אקדמיית הנוער ממשיכה לקיים פעילויות עבור השחקנים ואנשי הצוות במהלך הסגר. אחת מהפעילויות היא הרצאות של שחקני הקבוצה הבוגרת. שבוע שעבר נערכה הרצאה עם הקשר ,אבי ריקן, שעשה מסלול מיוחד עד להגעתו למכבי תל אביב. הוא שיתף את השחקנים הצעירים במסלול שלו בעולם הכדורגל ובסוף התפנה לשאלות.

ריקן התחיל את דרכו בכדורגל במעלה אדומים, שם הוא גדל. בגיל 11 עבר לבית״ר ירושלים ובעצם שם הוא גדל במחלקת הנוער. כשסיים את גיל הנוער לאחר שזכה בדאבל עלה אל הבוגרים של בית״ר אך לא מצא את מקומו בקבוצה, כך הוא סיפר: ״הייתה עונה עם בעלים שהשקיע המון כסף והביא שחקנים, נוצר מצב שלא היה לי מקום בקבוצה. לא הייתי מספיק מוכן מבחינת הפיזיות והבנת המשחק״.

בעונתו הראשונה בגיל בוגרים החליט הקשר ללכת למכבי הרצליה: ״קבוצה בליגת העל שנתנה לי את הזמן והמקום להתקדם. מצאתי את עצמי בגיל 18 נלחם על החלום שלי, אם זה עם משכורת נמוכה ובמקום חדש״. עונה לאחר מכן חזר הקשר לבית״ר אך שוב לא היה חלק מתכניות הקבוצה. הוא הלך אל הפועל פ״ת: ״שיחקתי קשר התקפי עד כה בקריירה והייתה בעיה בעמדת המגן השמאלי. ביקשו ממני לשחק כמגן ובכך למדתי עוד תפקיד ותפסתי את מקומי ב-30 משחקים בליגת העל. לקחתי את ההזדמנות בשתי ידיים ולא ויתרתי, זאת הייתה הדלת שלי לכדורגל הישראלי״.

לאחר שנתיים בהשאלה חזר ריקן אל בית״ר ושיחק שלוש שנים כמגן למרות שגדל כקשר: ״הבנתי שיש צורך למועדון ואני צריך לקחת את ההזדמנות בשתי ידיים. ללמוד כמה תפקידים עושה רק טוב לקריירה״. לאחר מכן הגיע המאמן אלי כהן ששיחק עם ריקן בתפקיד הקשר. הוא נתן עונת שיא של 11 שערים ו-4 בישולים. 

השלב הבא של ריקן היה מעבר לקבוצה השוויצרית פ.צ. ציריך: ״זה היה החלום שלי ומה שהרגיש לי הכי נכון. היו לי שנתיים טובות ונהניתי מכל רגע. לאחר מכן הגיעו כמה הצעות, אחת מהן הייתה מכבי ת״א. החלטתי שזה המקום שאני רוצה להיות בו. ראיתי מה המועדון משדר מבחינת הרצון להישגים ותארים״.

התקופה במכבי

״חזרתי לארץ ומהר מאוד הרגשתי בנוח. עלינו לליגת האלופות, השתלבתי והרגשתי טוב. אחרי חודשיים ביקש ממני המאמן החדש, סלאבישה יוקאנוביץ׳ לשחק מגן שמאלי. במועדון כמו מכבי אתה עושה מה שמבקשים ממך. לאחר שנתיים חזרתי להיות קשר והייתי שחקן משמעותי. עד היום שזאת העונה ה-6 שלי במכבי, אני מרגיש שתמיד אני אוכל לעזור למועדון ולהיות משמעותי. אם זה בחדר הלבשה אם זה בדקות שאני אקבל. הרבה פעמים בקריירה קיבלתי גם 5 דקות וצריך להתייחס לדקות האלה כאילו הם ה-90 הכי חשובות בקריירה״.

לפני שהתפנה לשאלות שחקני אקדמיית הנוער, דיבר ריקן על שלושה עקרונות שחשובים עבורו:
1. להתייחס למקצוע ברצינות: ״לכל אימון התייחסתי כאילו הוא האימון האחרון בקריירה. לא ויתרתי על אף פס, על אף תרגיל. הכדורגל זה דרך חיים״.
2. קבלת החלטות: ״אתם נמצאים במועדון הכי טוב בארץ עם הכלים הכי טובים. אם במהלך הקריירה תצטרכו לקבל החלטה ללכת למקום אחר זה גם בסדר, אבל חשוב שתעשו זאת בדרך שלכם״.
3. חיבור להורים: ״אתם צריכים לרצות את עצמכם ולא את ההורים. תדעו לקחת את התמיכה של ההורים בפרופורציות ולנטרל ביקורות קשות״.

שאלות אקדמיית הנוער
קבוצת ילדים ב׳ שאלה את ריקן כיצד הוא מתמודד עם ביקורת של הקהל והתקשורת:
״זה משהו שאתה לומד לחוות תוך כדי הקריירה. אף אחד לא מכין אותך לזה. אם לא נדע להתמודד עם ביקורת רעה לא נדע להתמודד עם ביקורת טובה. יותר חשוב לי הביקורת מהקהל ופחות מה שכותבים בתקשורת. יותר כיף האהדה במגרש, מהקהל של מכבי שתומך בי. אם יש קללות מהקהל היריב זה לאו דווקא שהם שונאים אותי, הם מעריכים אותי כי אני טוב ומוכיח להם על המגרש״.

כשנשאל מה התחושות הכי חשובות של מנהיג:
״אתה לא יכול להפוך להיות מנהיג ביום אחד. כשמנהיג מדבר כולם מסתכלים ומקשיבים לו ורוצים בהצלחתו. תפקיד המנהיג להראות את עצמו גם כשפחות טוב. בחדר הלבשה זה להיות מאוד חיובי, הרבה גיבוש, שיח בריא ושפה טובה״.

כשנשאל על ההכנה שלו לקראת משחק:
״אני מתייחס אל המקצוע ברצינות. הסדר יום הוא קבוע, לקראת משחק אני אוכל את אותו דבר, ישן את אותם השעות. הכל זהה מאז שהתחלתי לשחק בבוגרים. אם אני פותח במשחק אעשה את החימום בצורה הטובה ביותר. אם אני לא פותח, אני לא מתאכזב, ומסתכל על היריבה ומה נקודות התורפה שלה על מנת לעזור לקבוצה בדקות שאשחק. במשחק עצמו יש דברים קבועים שאני עושה. מתחיל את המשחק עם פס יותר פשוט כדי לקבל ביטחון. אם יש דקות פחות טובות שלי, אינ עוצר רגע ונושם על מנת לחזור לעניינים״.

כשנשאל על פרוייקט הבנות באקדמיית הנוער:
״כשמשודר כדורגל נשים בטלוויזיה אני אוהב מאוד לראות. למשל נבחרת הנשים של ארצות הברית יוצרת המון עניין עם אצטדיונים מלאים. זה נחוץ גם לכדורגל שלנו שתהיה ליגת נשים טובה. זה מביא קהל, חסויות ותעסוקה להמון אנשים. זה יוצר שיוויון וזה מאוד חשוב. זו זכות למועדון שלנו שיש לנו קבוצת נערות וילדות״.

מילות הסיכום של ריקן התייחסו אל התקופה בה היה חולה בנגיף הקורונה:
עברתי שבועיים לא קלים, הייתי חולה קורונה. לא יודע כמה נחשפתם לזה אבל הנגיף הזה מאוד מסוכן. תשמרו על ההנחיות, תסתובבו עם מסיכות, תשמרו על הגיינה ונקיון. אנחנו עוד מעט נחזור לשחק כדורגל והאצטדיונים יהיו מלאים. זה תלוי רק בנו״.