בשבועות האחרונים חזרנו אל לא מעט רגעים מההיסטוריה הרחוקה של מכבי ת"א. הפרק הנוכחי של פרויקט 'עונה בעשור' מחזיר אותנו רק כ-15 שנה לאחור. אל עונת 2002/03, שעדיין טרייה יחסית בזכרון ובוודאי מעלה חיוך גדול על פני כל אוהד שחווה את הדרמה האדירה שליוותה אותה.

עוד בפרויקט 'עונה בעשור':

אל העונה ההיא מכבי נכנסה לאחר תקופת יובש. האליפות האחרונה שטעם הקהל הצהוב הושגה אי שם ב-1995/96 ובשנים הבאות המועדון והאוהדים למדו להכיר את הצד השני של המטבע. כמו בכל קיץ, גם את זה של 2002 ליוו ציפיות, רק שמי נחשבה לפייבוריטית באותה תקופה היתה מכבי חיפה – האלופה בשתי העונות הקודמות. בתחילת העונה הירוקים הופיעו בליגת האלופות ונהנו מזרים איכותיים במיוחד כמו ג'ובאני רוסו, איגביני יעקובו, ננאד פראליה וריימונדס ז'וטאוטאס. גם הפועל תל אביב ידעה ימים יפים עם סגל איכותי יחסית ובסופו של דבר שתי הקבוצות היו היריבות העיקריות של מכבי על התואר. 

אחד הרגעים מהם נבנה הסיפור ומה שהפך גם לאחד הרגעים הזכורים ביותר מהעונה ההיא הגיע במחזור ה-14. הצהובים של המאמן ניר קלינגר די גימגמו בפתיחת העונה ובנקודת הזמן ההיא נראה היה שעוד עונה תסתיים באכזבה. למכבי חיכה משחק חוץ בקרית אליעזר מול אותה חיפה והשדר יורם ארבל אף אמר בפתיחת שידור הטלוויזיה: "מכבי תל אביב מביאה קהל שמקווה לנס ולהמשך המאבק שלו על התואר גם בעונה הזו". בעקבות התוצאות קלינגר בחר לשנות את ההרכב ובצעד שזכה להדים רבים בכלי התקשורת החליט לספסל את המלך הבלתי מעורער של מכבי באותן שנים – אבי נמני. רק שמהשחק ההוא גם היווה בדיעבד את נקודת המפנה של אותה עונה. אחרי 90 דקות סוערות ומלאות תהפוכות מכבי יצאה מחיפה עם 2:3 ענק שסלל את הדרך להמשך.

נקודת המפנה: צפו ב-2:3 על מכבי חיפה

במחזורים הבאים החלה מכבי לייצר מומנטום חיובי וחיברה ניצחון אחר ניצחון. על הדרך היא גברה על הפועל ת"א בדרבי, ניצחה שוב את מכבי חיפה, הפעם באיצטדיון ר"ג, והגיעה אל רגעי ההכרעה של העונה כשהיא בעמדה טובה לזכות בתואר. אלא שמי שלא היה עם מכבי במאני טיים היה ברוך דגו, אחד השחקנים הבולטים בעונה ההיא, שפציעה קשה השביתה אותו ממחזורי הסיום. מי מילא את החלל בעקבות אובדן הפליימייקר? אבי נמני. בדיוק בישורת האחרונה של הליגה מספר 8 בצהוב חזר להרכב ו-2 מחזורים לפני סיום העונה היה שותף למבחן ענק שבחן את האופי של האלופה שבדרך. 

כאשר מכבי חיפה והפועל ת"א נושפות בעורפה וכל נקודה קריטית, מכבי יצאה למשחק חוץ נגד בית"ר ירושלים בטדי. קצת יותר מחצי שעה מהפתיחה האוהדים שהגיעו מתל אביב ראו שחור בעיניים. שני שערים מהירים של דוד אמסלם ואנדז'יי קוביקה העלו את בית"ר ליתרון 0:2 שפיזר סימן שאלה גדול סביב מאבק האליפות. למרות הפיגור, מכבי מצאה כוחות, חזרה למשחק בזכות שער עצמי של אינדיו פריירה ואז הגיע התור של נמני. צמד של הקפטן במחצית השניה קבע 2:3 ענק ושמר את הצהובים בפסגה. במשחק שלאחר מכן נמני הוסיף שלושער ב-0:5 על בני יהודה, שהיה חשוב מאוד לשיפור הפרש השערים, וכל האקשן התנקז אל מחזור סיום עונה סופר-דרמטי.

צפו במהפך בהובלת נמני בטדי:

למחזור האחרון הגיעה מכבי מהמקום הראשון עם מספר נקודות זהה לזה של מכבי חיפה, אך עם יתרון של 2 שערים במאזן הפרש השערים. להפועל ת"א היו שתי נקודות פחות מלשתי המוליכות, במה שלמעשה הוציא אותה מהתמונה. מחזור הנעילה זימן למכבי משחק באיצטדיון ר"ג מפוצץ עד אפס מקום מול הפועל פ"ת בעוד חיפה יצאה לאיצטדיון הי"א למפגש מול אשדוד. המטרה של 2 הקבוצות: לא רק לנצח, אלא גם בהפרש שערים גדול ככה הניתן. שני המשחקים נפתחו במקביל ובמחצית הראשונה אוהדי מכבי שוב ראו שחור בעיניים. בעוד לוח התוצאות באיצטדיון הלאומי עדיין הראה על 0:0, באשדוד החיפאים פתחו בבליץ מדהים ואחרי חצי שעה כבר הובילו 0:5! במצב העניינים ההוא הירוקים אלופים.

רק שב-45 הדקות הבאות הצבע חזר ללחיים של 40,000 הצופים באיצטדיון ר"ג. קצת אחרי ששלומי אדרי הפתח תקוואי החליק מול שער ריק ובכך נמנעה מכבי מפיגור הרה אסון, הגיעה הדקה ה-63 בה מצא אנדרס פורחננקובס את הרשת והקרח נשבר. שניות לאחר מכן רעד האיצטדיון הלאומי שוב לאחר שביציעים התפשטה הידיעה כי שי הולצמן צימק ל-5:1 באשדוד, במה שהיה קריטי במאבק על הפרש השערים. החל מאותו הרגע צלחת האליפות עזבה את עיר הנמל הדרומית ועשתה במהירות את הדרך צפונה לתל אביב. חיפה נעצרה, מכבי נכנסה לזון ועם שני שערים נוספים של ראובן עובד (69) ונמני (83) השלימה את המשימה עם ניצחון 0:3. אחרי 7 שנים במדבר, מכבי תל אביב שוב אלופה. עבור רבים, במיוחד אלה שנכחו באיצטדיון באותו לילה, זו היתה אחת האליפויות המתוקות ביותר שחוו.

רגעי החרדה התחלפו באושר הגדול: צפו בדרמת הענק במחזור הסיום

כמה מהתמונות ששרדו מאותו לילה באיצטדיון ר"ג: