עונה ראשונה הסתיימה במחלקת הנוער תחת צוות מקצועי חדש בראשותו של פטריק ואן לוון, המנהל הביצועי של המועדון. בראיון מיוחד מסכם ואן לוון את עונתו הראשונה במחלקה ומשתף פרטים על הרוח החדשה שהכניס למועדון.

שנה ראשונה במועדון חדש. איך אתה מסכם את העונה המקצועית במחלקת הנוער?

״כמעט שנה עברה מאז הגעתי למכבי. במבט לאחור על הדברים שתכננתי למועדון, אני חושב שעברנו כברת דרך ארוכה. הצלחנו לשנות את הפילוסופיה שהייתה קיימת במחלקת הנוער וליישם דרך חדשה בכל קבוצות המחלקה, כזאת שאינה נקבעת על ידי מאמן יחיד. כך אני רוצה שכל הקבוצות יתאימו את עצמן, שכל המאמנים ילכו באותו כיוון וזה יתרום לפתיחת דיונים על תרגילים ופיתוח שחקנים.

בתחילת העונה היו הרבה תיקונים והסברים שלא תמיד היו נעימים למאמן לשמוע על המגרש. אבל זה התהליך שהיה עלינו לעבור כדי לוודא שהלכנו בכיוון הנכון. כיום ניתן לראות שלכל הקבוצות בתוכם גם גילאי 8-9, יש פילוספיה ספציפית, כזאת שמתחילה בגיל צעיר ותמשיך משנה לשנה גם במשחקים וגם באימונים.

כמובן, כשאתה מנסה לשנות את הפילוספיה בתוך מועדון תמיד יהיו עליות ומורדות, אבל בסך הכל עשינו עבודה טובה עם המאמנים ועם שיתוף הפעולה שלהם ביישום הדרך החדשה״.

איך השתלב הצוות המקצועי החדש במקום חדש? ואיך היה להנחיל פילוסופיה חדשה במחלקת הנוער שעבדה בצורה שונה לפני?

״כשנכנסתי לתפקיד הצוות כבר היה בנוי על ידי גיא צוקרמן, מנהל המחלקה, לכל אחד מהמאמנים היה את המקום בו הוא יוכל להוכיח את עצמו. התחלתי לעבוד עם כל המאמנים, חלקם הסתדרו היטב עם הסיטואציה וחלקם התקשו. כך המצב כשמפתחים פילוסופיה חדשה, זה לא תמיד הולך בכיוון של כולם והיו חייבים להיות שינויים בהתחלה. גם בסוף העונה היו שינויים מכיוון שחלק מהמאמנים עדיין חשבו שיש להם הזדמנויות שונות שלא יוכלו לקבל במכבי. לאורך הדרך איבדנו כמה מאמנים, אבל באופן כללי אני שמח עם כל המאמנים שנשארו והמאמנים החדשים שאנחנו מוסיפים לצוות האימון הקיים.

זה לא תמיד קל ליישם דרך חדשה ותמיד יהיו מאמנים שאינם מוכנים להסתגל אליה בגלל כמות שנות הנסיון שלהם כמאמנים. אבל אחרי כל כך הרבה שנים של נסיון אני יודע לאיזה כיוון אני רוצה להגיע ואילו תוצאות יופקו לבסוף. אני נמצא כאן כדי להפוך את המאמנים, השחקנים ומחלקת הסקאוטינג לשמחים יותר וטובים יותר״.

אילו שינויים אתה מרגיש שהצלחת להנחיל במחלקה שתרמו להתקדמות המחלקה והשחקנים?

״אני מאמין בבהירות. הבאתי פילוסופיה אחת בשביל כולם ואני מרגיש שאם כולם עובדים וחושבים בצורה זהה, במיוחד כשעובדים בפרוייקט לטווח ארוך כמו באקדמיה שלנו אנחנו נצליח. בכל שנה שחקנים לא רק משחזרים את מה שלמדו, בנוסף הם לומדים מידע חדש מהמאמנים השונים שיהיו להם בכל שנה. זה אחד מהגורמים המרכזיים שתורמים להתקדמותם של השחקנים, המאמנים ושל מחלקת הנוער של מכבי כולה״.

ספר לנו על הפילוסופיה שמונחלת במחלקה

״הפילוסופיה היא שילוב של ההתפתחות הבסיסית שלי בהולנד וחוויות שהיו לי באוקראינה וקסחזטן שהשפיעו על הרקע של הכדורגל ההולנדי שלי להיות יותר נקודתי וענייני. בכל מדינה הכדורגל נלמד בצורה שונה, כך ספגתי זוויות שונות. אני אוהב דרך אחת בה כל המאמנים פועלים בצורה זהה, גם באימונים וגם במשחקים. משחק הכדוגל מורכב מרגעי מפתח שונים, בין אם זה התקפה, הגנה או במעבר ביניהם. הדרך הזאת מיועדת לכל הקבוצות בכל הגילאים במטרה כשכולם ילכו באותו כיוון, באותה מחשבת כדורגל בכל עת״.

מה האספקטים והערכים החשובים שצריך להטמיע בשחקנים הצעירים כדי להתקדם?

״יש שלושה אספקטים חשובים מאוד. אנחנו רוצים שחקן כדורגל טוב, אדם משכיל ויצריתי. אנחנו רוצים לחנך את הצעירים לא רק בתחום הכדורגל והחינוך אלא להיות בני אדם שלמים. אם מישהו לא נותן 100% במגרש הכדורגל אז זה ישפיע על החינוך שלו ולהיפך. אנחנו מלמדים את השחקנים לתת תמיד 100% ולתת את מקסימום הכישרון שלהם ותמיד להיות אחראים בכדורגל, בחינוך וכבני אדם״.

האם המנטליות של השחקן הישראלי הצעיר שונה מהמקומות האחרים בהם עבדת? מה השחקן הישראלי צריך לשנות במנטליות שלו כדי להצליח?

״אני חושב שלפעמים השחקן הישראלי קל דעת, בדרך שבה הם מראים שהם יכולים לעשות משהו פעם אחת וזה מספיק. אני רוצה לעבוד עם שחקנים שמגיעים לאימון ורוצים להשתפר ולהתקדם בכל יום. הדבר הזה לא היה קיים בתחילת העונה. אבל ראיתי הרבה שינויים בזכות זה שהשחקנים יודעים שאנחנו רוצים לראות אותם עושים שינויים ומשתפרים כל יום. אם משווים את השחקן הישראלי, האוקראיני והקזחסטני ניתן לראות כי השחקן המזרח אירופאי מכניס כמות שונה של מאמץ ומכוון גבוה יותר. הם צריכים לנסוע מרחק רב יותר כדי להגיע למתקן האימון והם מודעים לבעיה כי לרוב הרקע המשפחתי שלהם לא הכי טוב ולכן הם רוצים להצליח כמה שיותר. השחקן הישראלי חי קרוב יותר למועדון הכדורגל והם צריכים להראות מה הם יודעים כדי להיות שחקני כדורגל ומה הם מוכנים לעשות כדי להיות מקצועניים יותר. יחד עם העוזרים שלי, ריימונד אוטוולד ורובין פרהול, אני רוצה לוודא שהמאמנים והשחקנים מבינים שהפיכה של שחקנים לכדורגלנים מקצועניים היא זכות״.

מה המטרות של מחלקת הנוער לעתיד הקרוב והרחוק?

״המטרות של מחלקת הנוער הן תמיד לטווח ארוך. הטווח הקצר לא עובד כי כאשר מטמיעים דרך חדשה, צוברים את היתרון של פיתוח כדורגל אשר מתרחשת על פני תקופה ארוכה של זמן. אני יודע שבעתיד הקרוב הקבוצות של מכבי יהיו יותר יציבות ויוכלו לספק אימונים ברמה גבוהה  הן של השחקנים והן של המאמנים. במקביל רמת האימון תעלה גם באימונים וגם במשחקים. בהמשך הדרך אנחנו רוצים להעביר מועמדים לקבוצה הבוגרת. זאת המטרה שלנו בכל שנה. התמזל מזלנו לשלוח 5 שחקנים צעירים מהמחלקה יחד עם הקבוצה הבוגרת למחנה האימונים בחו״ל. הם השאירו רושם חיובי על המאמן הראשי ועל השחקנים בזכות הלהט שהיה להם, הנכונות להקשיב וללמוד, תוך הצגת תכונות טכניות טובות ובחירות טקטיות טובות באימונים ובמשחקים. מקרים כאלה אנחנו רוצים לשחזר בכל שנה, ששחקני האקדמיה מתאמנים עם הקבוצה הבוגרת, משחקים במשחקי ידידות ועוד.

אנחנו רוצים להמשיך לפתח את המקצועיות של השחקנים שלנו. אנחנו רוצים שהם יחשבו על מכבי תל אביב ומדוע הם מקדישים זמן רב לשחק כדורגל ולהתחנך מחוץ למגרש הכדורגל, באמצעות ניתוחי וידיאו, שימוש בפסיכולוג שעוזר להם להתקדם ולהיות מודעים שעליהם לעבוד קשה ולעשות את כל מה שצריך. אם התהליך בכיוון הנכון, המאמנים עובדים נכון על המגרש והשחקנים פועלים נכון על המגרש ומקשיבים למאמניהם, התוצאות יהיו השפעה טבעית של העבודה הקשה שלנו, במגרש ומחוצה לו״.