שנות ה-30 של המאה העשרים היו במידה רבה תחילת דרכו של הכדורגל הממוסד בארץ ישראל. אחרי שב-1928 הכירה פיפ"א לראשונה בכדורגל הישראלי החלו המשחקים במסגרות רשמיות, תחילה במשחקי גביע בלבד ולאחר מכן נוסדה גם ליגה בעונת 1931/32. האלופה הראשונה היתה קבוצת המשטרה הבריטית, כאשר בעשור זה זכתה מכבי ב-3 אליפויות בסך הכל בעונות 1935/36, 1937 ו-1939.

עוד באתר

חגיגה הרטרו הנוכחית היא כמובן הזדמנות נהדרת עבור רבים מאיתנו להיחשף אל הסיפורים האישיים מאחורי האנשים שהרכיבו את מכבי ההיא. בכתבה הבאה ריכזנו עבורכם את השמות הבולטים של העשור ההוא, שרבים מהם נחשבים עד היום לחלק מהפנתיאון של מכבי תל אביב.

המאמן: אגון פולאק – פולאק, יהודי אוסטרי ולאחר מכן ישראלי, מונה ב-1934 למאמן מכבי ושימש בתפקיד במרבית שנות ה-30 ותחילת ה-40. עוד לפני קריירת האימון שלו נחשב לאחד השחקנים הטובים באוסטריה, בה שיחק בקבוצת הכח וינה המיתולוגית. במקביל לעבודתו במועדון היה גם מאמן נבחרת ארץ ישראל ולאחר מכן גם היה מאמנה הראשון של נבחרת ישראל (1948). הוא הוביל את הקבוצה למסעות המשחקים המפורסמים בארה"ב (1936) ואוסטרליה (1939).

אברהם רזניק – רזניק שיחק במכבי בשנות ה-20 וה-30 כמגן ימני ושימש גם כקפטן הקבוצה. הוא נחשב למגן הימני הארצישראלי הטוב ביותר בימים ההם ויש שיאמרו שהיה הכדורגלן החשוב ביותר של תקופתו. רזניק גם שימש כקפטן הראשון של נבחרת ארץ ישראל. הוא זכה בשלוש אליפויות ובשלושה גביעים עם מכבי. 

הקפטן רזניק (ראשון משמאל). באדיבות ארכיון ההתאחדות לכדורגל ()

פרי נויפלד – נויפלד היה אחד החלוצים המשמעותיים בהיסטוריה של מכבי בשנים שלפני הקמת מדינת ישראל. הוא נחשב ל"זר הראשון בתולדות הכדורגל הישראלי", שכן היה השחקן הזר הראשון בליגה המקומית, אך לאחר מכן התגייר והשתקע בישראל, ואף שיחק בנברת ארץ ישראל. בתקופתו בקבוצה כבש מעל 100 שערים בכל המסגרות והוא היה שותף פעיל לארבע אליפויות לפני קום המדינה וזכייה בגביע אחד. שייע גלזר האגדי, שהחל לשחק במדי מכבי בשנות ה-40, אמר עליו: "הוא היה הגדול מכולם, גם בחלומות שלי אי אפשר היה לבצע את מה שהוא עשה כחלוץ במגרש". 

נתן פנץ – פנץ היה מכוכבי הכדורגל הראשונים של ארץ ישראל, זכה עם מכבי באליפות הבכורה שלה ב-1935/36, הבקיע את השער האחרון לפני הקמת המדינה ונפל כשלחם עליה – ימים ספורים לפני שנוסדה. לחצו כאן לכתבה המלאה על סיפורו שהסתיים בצורה טראגית. 

משה "ג'רי" בית הלוי – עד היום נחשב ג'רי לאחד הסמלים הגדולים של מכבי ואחד האנשים המזוהים ביותר עם המועדון. במשך השנים שימש כקפטן, מאמן ואפילו כיו"ר. את דרכו כשחקן החל מכבי ב-1930 ושיחק בה עד 1945. את סיפורו המורחב של בית הלוי אתם מוזמנים לקרוא בכתבה הבאה.

מנחם "מנדל'ה" מרימוביץ' – מרימוביץ' היה חלק חשוב במכבי של שנות ה-30 ושיחק בה בין השנים 1931-1939. הוא מילא את תפקיד הרץ השמאלי והיה שותף לזכייה ב-3 אליפויות וגביע אחד. בתחילת שנות ה-40 עבר לשחק באוסטרליה ולאחר מכן גם גויס לצבא המקומי. במהלך מלחמת העולם השנייה הוא נשלח לגינאה החדשה ובשנת 1945 נהרג בקרבות מול הצבא היפני. אחיו היה השחקן והמאמן יוסל'ה מרימוביץ'. 

גאול מכליס – מכליס הצטרף למכבי ב-1936 והיה אחד הסקוררים המובילים של הקבוצה. הוא ידוע גם כמי שאימן את חבריו בתרגילי כושר בזמן המסע לארה"ב לאחר ששנה קודם לכן סיים קורס מדריכי חינוך גופני. מכליס היה חלק גם מהמסע לאוסטרליה ב-1939 וכבש במהלכו 22 שערים, כשרק פרי נויפלד הקדים אותו עם 27 כיבושים. 

  • ג'רי בית הלוי

  • מכליס (משמאל). באדיבות ארכיון ההתאחדות לכדורגל

  • מרימוביץ'. באדיבות ארכיון ההתאחדות לכדורגל

  • פרי נויפלד

צבי פוקס – פוקס החל את הקריירה במכבי ב-1935/36 כשהיה בן 19. הוא שיחק בקבוצה עד 1942 והיה נחשב לדעת רבים לרץ המרכזי (תפקיד דומה לתפקיד הקשר האחורי כיום) הטוב ביותר של זמנו. פוקס היה נוהג להתפלל בשבתות בבית הכנסת ולאחר מכן היה רץ לאיצטדיון למשחקיה של מכבי. לקראת היציאה למסע באוסטרליה ב-1939 נכתב עליו בעיתונות המקומית: "השחקן הכי ערמומי במכבי, שגרת עבודה מצוינת. פוקס יכול לשחק 6 שעות ללא הפסקה". 

שמואל "מילה" גינזבורג – גם גינזבורג החל את דרכו במכבי ב-1936 ולמרות קריירה קצרה יחסית שנמשכה רק עד 1943 (גיל 24) הוא זכור כאחד השחקנים המובילים של מכבי בעשור זה. לכתבה מורחבת על "מילה" גינזבורג לחצו כאן.

שלום שלומזון – שלומזון אחראי לאחת הקריירות הארוכות ביותר של שחקן במכבי בימים ההם. הוא החל דרכו ב-1935 והמשיך להשתייך לסגל הקבוצה עד 1954. במהלך שנותיו הרבות במועדון זכה ב-8 אליפויות ו-4 גביעים ובנוסף הוא השחקן היחיד ששיחק גם בנבחרת ארץ ישראל (לפני קום המדינה) וגם בנבחרת ישראל. 

שחקנים בולטים נוספים של מכבי בשנות ה-30: יעקב זליבנסקי, יוסף ליברמן, פרידריך דוננפלד, ישראל אלסנר, האחים נעים ובנימין מזרחי, אמרה יעקבי, יוסף סידי, דוד ויינברג ובן ציון אפשטיין.

שחקני מכבי ב-1936. באדיבות ארכיון ההתאחדות לכדורגל ()