אצטדיונה הביתי של מאריבור מספק אווירה נפלאה, תנאים נוחים וקהל חם

אצטדיון "ליודסקי ורט", או בתרגום חופשי "גן העם", משקף בצורה כמעט מושלמת את הקבוצה שמתגוררת בו. אמנם הוא נוסד במקור כמגרשה הביתי של בראניק מאריבור שפורקה בשנת 1960, אבל מאז הקמת אן.קיי. מאריבור באותה שנה השניים מדגמנים זוגיות מוצלחת. בדומה לקבוצה שעברה מספר גלגולים עד שהגיעה למתכונתה הנוכחית כנציגה קבועה במפעלים האירופים, גם האצטדיון עבר מתיחת פנים במהלך שנות ה- 90, עם הקמת הליגה הסלובנית, והתאים את עצמו סופית לאירוח המפעלים השונים באירופה במהלך שנות האלפיים. 12,994 מקומות ישיבה יוצרים פסיפס בצבעי הסגול-צהוב של מאריבור ולא בכדי הוא זכה להיכלל ברשימת האצטדיונים הקטנים היפים בעולם.

לצד האידיליה והפרגון האצטדיון סובל מבעית חנייה קשה שמקורה עוד בתקופת ההקמה של המתחם אי שם בשנות החמישים. האצטדיון שהוקם טלאי על טלאי בסמוך לנהר ה"דראווה", ממוקם בליבה של שכונת מגורים ולנוכח הבתים הרבים שסובבים את האצטדיון היה קושי רב לספק מקומות חניה חדשים על אף שמספר הרכבים בסלובניה זינק במאות אחוזים בעשורים האחרונים. אולי בגלל זה ההתאחדות הסלובנית מעדיפה לפזר את משחקי הנבחרת בכמה ערים, למרות שהנבחרת המקומית הפסידה ב"ליודסקי ורט" רק פעם אחת בעשרת משחקיה האחרונים בכל המסגרות.

בשנת 1973 נרשם שיא צופים למשחק באצטדיון עם הגעתם של כ- 20,000 צופים למפגש בין מאריבור לפרולטר ז'רניאנין הסרבית בפלייאוף העלייה לליגה היוגוסלבית הראשונה. השיא כאמור נקבע עוד לפני שהותקנו בשנת 1998 כיסאות בכל רחבי האצטדיון. בעונה האחרונה נשבר שיא הצופים למשחק מאז שהותקנו הכיסאות כשמאריבור אירחה את סביליה בשלב 32 האחרונות של האירופה ליג לעיני 12,700 צופים. המשחק מול האלופה הנכנסת היווה את אקורד הסיום לקמפיין אירופי היסטורי, אחרי שבגומלין בספרד הסלובנים ירדו מנוצחים ונפרדו מהמפעל שמלווה אותם בשלוש השנים האחרונות.

אגב, המגרש המקומי לא האיר פנים לאלופת סלובניה בעונה האירופית החולפת. למרות שניצחה בשני הסיבובים המוקדמים, מאריבור הפסידה בבית לפלזן בפלייאוף ליגת האלופות ואת שני משחקיה הביתיים בשלב הבתים של האירופה ליג לרובין קאזאן וזולטה ווארגם. מהפך דרמטי אחרי פיגור מוקדם מול וויגאן במחזור הסיום העניק לסלובנים את הכרטיס לשלב הנוק אאוט לעיני הקהל הביתי ושבר את קללת האצטדיון. ובכל זאת, כבר שלוש עונות רצופות בהן מאריבור מודחת במוקדמות ליגת האלופות בגלל שהיא לא מנצחת בבית. עכשיו, כל מה שנשאר לנו הוא רק לא להפסיד.

*התמונות באדיבות עמוד הפייסבוק הרשמי של מאריבור