שלושה שבועות בדיוק עברו מאז המינוי הרשמי של פטריק ואן לוון (46) לתפקיד המנהל הביצועי במכבי תל אביב. בזמן שהוא מתרגל לתפקיד החדש, הגורל זימן לצהובים מפגש בסיבוב השני של מוקדמות הליגה האירופית נגד מי שהייתה קבוצתו הקודמת של המנהל הביצועי, קאיירט אלמטי.

ואן לוון התיישב לראיון ראשון עם האתר הרשמי ושטח את המשנה שלו לגבי כדורגל, התוכניות שאותן אמור לבצע במכבי, הקשר עם ג'ורדי קרויף וגם על תקופת ההסתגלות הראשונית שלו בקריית שלום.

"נמשיך לפתח את היסודות שיצקו כאן, ונצעיד את המועדון קדימה"

ממשרדו החדש שבמתחם האימונים בקריית שלום, פטריק ואן לוון מתרגל לחיים החדשים שלו בישראל ולתפקיד החדש במכבי, תפקיד המנהל הביצועי. תפקיד זה הינו מוכר במועדונים באירופה, אבל מעט פחות במחוזותינו: "כאשר קיבלתי את ההצעה מג'ורדי ומרטין בזמנו, הם הציעו לי יותר מלנהל את האקדמיה בלבד. התפקיד עליו דובר מנה גם מעורבות גדולה בסקאוטינג, במחלקת האנליסטים של הכדורגל וגם לחשוב ולעצב איתם את מתחם אימונים מקצועי שיתאים למועדון כמו מכבי תל אביב. תפקיד המנהל הביצועי הוא להשתפר בכל אספקט של המועדון. בביצוע של מחלקת הסקאוט, ביכולות של המאמנים וגם של השחקנים. יחד, אלו AD0Y7044-001משתנים אשר יובילו לשיפור הביצועים ברמת הכדורגל של המועדון".

לאוזניים הישראליות התפקיד אולי חדש, אבל ואן לוון כבר הוכיח את עצמו במספר מועדונים, כאשר עבד במחלקת הנוער של פיינורד, והיה מהמובילים במהפכת מחלקות הנוער של שחטאר דונייצק וקאיירט אלמטי.

אך לא במחלקת הנוער בלבד הסתכם תפקידו: "זה לא אני אוהב לעבוד רק עם מחלקות נוער, אלא שאני אוהב לעזור למועדונים לגדול בפיתוח הכדורגל. התפקידים שלי תמיד כללו עבודה במחלקת הנוער וגם עם הקבוצה הראשונה. לא רק בפיתוח האקדמיה, אלא בכל התחומים. בתחילת הקריירה שלי עבדתי הרבה בשטח וסייעתי למאמנים על כר הדשא. ברגע שאתה נהיה מנג'ר של מועדון, מתווסף לזה פן ניהולי-ארגוני. זה חלק שאני מאוד אוהב והחלק שבו אני אעזור למכבי ולקחת אותה לשלב הבא. אנחנו נמשיך לפתח את מה היסודות שיצקו במועדון, ובעזרתם ניקח אותו קדימה".

על מה מבוססת המשנה שלך לכדורגל ופיתוח שחקנים?

"הפילסופיה שלי מגיעה מהולנד. בדומה לישראל, גם הולנד היא מדינה קטנה, אבל שם מבינים את החשיבות של חשיבה בכיוון אחד כדי לחתור להצלחה. מבחינת כדורגל, המועדונים והאקדמיות בהולנד מכוונות בכיוון אחד,אשר מבוסס על השינוי שהגיע בשנת 1974, עם מהפכת הטוטאל פוטבול שנתנה בעצם את זהות לכדורגל ההולנדי".

כפי שמספר ואן לוון שהתחנך על צורת ההדרכה של ההתאחדות ההולנדית, השהות שלו במחלקות הנוער של פיינורד, וגם באלו שעבד באוקראינה ובקזחסטן, עזרו לעצב את הדרך שלו כיום: "אני חושב שבלי תוכנית שנתמכת על ידי כל המאמנים, לא נצליח. אם PvLיהיו לי הרבה מאמנים שילכו בדרכים שונות, לא נצליח. זו הייתה הכוונה שלי מההתחלה בכל מקום שעבדתי בו. תמיד לדחוף את המאמנים לכיוון שלי ושזו תהפוך גם לפילוסופיה שלהם. אני בטוח שבדרך הזו מכבי תיקח כמה צעדים קדימה ברמה של השחקנים והמאמנים. זה מתחיל מבית הספר לכדורגל והשלוחות ועד לבוגרים".

איך מצליחים לשמור על הדרך שלך עם הפערים התרבותיים הגדולים בין המדינות בהן עבדת?

"בכל מקום שעבדתי הכרתי תרבות ומנטליות שונה. בהולנד יש משפט שאומר שזה רק הרוטב שעל הצלחת. התרבות של המדינה מאוד חשובה להצלחה שלך בה, וזה דבר שאני מאוד מקפיד לשים לב אליו בכל מקום שאני מגיע".

הדברים שאתה מספר, נשמע שאתה איש שאוהב פרויקטים ואתגרים. אתה מסכים?

"אתגר הוא דבר מעניין כשאתה יודע שאתה תצליח. אם אדע שהמועדון לא מעוניין לעשות שינויים אז יהיה לי קשה מאוד. אבל אם אדע שהתכניות שלי באות יחד עם הכוונות של המועדון, ההצלחה היא בטוחה".

"אחרי שנים של דיבורים, סוף סוף אני וג'ורדי נשתף פעולה וניקח את מכבי קדימה"

את ההיכרות האישית הראשונה, עשו באופן מפתיע ואן לוון וג'ורדי קרויף דווקא באוקראינה, בעת שהמנהל הספורטיבי שיחק במטאלורג דונייצק. הקשר הראשוני מספר ואן לוון, נעשה באופן די פשטני: "הוא שיחק בקבוצה שסמוכה לעיר שבה אני עבדתי, וכמובן שבגלל ששנינו הולנדים, נוצר בינינו הקשר. פיתחנו חברות ותמיד חשבנו לחבר את מחשבות הכדורגל שלנו יחד למועדון בו נעבוד. התחלנו לדבר בשנים האחרונות והוא ניסה לעניין אותי בהגעה למכבי, אבל בזמנו בחרתי להמשיך את הקריירה שלי במזרח אירופה. במרוץ השנים שמרנו על קשר, התעדכנו ולא פעם התייעצנו לגבי שחקנים._Q7A7294

החיבור בינינו היה טבעי כיוון ששנינו בנינו דברים מההתחלה, הוא בישראל ואני בקזחסטן. עקב העובדה שאני גם פיתחתי את האקדמיה בקארייט, ג'ורדי תמיד היה סקרן ורצה לשמוע על הדברים שאני עושה. אפשר לומר שאחרי הרבה שנים של דיבורים, סוף סוף אני וג'ורדי נשתף פעולה וניקח את מכבי קדימה".

איך יתרחש שיתוף הפעולה ביניכם בפועל?

"ג'ורדי ואני מסכימים על הרבה דברים, אבל יש הרבה נושאים שאליהם אני ניגש בצורה שונה ממנו. זה מסקרן אותו לקבל הערות על הרעיונות שלו וגם אני מעוניין לשמוע את ההערות שלו על דברים שלי. זה יהיה חלק משיתוף הפעולה. לשתף את המחשבות שלנו ולקבל את ההחלטות הכי טובות שבסופו של דבר יניבו את הכי טוב למכבי.

הגעתו של ג'ורדי ייצרה הצלחות רבות בבוגרים, ועכשיו אנחנו רוצים לקחת את את מחלקת הנוער לאותו כיוון מבחינת הכדורגל וגם מבחינת המתקנים. למועדון יש שאיפות לעשות את הצעדים האלו קדימה, לא רק בבוגרים, אלא בכל מחלקת הנוער והמתקנים, ובשביל אני הגעתי".

"למועדון שמתפתח בכדורגל, כדאי ליצור קשר עם מועדונים בספרד, הולנד או אנגליה ולקבל מהם את הידע שחסר לו"

אחד הפרויקטים הגדולים של ואן-לוון, היה הקמת מתקנים לקבוצה הקזחית. בשלוש השנים שלו במועדון, הצליח ההולנדי לבנות מתחם לאקדמיית הנוער מגילאי הילדים ועד גיל 19, אשר כוללת מתחם אימונים, לימודים ומעונות לשחקנים, כמו גם בניית מתחם אימונים חדיש לקבוצה הבוגרת. "המתקן שבנינו בקאיירט זה לא מתקן שאתה מצפה לראות אצל קבוצה משתפרת. אלו מתקנים שלא נופלים מאלו של אף מועדון אנגלי. המתקנים האלו נותנים לילדים מקדמה גדולה בדרך שלהם ככדורגלנים".

במועדונים הקודמים שלך יזמת לא מעט שיתופי פעולה בינלאומיים בין מועדונים. מה החשיבות של קשרים אלו?

"כשהייתי בפיינורד, רצינו להרחיב את הקשרים ומאגר השחקנים, ויצרנו קשר עם אקדמיות בהונגריה, פולין, גאנה דרום אפריקה וגם יפן. בקאיירט, הסיפור היה שונה. רצינו להשיג את הידע של מועדונים ברמה העולמית, ושאלו יתנו ידע וכלים שישפרו את המאמנים הקזחים".

איך אתה רואה את הקשר הזה בהקשר של מכבי תל אביב?

"בישראל, יש קהילה יהודית בכל רחבי העולם שיכולה ליצור קרקע מצוינת לקשרים שיובילו לפעילויות כדורגל בישראל ובעיקר מחוצה לה. כבר כעת מכבי מקיימת קשרים עם מועדונים בעולם, אבל המטרה שלנו היא לחזק אותם וליצור הסכמים ברורים שיעזרו לנו בפיתוח של שחקנים ומאמנים. זה תמיד רווחי למועדון שמתפתח בכדורגל ליצור קשר עם מועדונים בספרד הולנד או אנגליה נוערולקבל מהם את הידע".

מה היו הצעדים הראשונים שלך בתפקיד במחלקת הנוער?

"תחילה קיימתי ראיונות עם המאמנים ולמדתי איך הדברים היו. קיבלתי סקירה טובה של מה שהיה וכעת אני יכול להתחיל להנחיל את השיוניים שלי. קיימתי אסיפה עם המאמנים והסברתי להם את פילוסופית האימון, כיצד יראה שבוע אימון ומה הוא יכיל וזה המשיך לשינויים ארגוניים שכבר ביצעתי. הדבר החשוב בעיניי שגם השחקנים יבינו, הוא שאני רוצה פילוסופיה אחת לכל הקבוצות. אין סיבה שגם בתי הספר והשלוחות לא יעבדו על פי אותו עיקרון".

מה הרושם שקיבלת עם כניסתך לתפקיד?

"הרושם שלי הוא שכמו בכל מקום בעולם, כאשר מתרחש שינוי, ישנם שלושה סוגים של אנשים. אלו שכמהים להיות חלק מהשינוי ורוצים ללמוד, אלו שעוצרים ורוצים לראות לאן הדברים הולכים, ואלו שהם נגד כיוון שהם חושבים שהם יודעים הכל. זה מגוון דעות שיהיה בכל מקום, והתפקיד שלי זה לקחת את כולם בכיוון שלי, כי זה הכיוון שהמועדון רוצה ללכת אליו".