מכבי תל אביב תפגוש ביום חמישי את פאניוניוס מיוון למשחק הראשון מבין שניים בסיבוב המוקדמות השלישי של הליגה האירופית. לקראת ההתמודדות החשובה שוחחנו עם העיתונאי היווני הוותיק סוטיריס מיליוס כדי לברר עוד פרטים על היריבה שעומדת בדרך של הצהובים לשלב הפלייאוף.

האיצטדיון (צילום: Panioniosfc) ()

איצטדיונה הביתי של פאניוניוס ממוקם בנאה סמירנה, שנחשב לפרבר של אתונה. אלא שהמועדון עבר למיקומו הנוכחי כתוצאה ממלחמת יוון – טורקיה. המועדון עצמו הוקם כבר 1890 ושיחק עד 1922 בעיר סמירנה שבעקבות המלחמה הפכה לאיזמיר הטורקית. האיצטדיון עצמו מכיל 11,700 מקומות ישיבה.

בדומה לעונות קודמות גם הפעם הקבוצה איבדה חלק מכוכביה שעברו לקבוצות גדולות יותר. "שני השחקנים הטובים ביותר של הקבוצה, ספירוס ריסבאניס ועמנואיל סיופיס עזבו לאולימפיאקוס", סיפר מיליוס. למרות זאת היווני הוסיף כי עדיין נותרו  שחקנים איכותיים: "הקפטן פניוטיס קורבוס הוא קשר אחורי שנחשב לנשמה של הקבוצה. הבלם אוונגלוס איקונומו הוא מנהיג ההגנה בעוד הצעירים גיורגוס מאסוראס ולזארוס לאמפרו מסוכנים מאוד בהתקפות מתפרצות. באופן מסורתי זו קבוצה עם מעט מאוד שחקנים זרים, במה שאולי הופך אותה למלוכדת מאוד".

לדבריו של המומחה היווני, היעדרותם של שני השחקנים האיראנים מהמשחק בישראל תפגע ביריבה: "אחסאן האיג'סאפי ומסעוד שוג'אי שחקנים טובים מאוד ואין להם ממש תחליף, האוהדים מאוד רוצים שהם ישתתפו במשחק. ההיעדרות שלהם היא מכה בעיקר מכיוון ששוג'אי נחשב למוח של הקבוצה".

ולמה ניתן לצפות מהסגנון היווני? "פאניוניוס מקשה על כל יריבה שמגיעה לשחק כדורגל חיובי", אומר מיליוס, "הם נוהגים לעשות חיים קשים למועדונים הגדולים של יוון ובשנה שעברה ניצחו כל אחד מהם לפחות פעם אחת, כולל את אולימפיאקוס. זו קבוצה מאוד ממושמעת שאוהבת לצאת להתקפות מתפרצות. לפעמים זה נראה כמו קבוצה של חברים שמשחקים אחד בשביל השני, מעין משפחה".

גריגוריו (צילום: Panioniosfc) ()

המאמן החדש של הקבוצה הוא מיכאליס גריגוריו, שמונה לאחר שוולאדן מילויביץ' עזב לטובת הכוכב האדום בלגרד. על האיש החדש על הקווים סופר: "הוא אימן את קירקרה בעונה האחרונה, גם היא מהליגה הבכירה ביוון, אבל אין לו רקורד מפואר מדי. הוא מהמאמנים הצעירים המבטיחים, אך הוא מחליף מישהו שנחשב למומחה במועדונים קטנים. היתה לו תקופה לא מוצלחת באטרומיטוס וכעת פאניוניוס היא האתגר הכי גדול של הקריירה שלו עד כה. הוא מעדיף לשחק 4-2-3-1  או 4-3-3 והקבוצות שלו נחשבות למאורגנות מאוד".

בעונה האחרונה סיימה פאניוניוס במקום החמישי בליגה היוונית, במה שהקנה לה את הכרטיס לאירופה. מיליוס מסביר כי עבור המועדון מדובר בהישג משמעותי: "הכרטיס לאירופה הוא הצלחה גדולה של הקבוצה. צריך לזכור שמדובר במועדון מפרבר קטן של אתונה, שעד לפני שנתיים-שלוש לא הצליח לקבל אישור לשחק בגלל חובות שצבר. עליה לפלייאוף על חשבון מכבי תהיה היסטורית עבורם".

 

עובדות נוספות על פאניוניוס

  1. החלוץ הגרמני סאמד יסיל הוחתם בעבר בליברפול על ידי המאמן ברנדן רוג'רס, אך לא הצליח לתקוע יתד במועדון האנגלי גם בשל פציעות. הוא הגיע לפאניוניוס בינואר 2017 והעונה כבש כבר 3 פעמים במוקדמות הליגה האירופית.
  2. פאניוניוס כבר הספיקה לשחק מול 3 יריבות שגם מכבי ת"א פגשה בעבר באירופה: דינמו זאגרב, בורדו וגוריצה.
  3. הישג השיא של המועדון במפעלים האירופאים הוא הגעה לרבע גמר גביע המחזיקות ב-1998/99, שם הודחו על ידי לאציו.
  4. פאניוניוס מעולם לא זכתה באליפות יוון וסיימה פעמיים במקום השני. בגביע היווני היא זכתה פעמיים.