

מסע המכבים הראשון התרחש ב-1936. הטריגר להחלטת פרנסי המועדון היתה העובדה כי בשנה זו התרחשו בארץ ישראל מאורעות 1936 (המרד הערבי הגדול) ששיתקו כמעט לחלוטין את הכדורגל בארץ. דווקא אז הגיעה לראשי מכבי הצעה לקיים מסע משחקים בארצות הברית וכמובן שהם נענו בחיוב. 

המשלחת לארה"ב ליד המטוס. באדיבות ארכיון ההתאחדות לכדורגל ()

 

כך מצא את עצמו סגל של 18 שחקנים, ש-12 מהם כלל לא יצאו מגבולות הארץ עד לאותו הרגע, במלונות יוקרתיים בלב ניו יורק ובמשחקים לעיניי 40 אלף צופים ב-"יאנקי סטדיום" המפורסם (משחק שהסתיים אגב ב-0:6 מוחץ על 'כוכבי ניו יורק'). בסך הכל קיימה מכבי 13 משחקים במסע זה ורשמה 5 ניצחונות, 3 תוצאות תיקו, ו-5 הפסדים (רובם לקראת סוף המסע "ועייפות החומר").

צפו בסרטון הבא עם תיעוד נדיר ממשחקה של מכבי בעיר שיקאגו במהלך המסע לארה"ב ב-1936:

3 שנים לאחר המסע לארצות הברית קיבל המועדון הזמנה נוספת, הפעם למסע משחקים באוסטרליה, שהסתכם בלא פחות מ-128 ימים. ממשלת המנדט הבריטי אישרה את היציאה וגם הצדיקה אותו במשפט הבא: "כדורגל הוא האמצעי לגיבוש אחווה בין עמים". הדרך עד ליבשת הרחוקה התבצעה בהפלגה, כולל עצירות ברחבי אסיה.  

כדי להבין את חשיבות האירוע מבחינת ארץ ישראל של אז נספר שביום היציאה למסע הגיעו עשרות אלפים מתושבי תל אביב (מרבית תושבי העיר בתקופה זו!) לצפות בטקס הפרידה מהקבוצה, בו השתתפו גם מנהיגי היישוב. 

  • ביקור בבית העירייה בסידני. באדיבות ארכיון ההתאחדות לכדורגל

  • באדיבות ארכיון ההתאחדות לכדורגל

במהלך המסע לאוסטרליה קיימה מכבי 19 משחקים בסך הכל וסיימה אותו עם מאזן של 11 ניצחונות, 3 תוצאות תיקו ו-5 הפסדים. פרי נויפלד וצבי ארליך, שהובא לצורך חיזוק הקבוצה במסע זה בלבד, הובילו את רשימת הכובשים עם 27 כ"א. גאול מכליס כבש 22. 

בוידאו הבא תמצאו תיעוד ממשחקה של מכבי באוסטרליה במסע זה. שחקני מכבי משחקים עם החולצות הבהירות ובתחילת הסרטון אפשר לראות את הקפטן אברהם רזניק לוחץ את ידו של הקפטן האוסטרלי. שימו לב גם לסמל מכבי הישן בצידה השמאלי העליון של החולצה. 

צפו בסרטון: