המסע האירופי של מכבי תל אביב נמשך והמשוכה הבאה שתעמוד בפני הצהובים תהיה רדניצ'קי ניש. הקבוצה הסרבית תעלה בקרוב על הדשא באיצטדיון בנתניה ורגע לפני שזה יקרה הגיע הזמן לערוך עימה היכרות קצת יותר מעמיקה.

עוד באתר:

מדובר במועדון שנוסד ב-1923 ובעל עבר עשיר בכדורגל היוגוסלבי ולאחר מכן גם בליגה הבכירה של סרביה. חלק מהעבר העשיר הזה כולל הגעה לחצי גמר גביע אופ"א בעונת 1981/82, שם נכנעה רדניצ'קי להמבורג הגרמנית. ולמרות זאת נתון מעניין אחר מגלה כי העונה הנוכחית היא הראשונה מאז 1983/84 בה הקבוצה הסרבית מופיעה במסגרת אירופית.

אז איזו רדניצ'קי מגיעה כיום לישראל? כדי לענות על השאלה הזו נעזרנו במומחי הכדורגל הסרבי מילוש מרקוביץ' מהאתר sportske.net, סאשה גרואיץ' מ-groundhoppingsrb.blogspot.com וב-serbianfooty.com שסיפרו על היריבה בסיבוב המוקדמות השני של הליגה האירופית.

לקבוצה מהעיר ניש יש מספר שחקני מפתח, כולל שחקן הרכש הטרי פטר גרביץ', ששיחק בעבר גם בהפועל ב"ש. מרקוביץ' סיפר: "גרביץ', חלוץ לשעבר של פרטיזן בלגרד, והקשר אלכסנדר סטניסבלייביץ' מוסיפים הרבה ניסיון לסגל שהוא יחסית צעיר ברובו, למרות שגם הם 'רק' בני 29". גרואיץ' נתן את הזווית שלו: "גרביץ' הוא שחקן מפורסם מאוד בסרביה, אבל גם החלוץ הבוסני נרמין האסקיץ' הוא תוספת טובה לסגל. שחקן נבחרת מקדוניה לשעבר, אלכסנדר טודורובסקי, הוא מגן ימני מנוסה ואילו רדובאן פאנקוב היה חלק מנבחרת סרביה עד גיל 20 שזכתה באליפות העולם ב-2015".

צילום: fkradnickinis.rs ()

סגנון המשחק של רדניצ'קי מושפע מאוד כמובן ממאמנה ננאד ללאטוביץ', ששיחק ואימן בעבר במועדון הפאר המקומי הכוכב האדום בלגרד ובנוסף בילה תקופה משמעותית בוויוודינה, מועדון בכיר נוסף בסרביה. "הקבוצה מתחילה לקבל צורה ולפתח לעצמה סגנון משחק", אמר מרקוביץ', "ללאטוביץ' ידוע כמאמן שאוהב סגנון משחק ישיר והתקפי ולא צפוי לסגת אחורה בתקווה לתוצאה חיובית. הוא צעיר, אנרגטי ואמיץ כמאמן ואפשר לראות את זה גם בדרך שהקבוצה שלו משחקת".

"המאמן של רדניצ'קי הוא החוזקה העיקרית שלה", הבהיר SerbianFooty, "ללאטוביץ' הוא מאמן יציב ומוטיבטור גדול שיודע לארגן את הקבוצה שלו. הוא אחד המאמנים הטובים בסרביה".

משחק החוץ נגד רדניצ'קי ייערך רק בשבוע הבא, אך כבר כעת קיבלנו מידע גם על הקהל שמחכה לחבורה של ולדימיר איביץ' במדינה בה נולד מאמן מכבי. "רדניצ'קי נהנית מבסיס אוהדים רחב ופנאטי. האנשים בניש חיים ונושמים כדורגל ויש התלהבות מההזדמנות לפגוש מועדון גדול כמו מכבי ת"א", סיפר מרקוביץ'. ב-SerbianFooty תיארו דברים דומים: "רדניצ'קי הוא מועדון היסטורי בסרביה שנהנה מתמיכה גדולה של אנשי ניש. זו ההופעה הראשונה שלהם באירופה מאז 1984 כך שעבורם זה אירוע גדול וכולם מחכים למשחק הזה".

צילום: fkradnickinis.rs ()

"ארגון האוהדים של הקבוצה הוקם ב-1989. הוא גדול, נאמן וקולני, אבל מצד שני באיצטדיון הביתי של הקבוצה יש מסלול ריצה שמרחיק את הקהל מהדשא. 11,000 צופים הגיעו למשחק בסיבוב הקודם נגד גזירה ממלטה, כך שבטוח שהאיצטדיון יהיה מלא נגד מכבי", העריך גרואיץ'.

כששאלנו לגבי הסיכויים כל השלושה חשבו שמכבי קבוצה חזקה יותר, אך בכדורגל אף פעם אי אפשר לדעת. "אני לא מצפה מרדניצ'קי להדהים את מכבי, אך זו קבוצה מאורגנת שיודעת לשחק בשיטה שלה", אמר Serbian Footy. מרקוביץ' התייחס לרוח הקבוצית של הסרבים והוסיף: "אני לא חושב שרדניצ'קי ברמה של מכבי, אך אשמח אם הם יוכיחו לי אחרת. זו קבוצה עם ביטחון שפתחה את הליגה בסרביה עם ניצחון על פרולטר נוביסאד. המוראל הגבוה והאווירה הטובה בתוך הקבוצה יכולים לעזור לה".

גרואיץ' סיכם את מצב יחסי הכוחות: "מכבי פייבוריטית, אבל ללאטוביץ' יודע להרים את הקבוצה שלו. למרות זאת, היכולת של הקבוצה העונה עדיין לא ממש ברורה".

עוד כמה עובדות:
רדניצ'קי משחקת באיצטדיון צ'איר המכיל 18,000 מקומות. האיצטדיון נפתח ב-1963 וכלל 40,000 מקומות אך השיפוץ שנערך ב-2011 הפחית את תכולתו.

מכבי פגשה את רדניצ'קי אי שם ב-1959 למשחק ידידות שנערך באיצטדיון 'באסה' שעם השנים הפך לבלומפילד. מכבי ניצחה 0:2.

3 משחקני רדניצ'קי שיחקו בישראל בעשור האחרון: בויאן שראנוב (מכבי חיפה), סאשה סטוינוביץ' (הפועל חיפה), פטר גרביץ' (הפועל ב"ש)